به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

بازاریابی در اینستاگرام (آموزش استفاده از Insight)

: : :

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

بازار چاپ : اینستاگرام (Instagram) یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد که روزانه بیش از ۹۵ میلیون عکس و فیلم را در آن به اشتراک می‌گذارند. با توجه به این آمار، قطعا فرصت‌های طلایی در این شبکه‌ وجود دارد تا کسب‌وکارها بتوانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و گام‌های مثبتی در جهت رشد و افزایش فروش بردارند.


اینستاگرام نیز در چندماه اخیر تغییرات زیادی را در زیر‌ساخت پلتفرم خود ایجاد کرده است تا فضای مناسب‌تری را در همین زمینه برای کسب‌وکارها فراهم سازد. در این مقاله قصد داریم به تحلیلگر اینستاگرام Insight بپردازیم و نحوه استفاده از این ویژگی را در بازاریابی اینستاگرام بررسی کنیم.

 

نقش اطلاعات در کسب‌وکار ما چیست؟

 

همه ما شیفته اطلاعات یا همان دیتا در دنیای وب هستیم. اطلاعات به ما کمک می‌کند کسب‌و‌کارمان را بیشتر بشناسیم، اطلاعات باعث می‌شود مخاطبین خود را درست شناسایی کنیم و بداینم که چه فعالیت‌های دارند، کجا می‌روند و چه چیزهایی را دوست دارند.

 

امروزه شبکه‌های مجازی جزء بزرگی از وب هستند و به هیچ وجه از این قاعده مستثنی نیستند، این همان علت اصلی علاقه ما به سرویس‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات است. با استفاده از این ابزارها می‌توانیم کانال‌های مختلف بازاریابی را پایش کنیم و به سادگی تشخیص دهیم استراتژی جاری جوابگوی نیازهای کسب‌وکارمان هست یا خیر.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

تحلیلگر اینستاگرام Insight چیست؟

 

اینستاگرام یک امکان فوق‌العاده به نام Insight یا همان تحلیلگر اطلاعات به کسب‌و‌کارها می‌دهد. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید اخیرا این سرویس تغییرات زیادی داشته و طی این تغییرات اطلاعات جامع‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که در حال حاضر این ویژگی فقط برای حساب‌های Business فعال است. پس اگر پروفایل شما شخصی و یا حتی عمومی است ولی تاکنون به پروفایل بیزینس تبدیل نشده است نمی‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

چگونه اکانت خود را Business کنیم؟

 

اگر هنوز پروفایل خود را به بیزینس تبدیل نکرده‌اید طی چند گام ساده این کار را انجام دهید:

 

۱. مطمئن شوید که پروفایل شما عمومی (Public) است. برای تبدیل پروفایل خصوصی به عمومی کافیست به تنظیمات اکانت اینستاگرام خود مراجعه کنید.

۲. در داخل پروفایل بر روی علامت چرخ دنده یا همان Settings کلیک کنید.

۳. در پایین صفحه باز شده روی گزینه Switch to Business کلیک کنید.

۴. یک صفحه جدید باز می‌شود که از شما مشخصات یک اکانت فیسبوک را می‌خواهد (پس باید یک اکانت شخصی فیسبوک داشته باشید) توضیح اینکه اینستاگرام به خودی خود دارای سرویس تحلیل اطلاعات نیست و برای این کار از پیج بیزینس فیسبوک کمک می‌گیرد. شما با وارد کردن مشخصات یک اکانت حقیقی فیسبوک اکانت اینستاگرام‌تان را به آن اکانت متصل می‌کنید و در مرحله بعدی باید یک پیج فیسبوک را انتخاب کنید. اگر در اکانت فیسبوک خود هیچ پیج بیزینسی ندارید می‌توانید در همان محل یک پیج جدید بسازید و به اکانت خود متصل کنید. فراموش نکنید که هر پیج فیسبوک را فقط می‌توان به یک اکانت اینستاگرام متصل کرد.

۵. در مرحله بعدی باید مشخصات کسب‌وکار خود را وارد کنید، ایمیل کاری، آدرس شرکت و وبسایت. فراموش نکنید که این موارد پل ارتباطی مخاطبین با کسب‌وکار شما هستند پس پل‌ها را به خوبی بسازید. بعد از وارد کردن این مشخصات کار تمام است و می‌توانید Done را بزنید.

 

چطور با Insight اینستاگرام آمار استوری و پست‌ها را بررسی کنیم؟

 

در آغاز کار ذکر این توضیح ضروری است، اینستاگرام به دو شکل این تحلیل را در اختیار شما قرار میدهد، به صورت کلی (برای کل پروفایل) و به صورت جزئی (برای هر پست یا استوری) اگر در بالای پروفایل‌تان روی علامت تحلیلگر کلیک کنید (شکل زیر) یک صفحه باز می‌شود که همان کلیات Insight پروفایل شماست.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

در بالاترین قسمت می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان و تعداد پست‌ها را به صورت لحظه‌ای و به صورت مقایسه‌ی (نسبت به ۷ روز گذشته) ببینید.

 

در ردیف دوم اطلاعات متنوعی از بازدیدهای تمام پست‌ها و نیز اتفاقاتی که طی هفته جاری در پروفایل شما افتاده است کسب می‌کنید، می‌توانید بین موارد مختلف اسکرول کنید (تمامی اعداد به صورت مقایسه‌ای نسبت به ۷ روز گذشته نیز ارائه می‌شوند مثبت بودن اعداد نشانه پیشرفت و منفی بودن آنها نشانه افت در پارامتر مورد نظر می‌باشد.) این پارامترها را به تفکیک در ادامه بررسی می‌کنیم:

 

Impressions: این پارامتر مشخص می‌کند که مجموع بازدید کلی پست‌های شما در بازه مورد نظر چقدر بوده است. هر ایمپرشن نشان دهنده‌ی یک بار ظاهر شدن محتوای شما بر روی نمایشگر مخاطب است.

 

Reach: این پارامتر مشخص می‌کند که در مجموع چند نفر (بدون در نظر گرفتن بازدیدهای تکراری) حداقل یکی از پست‌های اکانت شما را دیده‌اند. به یاد داشته باشید که همواره تعداد بازدیدها از تعداد نفرات بیشتر است زیرا حداقل یک نفر وجود دارد که یکی از پست‌های شما را دو بار دیده باشد (به زبان ساده Impressions > Reach)

 

کلیک‌های Website / Email / Direction: این پارامتر بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران به صورت مجزا روی یکی از لینک‌های وبسایت، ایمیل و یا آدرس درج شده در پروفایل شما کلیک کرده‌اند، این پارامتر تکرار را نیز در نظر می‌گیرد.

 

بازدیدهای Profile: این پارامتر به زبان ساده بیان می‌کند که پروفایل شما مجموعا چند بار مشاهده شده است.

 

دنبال کنندگان Followers: این عدد نیز بیانگر میزان رشد یا نزول تعداد فالوئرهای شما طی هفته جاری می‌باشد.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

توجه کنید که در پایین‌ترین قسمت تحلیلگر کلِ پروفایل، یک ردیف به اسم Followers وجود دارد که علاوه بر ارائه گراف‌های توزیع ساختاری مخاطبین شما از لحاظ جنسیتی، جغرافیایی و سنی، اطلاعات بسیار مفید دیگری از قبیل ساعات و روزهایی که مخاطبین‌تان فعال‌تر هستند ارائه می‌کند. در نظر گرفتن رفتار کاربران طی ساعات و روزهای مختلف هفته از مهمترین گام‌ها در جهت ارزیابی و اصلاح استراتژی محتوا و یا طراحی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی می‌باشد.

 

تا اینجا خلاصه‌ی از امکانات تحلیلگر کلی پروفایل ارائه شد. اما تحلیلگر اینستاگرام به اینجا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید برای هر پست و یا هر استوری نیز به تفکیک این آمار را مشاهده کنید.

 

 

برای دیدن تحلیل آمار یک پست مجزا، کافیست روی یکی از عکس‌های پروفایل کلیک کنید، در قسمت پایین سمت چپ هر عکس لینکی با عنوان View Insights وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توانید آمار پست را مشاهده کنید. پارامترهای زیر برای هر پست به شما ارائه می‌شود:

 

Likes: این عدد بیانگر کل تعداد دفعات لایک شدن یک پست می‌باشد.

 

Comments: این عدد بیانگر تعداد کامنت‌هایی است که زیر پست شما درج شده‌اند.

 

Saves: این پارامتر که از پارامترهای جدید تحلیلگر اینستاگرام می‌باشد بیانگر تعداد کاربرانی است که محتوای شما را برای مشاهده مجدد ذخیره کرده‌اند. دقت کنید که این پارامتر جدید به خوبی می‌تواند بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما باشد. کاربری که محتوای شما را ذخیره کرده است به احتمال زیاد مجددا به پیج شما مراجعه می‌کند پس شما حداقل یک Profile View و یک Impression از رقبایتان جلوتر هستید!

 

Actions: این پارامتر فوق العاده کاربردی نیز اخیرا به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است. این عدد درواقع به صورت کمی بیانگر میزان اثرگذاری محتوای شما در راستای اهداف‌تان در اینستاگرام است. این عدد بیان می‌کند که چند نفر با دیدن محتوای شما عملی به جز لایک/کامنت/ذخیره سازی پست انجام داده‌اند. بازدید از پروفایل، فالو کردن پروفایل، کلیک روی وبسایت و کلیک روی آدرس، مواردی هستند که به صورت کمی در پارامتر Actions شمرده شده و به شما ارائه می‌شود.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

Discovery

 

یکی دیگر از پارامترهای خوبی که در به روز رسانی های اخیر به تحلیلگر اینستاگرام اضافه شده است نرخ Discovery است. بدون شک تابحال بارها کلمه Viral را شنیده‌اید! این عدد می‌تواند به خوبی بیان کند محتوای شما با چه ضریبی مابین کسانی که شما را دنبال نمیکرده‌اند مشاهده شده یا به اصطلاح امروزی Viral شده است! پس معیار بسایر مناسبی از میزان "نفوذ" محتوای شما مابین افراد جدید یا همان مشتری‌های بالقوه شما می‌باشد. اگر قرار است در استراتژی جدید شبکه‌های مجازی خود مخاطبین جدید را به پیج کسب‌وکارتان بکشانید، باید نرخ Discovery پست‌هایتان را افزایش دهید. اما خبر خوب اینکه اینستاگرام به شما می‌گوید کسانی که شما را فالو نمیکرده‌اند از چه طریقی محتوای شما را دیده‌اند، از طریق مراجعه به پروفایل‌تان، از طریق Explore و یا از دیگر راه‌ها. همچنین شما در این قسمت می‌توانید به صورت مجزا Reach و Impression همان پست را نیز مشاهده کنید. که برای ارزیابی محوبیت آن محتوا بسیار کاربردیست. (پست‌های محبوب‌تر با دفعات تکرار بیشتری دیده می‌شوند، تکرار نیز حاصل تقسیم Impression بر Reach است)

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

در نهایت نوبت تحلیل استوری‌های اینستاگرام است. استوری محتوایی است که عمری ۲۴ ساعته دارد (که البته در آپدیتهای اخیر امکان اضافه کردن دائمی آنها به Highlight پروفایل اضافه شده است.) اما کاربردهای بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. امکان درج لینک و پخش دائمی و اتوماتیک، استوری را تبدیل به ابزاری جدید و قدرتمند در تبلیغات اینترنتی کرده است. اینستاگرام نیز با در نظرگیری این پتانسیل بالا امکانات تحلیلگر بی‌نظیر خود را به استوری‌ها نیز اضافه کرده است.

 

برای مشاهده آمار استوری‌ها کافیست مجددا روی آیکون تحلیلگر اینستاگرام در بالای پروفایل کلیک کنید

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

insight-account

 

در صفحه باز شده به سمت پایین اسکرول کنید تا به آمار استوری‌ها برسید. در این قسمت می‌توانید آمار استوری‌های جاری و استوری‌های منقضی شده را نیز مشاهده کنید. اما به تفصیل وارد جزییات آمار یک استوری می‌شویم تا نگاه عمیق‌تری به موضوع داشته باشیم:

 

Impressions: این عدد بیانگر تعداد دفعاتی است که استوری شما مشاهده شده است.

Reach: این عدد بیانگر تعداد نفراتی است که استوری شما را مشاهده کرده‌اند.

Taps Forward: این پارامتر تعداد دفعاتی که کاربران استوری شما را برای دیدن استوری بعدی رد کرده‌اند مشخص می‌کند.

Taps Back: این پارامتر برعکس پارامتر قبلی بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران استوری شما را برای بررسی مجدد از اول مشاهده کرده‌اند. این مورد می‌تواند به دلیل جذابیت استوری و یا اطلاعات بیش از حد موجود در آن باشد.

Replies: تعداد پاسخ‌هایی که روی استوری به صورت پیام خصوصی برای شما ارسال شده است.

 

بازاریابی در اینستاگرام

 

Swipe away: این پارامتر می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد و یا بازتاب دهنده یک بازخورد منفی باشد. تعداد دفعاتی که کاربران استوری اکانت شما را به کل رد کرده‌اند تا به استوری‌های اکانت بعدی برسند. این مورد می‌تواند به علت تعداد بیش از حد زیاد استوری‌های شما و یا غیر جذاب و تکراری بودن محتوای استوری شما باشد.

Exits: این عدد بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران از قسمت نمایش استوری اینستاگرام به کل خارج شده‌اند تا به بررسی بخش دیگری از اینستاگرام بپردازند.

 

 

نتیجه‌گیری

 

اگر به دنبال بهینه سازی و یا بازنویسی مجدد استراتژی محتوای پیج کسب‌و‌کار خود هستید، می‌توانید به خوبی از امکانات این تحلیلگر رایگان استفاده کنید برای مثال با توجه به بازخوردی که از پست‌های قدیمی گرفتید، پیش بینی کنید که چه نوع محتوایی با سلیقه مشتریان‌ بیشتر همخوانی دارد و برای افزایش میزان Engagement مورد استفاده قرار دهید. در مثال‌های ارائه شده تلاش شد علاوه بر شرح دادن پارامترها، نمونه عملی از ارزش واقعی این پارامترها در دیجیتال مارکتینگ ارائه شود، هر فرد با تکیه بر خلاقیت‌های خود می‌تواند تحلیل‌های کاربردی‌تر را روی این پارامترها ارائه کند.

 

 

 


منبع: آکادمی ای نتورک

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

گروه تلگرامي بازار چاپ