به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

تبلیغات بخشی از فرهنگ

: : :

 

 

tablighat_bakhshi_az_farhang

 

کامران کاتوزیان در سال ۱۳۲۰ در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در زمینه نقاشی و مجسمه سازی در دانشگاه تهران، دانشکده معماری در سال۱۳۴۶ و دانشگاه های ویندهام و ورمونت آمریکا به پایان رسانده است.

 

وی تاکنون در زمینه هنرهای تجسمی جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است که از آن جمله می توان به برنده جایزه اول چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۴ اشاره کرد.

 

این مدرس دانشگاه بیش از ۴۰ سال تجربه در کار تبلیغات دارد. کاتوزیان معتقد است جشنواره ملی طراحی گرافیک با رویکرد صادرات می تواند در شناسایی مفاهیم گرافیک تجاری و آشناسازی گرافیست های این حوزه با تولیدکنندگان موثر بوده و میان آنها و مردم و مسئولان ارتباط بیشتری به وجود بیاورد.

 

▪ چه تفاوتی میان گرافیک تجاری و غیر تجاری وجود دارد و اساسا گرافیک تجاری تا چه اندازه از هنر گرافیک بهره می برد؟


از نظر هنرمند فرقی بین گرافیک تجاری و غیر تجاری وجود ندارد، اما به محض آن که وارد کار گرافیک تجاری می شویم با یک کار مسئولانه مواجه هستیم و در حقیقت هیچ جای دنیا تبلیغات کار یک نفر نیست. همان طور که تمام اصول یک کار گرافیکی فرهنگی یا تجسمی باید رعایت شود، در گرافیک تجاری هم باید مورد توجه قرار گیرد تا کار مطلوبی بیرون بیاید.

 

در گرافیک تجاری محدودیت هایی وجود دارد که برای یک گرافیست مانند مسئله حل کردن است و باید این مسائل حل شود تا یک کار اصولی درست و نتیجه بخش بیرون بیاید.

 

▪ چه مسائلی باید حل شود تا گرافیک تجاری به یک کار اصولی و نتیجه بخش بدل شود؟


اصولا گرافیک، هنری تجسمی است که باید پیام رسان باشد. در گرافیک تجاری برای انتقال پیام، باید اصولی رعایت شود که همان دانش تبلیغات است و دانش تبلیغات کار یک نفر نیست و یک کار گروهی است. در واقع قرار است این پیام به شکلی منتقل شود که ملکه ذهن مصرف کننده شود و برای صاحب کالا بابت هزینه؛ هر ریالی که می پردازد بازده مناسبی داشته باشد.

 

این مسئولیت خیلی بزرگی بوده و کاری حرفه ای است. در دنیا آژانس های تبلیغاتی موفق را یک تیم تشکیل می دهد که متشکل از کارگردان هنری است که به گرافیست می گوید چه کاری باید انجام دهد و ایده کلی را نیز او می دهد و همچنین به کار گرافیست برای آنکه از محدوده خواسته شده خارج نشود؛ نظارت می کند.

 

بالای سر این کارگردان هنری یک مدیر خلاقیت است. این مدیر خلاقیت در تجربه های قبلی نویسنده و یا طراح بوده است. حتی گاهی پیش آمده که این مدیر خلاقیت، عکاس و یا فیلمبردار هم بوده است.

 

وظیفه مدیر خلاقیت دادن آگاهی به کارگردان هنری است. او کسی است که در تمام جلسات انجام کار شرکت کرده و مدیر کالا به عنوان مشتری آژانس نیز با او در ارتباط است. همچنین مدیر خلاقیت با افراد بازاریاب و یا مارکتینگ در ارتباط است. آن ها کسانی هستند که بازار و مخاطب کالا را می شناسند.

 

اصولا شما اگر مثل جارچی های قدیم در خیابان راه بروید و جار بزنید تبلیغات موثر است اما زمانی که شما به عنوان یک مدیر کالا برای تبلیغات پول خرج می کنید باید خیلی دقیق باشید که مثلا مصرف کنندگان اصلی و فرعی شما چه کسانی هستند و بدانید که هزینه تبلیغات حتما باید بازده داشته باشد. متاسفانه در ایران تبلیغات حرفه ای دیده نمی شود.

 

ما در ایران گرافیست های خیلی با ذوقی داریم و خیلی خوشحالم که این حرفه را دوست دارند؛ و حتی کارهای قشنگی هم می کنند اما قشنگ نامربوط؛ قشنگی که تاثیر ندارد. شما به تیزرهای تلویزیونی نگاه کنید، کاملا بی ربط هستند.

 

شما به تبلیغ بانک ها نگاه کنید، اصلا خاطرتان هست که دیشب چه تبلیغی دیده اید. ۶ بانک باهم تبلیغ می کنند و گویندگان هر ۶ تبلیغ یک نفر است و آن یک نفر هم با سبک خودش شعار می دهد. در کنار این سوژه هایی را استفاده می کنند که اصلا معنی ندارد.

 

▪ شما ازجمله نقاشان مدرن کشور هستید. از آنجاکه در حرفه تبلیغات هم فعالیت می کنید، تا چه اندازه گرافیک تجاری را وابسته به هنر مدرن می دانید؟


حتما هنر مدرن در طراحی گرافیک دخالت دارد و باید این طور باشد. دنیا به وسیله ماهواره و تصاویر و مطالبی که می بینیم کوچک شده و خوب می دانیم که آنچه امروز ما این جا می بینیم در دیگر نقاط دنیا هم دیده می شود و از طرفی تبلیغات، قسمتی از فرهنگ جامعه است.

 

اگر گروهی که کار تبلیغات انجام می دهند براساس دانشی این کار را انجام دهند و بخواهند پیامی را منتقل کنند، این پیام فرهنگ امروز ماست. درحال حاضر شما در یک آپارتمان صد متری همان قدر فضا دارید که یک نفر در کلن یا پاریس دارد. فرق زیادی ندارد.

 

شما در این جا یک تلویزیون و یا جاروبرقی دارید و آن هم همین ها را در خانه اش دارند. حتی شاید دکوراسیون خانه ات همان شکلی را داشته باشد که یک نفر در لندن زندگی می کند. بنابراین به عقیده من طرحی که برای تبلیغات زده می شود باید امروزی باشد. حالا اگر اسمش را مدرن می گذارید، حتما همین طور است زیرا مدرن یعنی آنچه که امروز اتفاق می افتد. حالا در این کار هم نوآوری می شود. اگر نوآوری نشود کار کسالت آور خواهد شد. از طرفی طراح، نویسنده و خود محصول هم باید نوآوری داشته باشد.

 

▪ هر سرزمینی محصولات سنتی خاص خود را دارد که حتی شهرت جهانی نیز پیدا کرده اند. مثلا در ایران پسته و خرما و چندین محصول دیگر هستند که شهرت جهانی دارند. چه پیشنهادی برای بسته بندی محصولات سنتی دارید تا مشخص شود که این محصولات برای سرزمینی مثل ایران هستند؟


پیشنهاد من این است که هندسه بسته بندی باید مدرن و کاربردی باشد. مثلا خرما بسته بندی مشکلی دارد و باید این اطمینان را بدهد که با دست چیده نشده است. از طرف دیگر آن لوگو و لوگو تایپ و لیبلی که روی بسته بندی مدرن می آید، باید ویژگی های فلاش بک داشته باشد. باید مبین این موضوع باشد که سرزمین من کجاست.

 

شما وقتی به داستان های قدیمی مثل هزارو یک شب بر می گردید می بینید که هیچ وقت با یک فونت مدرن کلمه« پرشین» را نمی نویسند، همیشه با یک فونتی می نویسند که تقریبا عربی است و خود این فونت به شما می گوید که این محصول مال کدام منطقه است.

 

بنابر این یک سری شخصیت هایی در فونت و نگارش و یا طراحی و رنگ آمیزی وجود دارد که می تواند مصرف کننده را رهنمون سرزمینی کند که محصول از آن جا آمده است. می تواند بگوید که این جا همان سرزمین هزار و یک شب است. این خرما یا پسته از همان جا آمده است. اما این موضوع هیچ ربطی به هندسه قوطی ندارد.

 

▪ قرار است در جشنواره ملی طراحی بسته بندی طرح هایی به نمایش گذاشته شود تا از میان آنها، شاید طرح هایی هم برای برخی محصولات سنتی بسته بندی انتخاب شود.


حتما مجموعه کارهایی به نمایش گذاشته خواهد شد که در آن یک سری کارها بیشتر از بقیه کارها خواهد درخشید اما بستگی به این دارد که منتخبین چه کسانی باشند و بر چه اساسی انتخاب کنند. آیا براساس بازار انتخاب می کنند یا سلیقه ای. یا انتخاب می کنند تا ببینند کدام یک گرافیست بهتری است.

 

در ترکیب هیات داوران چه کسانی هستند؛ نمایندگانی از انجمن گرافیست هاست یا از مارکتینگ هم در این هیات داوران حضور دارند. رشد صنعت صادرات ما نیازمند توجه به موضوع گرافیک و به تبع آن مارکتینگ و بسته بندی است.

 

گمان می کنم این جشنواره اگر به تمامی این ظرایف توجه داشته باشد، قابلیت شناسایی استعدادهای موجود درکشور را دارد. بدیهی است که جامعه فعال در این حوزه با همسو شدن با جریاناتی این چنین می تواند ظرفیتهای ما را به صورت کامل به خود ما نشان دهد و حرکت های انجام شده را منسجم تر کند.

 

منبع: روزنامه همشهری