به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

گرافیک بدنه وسایل حمل و نقل عمومی

: : :

 

 

graphice_badaneye_vasayele_haml_o_naghle_omoomi

 

در روزگار گذشته وقتی نانوا و یا قصابی كالای خود را برای فروش با گاری اسبی به كنار منازل می برد، نام خود را بر روی پارچه ای كرباس كه روی گاری كشیده شده بود، می نوشت. و هرگز از این كار غفلت نمی كرد. امروز نیز همان تبلیغ در سطحی وسیع تر به كار می رود و به دلیل گسترش ترافیك شهری این طرح ها به صورت اجمالی و زود گذر به نظر می رسند و از كنار ما به سرعت می گذرند.

 

اگر قرار باشد این طرح ها به عنوان طرح های گرافیك محیطی برای مدت طولانی به كار روند، لازم است كه شدت تاثیر آن ها را بیشتر كنیم و همین مسئله كار طراح گرافیك را كه مسئول طراحی بر بدنه ی وسایل حمل ونقل است، محدود و مشكل تر ساخته است. ساده ترین و راحت ترین موضوع برای او اغلب فقط طراحی یك نام و یك علامت تجاری است كه به خوبی قابلیت طراحی بر سطوح مختلف را داراست و می توان از رنگ های تند و قوی در این حالت استفاده كرد.

 

محدودیت های دیگری نیز بریا اجرا وجود دارد؛ به طور مثال این تصاویر از فواصل متفاوتی دیده خواهند شد و براندازه ها و حجم های متفاوتی از وسایل نقلیه قرار می گیرند كه توسط افرادی كه از جاده ها عبور می كنند از قسمت جلو و یا پشت وسیله ی نقلیه مشاهده می شوند. بازرگانی كه سرمایه ی محدودی دارند، به ندرت می توانند از شیوه های متفاوتی جهت تبلیغ استفاده كنند. وسایل نقلیه و یا ساختمان های تجاری نیز همیشه نمی توانند به عنوان بهترین زمینه ها برای ارایه ی طر ح های گرافیكی استفاده شوند.

 

▪ مواردی كه در اجرای كار طراحی بر بدنه ی وسایل حمل ونقل توسط طرح گرافیك استفاده می شود، به این قرار است:


۱) سمبل ها و نشانه های گرافیكی، سریع مورد توجه قرار می گیرند و از فواصل دور نیز قابل شناسایی هستند. نشانه ی شركت Spicers paper حتی از فواصل دور نیز قابل تشخیص است.

 

۲) استفاده از حروف جالب توجه كه گاهی اوقات همراه با تصاویری ساده و چشمگیر بر روی بدنه ی وسایل حمل ونقل قرار می گیرند.

 

حتی طرح های گرافیكی بر بدنه ی وسایل حمل ونقل می توانند صرفاً جنبه ی شوخی و سرگرمی داشته باشند . خودروی حمل ونقل محصولات كارخانه ی تهیه كننده ی سوسیس را نوار طراحی شده بر روی سوسیس (بدنه ی خودرو) تنها مشخصه ی شناسایی آن ها است. این وسیله ی نقلیه به هنگام تردد در خیا بان های شهر به خوبی جلب توجه می كند و موجب خنده و شادی می شود، طراح آن شركت De Giorgi g Co. است. خودرو حمل بار برای انبار شركت Harrison Gibson Farni Shing این شركت انگلیسی در رابطه با تهیه ی مبلمان فعالیت می كند و طراح آن اثر، Bruno Ruegg است.

 

این مسئله كه آیا طرح های گرافیكی سرگرم كننده و خنده دار می توانند مدت طولانی تری در جاده های متراكم و خسته كننده ی شهری كاربرد داشته باشند، موضوعی است كه جای بحث و بررسی دارد.

 

خودروی حمل سوسیس توجه و خنده ی تعداد زیادی از عابرین را سبب می شد، با این حال حتی این طرح نیز در خیابا ن های شلوغ شهر زوریخ به زودی از نظرها محو شد.

 

در عصر جت ها، علایم و نشانه های گرافیكی كه بر روی پرنده های بزرگ آسمان قرار گرفته اند آشكارا تاثیر عمیقی را ایجاد می كنند. حرف A كه بر روی دم هواپیمای Alitalia قرار گرفته به سبب سبك خاص طراحی، هنوز هم یكی از برجسته ترین آثار گرافیك محیطی در زمینه ی وسایل حمل ونقل است طراح آن Walter Candor Associates است. طرح های گرافیكی محیطی بر بدنه ی وسایل حمل و نقل به دلیل سهیم بودن در خلق یك فرهنگ جدید تصویری، ارزش بالایی دارند.

 

واگن هایی از خط راه آهن انگلیس كه علامت انحصاری راه آهن همراه با نوشته Freightliner توسط Milner Grag بر آن ها طراحی شده است. بدنه ی قطار برقی در كشور كانادا كه طراحی سه حرف L/R/C به صورتی كه برای ناظرین و مسافران آرامش روحی و روانی ایجاد كند بر بدنه ای از جنس آلومینیم توسط Jacques Guillon طراحی شده است.

 

 

منبع: دو هفته نامه هنرهای تجسمی تندیس