به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

مراحل مختلف چاپ افست چیست؟

: : :

 

marahele_mokhtalefe_chape_ofset_chist

 

چاپ افست همواره روشي براي دستيابي به بهترين كيفيت و بالاترين تيراژ است. وجود تمام امكانات لازم براي توليد يك سفارش چاپ افست در چاپ و طرح باعث مي شود تا كنترل كيفي به شكل مناسب و قابل قبول در تمامي مراحل امكان پذير باشد.

 

دقت در آماده سازي فايل، گرفتن خروجي فيلم و تهيه زينك تاثير مستقيم و به سزايي در نتيجه كار خواهد داشت و بهره بردن از امكانات خوب عمليات تكميلي موجود در خانه چاپ و طرح باعث تسريع در تحويل سفارش به مشتريان خواهد بود.

 

آیا می دانید چاپ افست DI چيست؟

 

چاپ DI، همان چاپ افست است؛ پليت های كار چاپی (زينک ها)، مستقيماً در داخل خود دستگاه چاپ، ظاهر می شوند و سپس چاپ 4 رنگ، به طور خودكار شروع می گردد. به عبارت ديگر، 4 عدد platesetter (دستگاه ساخت مستقيم پليت از كامپيوتر) در داخل دستگاه چاپ افست نصب شده است كه مستقيماً و به طور همزمان، اطلاعات تفكيک رنگ را از داخل كامپبوتر دريافت می كنند.

 

كيفيت بالای چاپ افست...

 

به دليل عدم حضور آب در ماشين و استفاده از مركب مرغوب افست بدون آب(waterless)، رنگ‌های چاپ شده دارای جلا و شفافيت بيشتری هستند. با استفاده از كنترل‌های كامپيوتری مركب، رنگ‌های مورد نظر به سرعت حاصل شده و هيچ نيازی به كنترل روی هم خوردن آن‌ها وجود ندارد. با روی هم خوردن صد درصد رنگ‌ها، از همان اولين چاپ، بالاترين وضوح چاپ حاصل می‌شود.

 

طراحی و اماده کردن طرح

 

کامپيوتر :

 

با ورود کامپيوتر به دنيای گرافيک و چاپ ٬ مراحل متعددی از پروسه چاپ ٬ بطريقه کامپيوتری صورت ميگيرد.

 

در مرحله طراحی ٬ اسکن ٬ رتوش و اصلاح اوريژينالها ٬ نمونه گيری ٬ خروجی فيلم يا زينک و بالاخره جديدا در خود دستگاههای چاپ برای تنظيم رنگها و کنترل فرآيند چاپ.

 

امروزه شما در هربخش از صنعت چاپ که مايل به فعاليت باشيد ٬ دانش و مهارت کار باکامپيوتر و نرم افزارهای مربوطه ٬ جزئی لاينفک از تخصص شما خواهد بود و کسانی که به اين ابزار مهم آشنايی نداشته باشند مانند افرادی بيسواد در ميدان عمل خواهند بود.

 

برای يادگيری اين مورد نيز ميتوانيد در دوره های تخصصی گرافيک کامپيوتری که در سطوح مختلف و در مراکز خصوصی و دولتی ارائه ميشوند به تحصيل بپردازيد.

 

زينك

 

50 سال گذشته پيشرفت‌هاي مهمي در ساخت زينك‌هاي افست صورت گرفته است، به‌طور يكه ماشين‌چي براي كار كردن با زينك به تخصص خاصي نياز ندارد. امروزه، انتظار مي‌‌رود كه زينك از زمان انتقال به چاپخانه حاضر و آماده بستن به ماشين باشد و البته اين چنين نيز هست. با پيشرفت‌هاي فني، ‌اشكالات زينك (مانند خوردگي تصوير، مركب‌گيري در قسمت‌هاي بدون چاپ و غيره) تا ميزان زيادي از بين‌ رفته است.

 

زينك‌هاي چاپ افست با لايه حساس به نور پوشش داده شده‌اند، لايه حساس قسمت‌هاي بدون تصوير زينك در موقع نوردهي، دستگاه قيدكپي طوري تغيير مي‌‌كند كه در موقع ظهور شسته و پاك مي‌‌شود.

 

بسياري از زينك‌ها از جنس آلومينيوم ساخته مي‌‌شوند. البته بعضي از زينك‌ها كه براي كارهاي چاپي با تيراژ زياد به‌كار مي‌‌روند، از تركيب چند فلز ساخته مي‌‌شوند. (مثل زينك‌هاي مسي مصرفي در چاپ‌هاي پرتيراژ).

 

لايه حساس زينك‌هاي نگاتيو بايد به صورتي باشد كه در برابر نور سخت شده و يا پوشش آن غيرقابل حل شدن باشد. پس از نوردهي زينك زير فيلم نگاتيو داروهاي ظهور يا زينك‌شويي، پوشش قسمت‌هاي نورديده را پاك مي‌‌كنند و اين قسمت‌ها به عنوان سطح بدون تصوير چاپي در خواهند آمد.

 

زينك‌هاي پوزتيو داراي پوشش قابل حل در برابر نور هستند، در موقع ظهور، قسمت‌هاي نور نخورده به عنوان قسمت‌هاي چاپ‌شونده ظاهر خواهند شد.

 

نوردهي بيش از اندازه در ظهور زينك‌هاي نگاتيو، باعث درشت شدن (نخودي شدن) ترام مي‌‌شود،‌ در حالي كه همين شرايط در كار با زينك پوزتيو موجب ريز شدن و سوزني شدن ترام (كور كردن ترام) مي‌‌شود.

 

در ايران زينك پوزتيو بيشتر مصرف مي‌‌شود. استفاده از زينك‌هاي نگاتيو آسان‌تر بوده و صرفه‌جويي در فيلم را نيز به همراه دارد. در اين نوع زينك نيازي به تميز كردن لبه‌هاي فيلم نيست.

 

امكان كنترل روي هم خوردن با زينك پوزتيو آسان‌تر است و انعطاف‌پذيري بيشتري را در كنترل محدوده درصد كم‌ترام و ترام‌هاي سوزني فراهم مي‌‌سازد. در اكثر كشورهاي اروپايي و آسيايي از زينك‌هاي پوزتيو استفاده مي‌‌شود.

 

زينك‌هاي حساس مي‌‌توانند از نوع يا باشند. زينك‌هاي افزايشي داراي مواد تقويت‌كننده تصوير هستند كه در مرحله ليتوگرافي به آن اضافه مي‌‌شود، اين مواد به همراه پوشش غيرحساس به نور در مرحله ليتوگرافي از قسمت‌هاي بدون چاپ زينك پاك مي‌‌شود. تكنولوژي جديد حق انتخاب وسيعي را براي چاپخانه‌داران فراهم ساخته است. البته ضرورت دارد كه چاپخانه‌داران فقط از داروهاي ظهور و روش‌هاي توصيه‌شده توسط توليدكننده زينك استفاده كنند.

 

1- دوام زينك‌هاي پوزتيو و يا نگاتيو را مي‌‌توان با انجام عمليات بعد از ليتوگرافي افزايش داد. زينك‌هاي پوزتيو بعد از سوزانده شدن (در حرارت بيش از 249 درجه سانتي‌گراد) براي چاپ با تيراژ بيش از يك ميليون گردش مناسب هستند. بعضي از زينك‌هاي نگاتيو را هم مي‌‌توان سوزاند. بعضي از زينك‌هاي نگاتيو را مي‌‌توان بعد از ظهور، دوباره نور داد تا عمر آن به چهار برابر افزايش يابد.

 

2-  بعضي از زينك‌هاي مخصوص را قبل از ظهور، حرارت مي‌‌دهند و به اينوسيله تيراژ چاپ آن افزايش مي‌‌يابد.

 

زينك‌هاي متفاوتي در بازار وجود دارد و چاپخانه‌داران حق انتخاب وسيعي دارند، انتخاب صحيح از اهميت خاصي برخوردار است، به‌طور معمول كيفيت كار چاپي و تيراژ، تعيين‌كننده نوع زينك مصرفي هستند، به عنوان مثال، انتخاب يك زينك گران كه براي چاپ با تيراژ يك ميليون مناسب باشد براي چاپخانه‌اي كه كار كم‌تيراژ چاپ مي‌‌كند، اقتصادي نيست. تيراژ زينك‌ها به‌طور تقريبي به شرح ذيل است:

 

نوع زينك مصرفي حداكثر تيراژ چاپ‌

 

زينك‌كاغذي، پلاستيكي و يا تركيبي از هر دو 10000 – 100

 

زينك حساس به نور از نوع دستي 75000 – 500

 

زينك حساس (نگاتيو) ديازو 75000 – 10000

 

زينك حساس فتوپليمر (نگاتيو) 1000000- 10000

 

زينك حساس ديازو يا فتوپليمر (پوزتيو) 1000000- 10000

 

زينك مسي (چند فلزي) يك ميليون و بيشتر

 

ولی امروزه با زیاد شدن واردات زینکهای چینی زینکها حتی با حرارت دادن تیراژ مفیدی چاپ نمی دهند.

 

 

 

منبع: altenay.com