به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

گزارش نشست خبری «طرح آموزش ملی صنعت چاپ»

: : :

 

گزارش نشست خبری «طرح آموزش ملی صنعت چاپ»

 

نشست خبری «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: چون آموزش در صنعت چاپ نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، انتظارمان این است که در بخش آکادمیک این حوزه تا مقطع دکترا که نیاز به کتاب‌های تخصصی نیز دارد، پیش برویم.

 

نشست خبری «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» با هدف گزارش فعالیت‌هایی که تاکنون در قالب این طرح در مراکز آموزشی متقاضی انجام شده‌اند، با حضور یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین فکری، مدیر مرکز شماره پنج فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی و علیرضا نجفی، مدیرعامل شرکت علم و صنعت چاپ، دوشنبه (27 آذر) در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

 

افراش در این مراسم اظهار کرد: ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر این موضوع‌اند که افراد فارغ‌التحصیل از مرکز شماره پنج فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی که اکنون در چاپخانه‌ها اشتغال دارند، جزو پرسنل‌های موفق‌تر در صنعت چاپ محسوب می‌شوند.

 

وی ادامه داد: این‌ موضوع که رشته چاپ تا مقطع دکترا پیش رود همواره به عنوان یک برنامه و دغدغه در دستور کار مدیران چاپ و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. بنابراین، می‌کوشیم تا زیرساخت‌های تحقق این امر را فراهم کنیم اما برای تحقق آن به متون تخصصی و استادان متخصص نیازمندیم تا بتوانند در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا به تدریس بپردازند.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: همچنین برای پیش بردن رشته چاپ تا مقطع دکترا نیازمند فضای آموزشی و دریافت مجوز برای راه‌اندازی مراکز آموزشی هستیم که انجام مقدمات این فعالیت‌ها در دستور کار مسوولان این حوزه قرار گرفته است.

 

افراش با بیان این‌که موضوع بازسازی صنعت چاپ بدون آموزش امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: با وجود این‌که اغلب افراد همواره از فرسوده بودن و ظرفیت پایین ماشین‌آلات قدیمی صنعت چاپ برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی شکایت دارند باید بگویم که از همین ماشین‌آلات قدیمی نیز به طور شایسته بهره‌برداری نمی‌شود. این دستگاه‌ها قابلیت‌های زیادی دارند که به دلیل آگاهی نداشتن از آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در همین راستا راه‌اندازی «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» با هدف ارتقای سطح دانش در حوزه آکادمیک پیش‌بینی شد.

 

وی بیان کرد: موضوع پیش بردن رشته چاپ تا مقطع کارشناسی‌ارشد را به دلیل تاکیدهای علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری چند نشست پیگیری کردیم و تا حدود دو هفته دیگر اخبار مربوط به این موضوع و تصمیم‌های اتخاذ شده در این حوزه منتشر می‌شوند.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه آموزش‌های عمومی نیز تصمیم گرفتیم تا برای اپراتورهای چاپخانه‌ها دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات چاپی برگزار کنیم. در ابتدای کار برای تعدادی از مدیران چاپخانه‌ها قابل قبول نبود که اپراتورهایشان زمانی از ساعت کارشان را به آموزش اختصاص دهند اما به‌تدریج و بعد از یک سال و نیم به ضرورت برپایی این دوره‌های آموزشی پی بردند و خواهان استمرار برپایی آن‌ها شدند.

 

افراش در پایان گفت: در صددیم تا به اجرای «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» در سال‌های آینده استمرار ببخشیم و می‌کوشیم تا با توجه به استقبالی که مراکز آموزشی موجود در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف از این طرح داشتند، نسبت به سراسری کردن آن اقدام کنیم.

 

محمدحسین فکری، مدیر مرکز شماره پنج فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی سخنران بعدی این نشست بود. وی عنوان کرد: این مرکز بعد از تصویب «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» به عنوان مرکزی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور نگارش طرح تفضیلی آموزش ملی صنعت چاپ شد.

 

وی در ادامه سخنانش گفت: برای نوشتن این طرح تفضیلی به برگزاری جلسه‌های کارشناسی متعددی و تشریح این موضوع که آموزش‌ها در چه مقاطعی، به چه صورت و برای چه افرادی ارایه شوند، نیاز بود.

 

فکری با بیان این‌که این جلسه‌ها با حضور کارشناسانی که سابقه آموزش در صنعت چاپ داشتند، برگزار شدند، افزود: آموزش‌ها در هشت دوره «کنترل کیفیت» در 16ساعت، «ترامورنگ» در 16ساعت، «کنترل فایل‌های گرافیکی» در 16ساعت، «آب و مرکب» در هشت ساعت، «سرویس و نگهداری ماشین‌آلات» در 24 ساعت، «اپراتوری افست» در 64 ساعت، «اپراتوری لیتوگرافی» در 24 ساعت و «مدیریت چاپ» در 48 ساعت ارایه شدند.

 

وی با اشاره به این‌که در مجموع 600 نفر در دوره‌های مذکور آموزش‌های لازم را در یافت کردند، بیان کرد: در روزهای نخستین، اقبال کمی از این دوره‌ها شد اما به‌تدریج با حضور کارشناسان صنعت چاپ در چاپخانه‌های بزرگ و مذاکره با مدیران آن‌ها، مدیران رغبت بیشتری برای برگزاری این دوره‌ها نشان دادند.

 

مدیر مرکز شماره پنج فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربرد با بیان این‌که حدود 13 نفر مدرس در این دوره‌ها به فعالیت پرداختند، اظهار کرد: علاوه بر تهران در استان‌های قزوین، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و مرکز استان سیستان‌وبلوچستان (زاهدان) نیز به برپایی «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» اقدام کردیم.

 

فکری ادامه داد: در برخی موارد مراکز مختلفی به‌صورت مجتمع و متمرکز نیز خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» بودند که از آن میان می‌توان به بانک مرکزی، شرکت تصویر رایان، چاپ کتاب‌های درسی، چاپ و نشر روستا، روزنامه خراسان، وزارت فرهنگ و ارشاد زاهدان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین اشاره کرد.

 

وی در پایان گفت: امیدوارم با مساعدت‌های بیشتر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم تعداد بیشتری از اپراتورها و مدیران چاپخانه‌ها را تحت پوشش آموزش‌های این دوره‌ها قرار دهیم.

 

سخنران بعدی این نشست علیرضا نجفی، مدیرعامل شرکت علم و صنعت چاپ بود. وی آموزش بیش از شش هزار نفر ساعت در مجموع دوره‌ها را یک اتفاق خوب در حوزه صنعت چاپ دانست و گفت: نظرسنجی‌های آموزشی که در طول برگزاری دوره‌ها از اپراتورها استخراج شد، موید مکتوبی برای بازخورد خوب آموزش‌ها بود.

 

وی عنوان کرد: بازخورد خوبی که بعد از اتمام این دوره‌ها در چاپخانه‌ها به وجود آمده بود، مفید بودن آموز‌ش‌های ارایه شده را نشان می‌داد. اغلب مدیران چاپخانه‌ها و اپراتورها با این آموزش‌ها با راهکارهای مختلف برای صرفه‌جویی در استفاده از مواد در چاپخانه‌ها آشنا شدند. همچنین اپراتورها در این آموزش‌ها از فرآیند علم‌محور فعالیت‌هایشان آگاه شدند و این موضوع زمینه‌های ارتقای حس اعتماد به نفس آن‌ها را فراهم کرد به‌گونه‌ای که خواستار برگزاری ساعت‌های اضافی از این دوره‌ها بودند.

 

نجفی در پایان گفت: از پشتیبان فکری و اجرایی «طرح آموزش ملی صنعت چاپ» تشکر می‌کنم و امیدوارم که اجرای این طرح تا جایی که امکان دارد توسعه یابد به‌گونه‌ای که بتوانیم به‌تدریج به سمت آموزش‌های مادام‌العمر در حوزه صنعت چاپ پیش رویم.

 

 

منبع: خبرگزاری پاپنا

تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 آذر 1391