به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

شورا می کوشد مشکلات صنعت چاپ را با خرد جمعی حل کند

: : :

 

شورا می کوشد مشکلات صنعت چاپ را با خرد جمعی حل کند

 

یوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شورای سیاستگذاری صنعت چاپ می‌گوید: این شورا با هدف احصا، دسته‌بندی مشکلات صنعت چاپ و ارایه راهکارهای اساسی برای حل این مشکلات راه‌اندازی شده است اما حل مسایل نه تنها به فعالیت‌های این شورا بلکه به عزم ملی نیازمند است.

 

افراش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که شورای سیاستگذاری صنعت چاپ حدود یک سال و نیم است که به همت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است، اظهار کرد: اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سیاست‌های کلان صنعت چاپ و برنامه‌های توسعه‌ صنعت چاپ کشور با هدف ارتقای جایگاه این صنعت در کشور از دیگر اهداف راه‌اندازی این شورا محسوب می‌شوند.

 

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون در شورای سیاستگذاری صنعت چاپ چه فعالیت‌هایی انجام شده است، گفت: وظایف این شورا بر اساس آن‌چه که در دستورالعمل و اساسنامه شورای سیاستگذاری صنعت چاپ پیش‌بینی شده است عبارتند از بحث و بررسی سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ها و طرح‌های کلان حوزه صنعت چاپ. همچنین در این شورا آسیب‌ها و چالش‌های موجود در صنعت چاپ بررسی و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات و چالش‌ها ارایه می‌شوند.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: بحث‌های دیگری نیز در شورای سیاستگذاری صنعت چاپ مطرح‌اند که از آن میان می‌توان به بررسی نقاط قوت و ضعف وضعیت موجود در ساختار حاکم بر صنعت چاپ اشاره کرد. این موضوع که آیا ساختار حاکم می‌تواند جوابگوی مشکلات صنعت چاپ باشد یا این‌که باید یک سری تغییر و تحولات در این ساختارها به وجود بیاید از دیگر برنامه‌های در دستور کار شورای سیاستگذاری صنعت چاپ محسوب می‌شوند.

 

افراش در پاسخ به این سوال که اعضای شورای سیاستگذاری صنعت چاپ را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ گفت: با توجه به بحث‌های کلانی که باید در این شورا پیگیری می‌شد و همچنین وظایف سنگینی که برای آن پیش‌بینی شده بود، این شورا نیاز به کمیته‌ها و کارگروه‌های اقماری داشت تا بتواند در حوزه‌های مختلف، مسایل صنعت چاپ را به عنوان یک کار پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی دنبال و نتایج نهایی این تحقیق‌ها و پروژه‌ها را به شورا ارایه کند تا تصمیم‌گیری‌های نهایی اتخاذ شوند. بنابراین، از دست‌اندرکاران و کارشناسان صنعت چاپ برای عضویت در این کمیته‌ها و کارگروه‌ها دعوت کردیم و آن‌ها نیز از این دعوت استقبال کردند.

 

وی با بیان این‌که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست شورای سیاستگذاری صنعت چاپ را بر عهده دارد، اظهار کرد: پیش از این، تصمیم‌گیری‌ها و پی‌گیری‌های مسایل صنعت چاپ در قالب یک اداره کل دنبال می‌شد اما ما سعی کردیم با تشکیل این شورا و حضور معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در آن سطح تصمیم‌گیری‌ها را ارتقا دهیم و ضمانت اجرایی کار را بیشتر کنیم.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود با بیان این‌که جلسه‌های شورای سیاستگذاری صنعت چاپ به صورت ماهانه تشکیل می‌شوند، گفت: این شورا تاکنون با مجموع جلسه‌های فوق‌العاده، موفق به برگزاری حدود 16 جلسه شده است.

 

وی عنوان کرد: جلسه‌های نخستین شورای سیاستگذاری صنعت چاپ به تشریح اهداف و وظایف اعضای شورا اختصاص یافت. سپس اعضای شورا در طول جلسه‌های بعدی به سمت احصای تمام موضوع‌ها و مسایلی که در حوزه صنعت چاپ باید به آن‌ها توجه شود، پیش رفتند. این اعضا حدود 50 موضوع، مساله و مشکل را احصا کردند. این موضوع‌ها با جرح و تعدیلی که در آن‌ها به وجود آمد و همچنین با ادغام بعضی موضوع‌ها به دلیل تشابه و ارتباطی که با یکدیگر داشتند، به تعداد 25 موضوع و مساله کلی تعدیل یافتند.

 

افراش ادامه داد: بر اساس موضوع‌های احصا شده، چهار تا کارگروه تخصصی پیش‌بینی شد. «برنامه‌ریزی راهبردی صنعت چاپ»، «توسعه فناوری صنعت چاپ و بسته‌بندی»، «حقوقی صنعت چاپ و بسته‌بندی» و «تجاری صنعت چاپ و بسته‌بندی» عناوین این کارگروه‌ها را تشکیل می‌دهند. اکنون در این شورا برای کارگروه‌ها بستر برای بررسی مسایل موجود در صنعت چاپ فراهم است.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که با استفاده از شورای سیاستگذاری صنعت چاپ توانستیم برنامه دویستمین سالگرد ورود صنعت چاپ به ایران را در حد توانمان به شکل نسبتا مطلوبی برگزار کنیم، گفت: به‌تازگی نیز جلسه‌ای را با اعضای شورا با هدف فعال‌سازی کارگروه‌ها تشکیل داده‌ایم.

 

وی در پاسخ به این سوال که شورای سیاستگذاری صنعت چاپ برای حل مشکلات موجود در این صنعت چه اقدام‌هایی را انجام داده است، گفت: علاوه بر این شورا باید همه مسوولان به اهمیت صنعت چاپ پی ببرند و به عنوان یک دغدغه به آن توجه جدی کنند.

 

افراش در ادامه سخنانش گفت: وقتی که جایگاه صنعت چاپ برای مسوولان کشور تبیین شود و آن‌ها به اهمیت و تاثیر صنعت چاپ در توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پی ببرند و همچنین متوجه اهمیت صنعت چاپ در اشتغال‌آفرینی در دنیا شوند، به‌یقین می‌توان نسبت به حل مسایل موجود در صنعت چاپ امیدوار بود.

 

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: درست است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ است اما برای فایق آمدن بر مشکلات این صنعت ما نیازمند کمک همه مجموعه‌ها هستیم. باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در رفع مشکلات و تامین نیازمندی‌های این صنعت حضور جدی داشته باشد. همچنین وزارت اقتصاد و دارایی، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه باید در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

 

افراش اظهار کرد: با توجه به مدت کوتاهی که از راه‌اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ می‌گذرد و همچنین با توجه به تعداد جلسه‌های برگزار شده و مصوبات شورا در این جلسه‌ها، بی‌انصافی است که انتظار داشته باشیم مشکلات صنعت چاپ در این مدت کوتاه برطرف شوند. این شورا در ابتدای راه است و در همین مدت کوتاه توانسته زمینه‌های ارتباط مستمر بدنه صنعت چاپ و کارشناسان این حوزه را با مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم کند. این موضوعی است که به این شکل در گذشته به هیچ وجه سابقه نداشته است.

 

وی در پایان با بیان این‌که باید با همفکری و تعامل بر مشکلات صنعت چاپ غلبه کنیم، افزود: امیدوارم بحران موجود در صنعت چاپ نیز با همکاری تمام مسوولان به سرعت و به خوبی خاتمه یابد اما چیزی که مهم به نظر می‌رسد این است که به هیچ عنوان نباید وارد حاشیه‌ها و مسایل اختلاف‌انگیز شد چون این‌گونه مسایل هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کنند بلکه ممکن است مشکلات را افزایش دهند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایبنا

تاریخ انتشار: شنبه, 02 دی 1391