به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

سردرگمی سومین نمایشگاه چاپ کشورهای اکو

: : :

 

سردرگمی سومین نمایشگاه چاپ کشورهای اکو

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از خبرگزاری فارس، سومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در سال جاری برپا نخواهد شد که در این گزارش دلایلی نظیر فقدان بودجه، نوسانات قیمت ارز، عدم دبیرخانه دائمی و بی‌توجهی متولیان به صنعت چاپ بیان شده است.

 

چندی پیش متوجه آن شدیم که سومین دوره از نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» به دلیل نوسانات قیمت ارز در کشور و شهر مشهد مقدس برپا نمی‌شود.

 

دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو «PECO 2011 » با حضور شرکت‌های صاحب نام صنعت چاپ و بسته­بندی جهان با هدف معرفی توانمندی‌های چاپی و صادراتی کشورهای عضو اکو از 19 بهمن سال گذشته به مدت 4 روز در شهر مشهد مقدس برپا شد.

 

در این نمایشگاه، حدود 60 شرکت چاپ و بسته‌بندی حضور به عمل آوردند که از تعداد شرکت‌های ثبت‌نامی حدود 8 شرکت وابسته به کشورهای عضو اکو و 52 شرکت جزو شرکت‌های داخلی به شمار می‌رفتند.

 

علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی یکی دیگر از حامیان مالی و معنوی برپایی دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو «PECO 2011 » محسوب می‌شد چراکه محمود صلاحی، استاندار سابق خراسان رضوی 20 بهمن سال 90 در محل هتل پارس مشهد در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که بودجه دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو از سوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی و مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان که مبلغ 200 میلیون تومان بوده، تأمین شده است.

 

اما چند ماه گذشته متوجه آن شدیم که اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی از مبلغ 200 میلیون تومان وعده داده شده توسط محمود صلاحی، استاندار سابق خراسان رضوی، تنها توانسته 50 میلیون تومان آن را دریافت کند و همین امر مانع از برپایی مجدد این نمایشگاه در کشور شده است.

 

ذکایی: عدم برنامه‌ریزی و تدارک لازم برای برپایی سومین دوره از این نمایشگاه

جلال ذکایی، دبیر اجرایی نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» درباره علل عدم برپایی این نمایشگاه در بهمن‌ امسال، بیان می‌کند: طرف قرارداد برپایی دومین دوره از نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو»، اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی بود اما تاکنون نتوانسته‌اند آن مبلغی که محمود صلاحی، استاندار سابق خراسان رضوی وعده کرده بود، را دریافت کند.

 

وی اضافه می‌کند: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم هنوز مسئولان این نمایشگاه یعنی اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی هم به شرکت سهامی نمایشگاه‌های مشهد و هم به هتلی که کارهای خدماتی را انجام می‌داد، بدهکار است.

 

ذکایی ادامه می‌دهد: علی‌رغم اینکه یکسال از برپایی دومین نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» می‌گذرد هنوز بدهی‌هایی باقی مانده است و خروجی آن این امر شده است که قاعدتاً باید تاکنون تدارکی برای برپایی سومین دوره این نمایشگاه دیده می‌شد، اما هیچ اتفاقی برای برگزاری این نمایشگاه نیافتاده است.

 

عدم برپایی این نمایشگاه در کاهش شأن و اعتبار صنعت چاپ کشور بسیار تأثیرگذار است.


وی می‌افزاید: معتقدم عدم برپایی نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو، در عدم پیشرفت صنعت چاپ کشور بسیار تأثیرگذار است چراکه برگزار کردن یک نمایشگاه تنها وظیفه یک کشور و یا یک اتحادیه نیست بلکه به صورت مستمر و خوب برگزار کردن آن بسیار حائز اهمیت است.

 

ذکایی بیان می‌کند: اگر به سابقه نمایشگاه‌های دنیا توجه شود خواهیم فهمید که معمولاً نمایشگاه‌های دوره اول و دوم بسیار راضی کننده نیست چراکه شروع کار است و باید برای مؤفقیت نمایشگاه‌ها تجربیاتی کسب شود تا این نمایشگاه‌ها آرام آرام به یک اتفاق جدی تبدیل شوند.

 

وی ادامه می‌دهد: اگر در همین ابتدای کار چنین اتفاقاتی بیافتد نه برای شأن و اعتبار صنعت چاپ کشور خوب است و نه اینکه در آینده اگر بخواهند در این حوزه کار بین‌المللی انجام شود کسی دیگر به برپایی این نمایشگاه اعتماد و مشارکتی نخواهد کرد.

 

مغانی: برپایی سومین نمایشگاه چاپ کشورهای عضو اکو نیازمند تأمین بودجه کافی است

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی معتقد است، برپایی سومین دوره از نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» نیازمند بودجه کافی است اما تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خراسان رضوی بودجه‌ای برای آن اختصاص نداده است.

 

وی اضافه می‌کند: در گذشته برای برپایی این نمایشگاه بودجه‌ای بالغ بر 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود اما امسال با نوسانات قیمت ارز برپایی سومین دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو نیازمند بودجه‌ای 2 برابر هزینه فوق است.

 

به گفته مغانی، محمود صلاحی استاندار سابق خراسان رضوی سال گذشته در حین برپایی این نمایشگاه اعلام کرده بود که 200 میلیون تومان بودجه برای برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است اما در نهایت 50 میلیون تومان از سوی استانداری دریافت شد و تاکنون 150 میلیون الباقی دریافت نشده و همین امر موجب مقروض شدن مسئولان و دست‌اندرکاران نمایشگاه صنعت چاپ کشورهای عضو اکو به نهادها و مراکز مختلف شده است.

 

قول مساعد معاون استاندار خراسان رضوی برای پرداخت بدهی این نمایشگاه در آینده نزدیک

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای باقی‌مانده اعتبار اختصاص یافته استاندار خراسان رضوی به استاندار جدید این استان مراجعه کرده‌اید، می‌گوید: بله، با سیدجواد جعفری مدیرکل اداره ارشاد خراسان رضوی که اکنون بازنشسته شده‌اند به دفتر جمشیدی معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی مراجعه و از آنها خواستار تأمین بودجه مورد نظر شدیم اما وی گفت که اکنون بودجه‌ای برای ارائه به این موضوع وجود ندارد و با گشایش اعتبار در آینده این مهم تأمین و پرداخت خواهد شد.

 

صلاحی: در حال حاضر حضور ذهن ندارم

خبرنگار خبرگزاری فارس برای دلایل عدم پرداخت بودجه در دوره تصدی محمود صلاحی به عنوان استاندار خراسان رضوی با وی تماس گرفته و از وی که حدوداً چند ماهی است از برکناری‌اش از استانداری می‌گذرد به گفت‌وگو پرداخت، وی می‌گوید: الان بنده حضور ذهن ندارم بهتر است که شما با سیدجواد جعفری، مدیر کل سابق اداره ارشاد خراسان رضوی صحبت کنید.

 

جعفری: اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی به همه تعهدات خود برای برپایی این نمایشگاه عمل کرده است

سیدجواد جعفری، مدیرکل سابق اداره ارشاد خراسان رضوی درباره دلایل عدم پرداخت بودجه 200 میلیونی به دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو، عنوان می‌کند: در گذشته عدم پرداخت این بودجه به کمبود اعتبار مربوط می‌شد که اکنون اعتبارات آن پیش‌بینی شده و توسط مدیرکل ارشاد این استان پرداخت می‌شود.

 

به گفته جعفری، اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی به تعهدات خود برای برپایی دومین نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» عمل کرده است و بخشی از تعهداتی که باقی مانده است به سایر مجاری استان مربوط می‌شود به نوعی اداره کل ارشاد این استان به وعده خود در این راستا عمل کرده است.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این باقی‌مانده بدهی مربوط به استانداری خراسان رضوی می‌‌شود، می‌گوید: خیر؛ آنچه که مربوط به استاندار و اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی بوده، پرداخت شده است و الباقی بدهی به سایر مجاری متعهد شده، مربوط می‌شود که باید به پرداخت آن بپردازند.

 

سرابی: نمایشگاه چاپ کشورهای عضو اکو دارای برنامه مدون و تقویم سالانه نیست

سیدسعید سرابی، مدیرکل اداره کل ارشاد خراسان رضوی درباره عدم برپایی سومین نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو»، می‌گوید: نمایشگاه چاپ کشورهای عضو اکو دارای یک برنامه مدون و تقویم ثابت همه ساله، نیست.

 

وی اضافه می‌کند: تاکنون دو دوره از برپایی نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» می‌گذرد که دوره نخست آن در سال 88 و دوره دوم در سال گذشته برگزار شد اما تقویم ثابت و معینی که گویای همه ساله برپایی آن باشد، وجود ندارد.

 

به گفته سرابی، این نمایشگاه بسته به ضرورت و تمهیدی که دستگاه‌‌های متولی انجام داده‌اند، برپا می‌شود که در سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد و استاندار خراسان رضوی در نقطه‌‌ای با هم پیوند خوردند و تمایل و تفاهم این طرفین زمینه‌ برپایی دومین دوره از نمایشگاه چاپ کشورهای عضو اکو را فراهم کرد.

 

وی می‌افزاید: سال گذشته اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد و مجمع کشورهای عضو اکو درخواست برپایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری خراسان رضوی و اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطرح کردند و مساعدت لازم از سوی اداره ارشاد این استان صورت گرفت.

 

این نمایشگاه فاقد اعتبارات مصوب و دبیرخانه دائمی است


این مقام مسئول می‌گوید: امسال هنوز دبیرخانه‌ای برای برپایی سومین نمایشگاه «صنعت چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو» فعال نشده است و به موضوع اعتبارات نیز مربوط نمی‌شود به گونه‌ای دیگر برای این نمایشگاه اعتبارات مصوبی از قبل وجود نداشته که بگوئیم امثال بودجه‌ای برای برپایی آن در نظر نگرفته شده است.

 

وی اضافه می‌کند: اکنون اگر درخواستی مبنی بر برپایی نمایشگاه صنعت چاپ کشورهای عضو اکو ارائه شود و دبیرخانه‌ای برای این نمایشگاه تشکیل شود طبق صلاحدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این درخواست بررسی و جواب قطعی اعلام خواهد شد.

 

پرداخت بدهی60 میلیون تومانی اداره کل ارشاد خراسان رضوی به متولیان این نمایشگاه


سرابی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این بدهی 150 میلیون تومانی توسط کدام نهاد و سازمان باید به متولیان نمایشگاه سال گذشته پرداخت ‌شود، بیان می‌کند: در فرایندی که سال گذشته تعریف شده بود بیش از 60 میلیون تومان در سهم‌هایی که برای نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو معین شده بود، به اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی مربوط می‌شد که این اعتبار نیز به مسئولان نمایشگاه پرداخت شد.

 

وی تصریح می‌کند: تعهدات دیگر به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خراسان رضوی مربوط می‌شد که به نظرم در این تعهدات مبالغی وجود دارد که هنوز به مسئولان برگزاری دوره دوم این نمایشگاه پرداخت نشده است.

 

بر اساس این گزارش، نخستین نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (پکو 2009)» 22 آبان سال 88 با حضور 180 شرکت که از این تعداد 40 شرکت غیر ایرانی کشورهایی نظیر آلمان، سوئد، ایتالیا، ژاپن، چین، ترکیه، هلند و کشورهای عضو اکو در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برپا شد.

 

دومین دوره از نمایشگاه «چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو (PECO 2011 )»، از 19 بهمن سال گذشته به مدت سه روز و با حضور 60 شرکت داخلی و خارجی با هدف معرفی توانمندی‌های چاپی و صادراتی کشورهای عضو اکو در محل قبلی یعنی نمایشگاه دائمی مشهد برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: شنبه, 07 بهمن 1391