به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

بهبود ویژگی‌های سطحی کاغذ با ذرات نانو و کربنات کلسیم

: : :

 

بهبود ویژگی‌های سطحی کاغذ با ذرات نانو و کربنات کلسیم

 

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه با استفاده از ذرات نانورس و کربنات کلسیم، موفق به بهبود ویژگی‌های سطحی کاغذ شدند که نتایج به دست آمده مشکلات کاغذهای تولیدی در کشور را برطرف کرده و ویژگی‌های مناسبی به این کاغذها می‌بخشد.

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، این محققان کاغذ چاپ مکانیکی ساخته شده از خمیرکاغذ شیمیایی- مکانیکی کارخانه چوب و کاغذ مازندران، با جرم پایه 70 گرم بر متر مربع تهیه سپس مواد پوشش دهنده شامل نانو رس در دو سطح 5 و 10 درصد وزنی و کربنات کلسیم رسوبی در چهار سطح 20، 30، 40 و 50 درصد وزنی نسبت به لاتکس، به ‌وسیله یک دستگاه مخلوط‌ کن با 1500 دور در دقیقه با یکدیگر مخلوط کردند.

 

مدت زمان اختلاط مواد 10 دقیقه بود که پس از آن پوشش دهی به ‌وسیله یک پوشش دهنده تیغه‌ای آزمایشگاهی برروی سطح کاغذ به صورت فیلم نازکی (با وزن پایه حدود 6 گرم بر متر مربع) انجام شد و پس از آن کاغذ پوشش داده شده که به منظور عدم اعوجاج، مهار شده بود به مدت 2 دقیقه داخل آون با دمای 80 درجه سانتیگراد قرار گرفت.

 

مشخصات ظاهری کاغذهای چاپ شده نشان داد که بهترین کیفیت چاپ مربوط به کاغذهای پوشش یافته با مواد معدنی بود و بر خلاف نمونه شاهد در هیچ یک از کاغذهای پوشش یافته، پدیده کنده شدن سطح کاغذ ، اتفاق نیفتاد که این موضوع اهمیت زیادی پس از چاپ و ایجاد پرز روی نوردهای چاپ دارد.

 

یکی از معضلات عمده در کاغذهای چاپ کیفیت پایین چاپ پذیری آنها بود، نتایج این طرح نشان داد که پوشش دهی کاغذ منجر به افزایش براقیت و چگالی چاپ می‌شود که این نشان دهنده افزایش کیفیت چاپ است. علاوه‌بر این آزمون کنده شدن کاغذها نشان داد که پوشش، باعث افزایش چسبندگی مرکب و کاغذ شده و از مشکل پرزدهی بر روی نوردها (خصوصا نورد بلانکت افست) و کنده شدن سطح چاپ شده جلوگیری می‌کند.

 

دستاوردهای این تحقیقات موجب بهبود ویژگی‌های سطحی کاغذ نظیر صافی و چاپ‌پذیری و همچنین بهبود ویژگی‌های نوری کاغذهای چاپ خواهد شد.

 

 

 

منبع: پاپنا

 

تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 بهمن 1392