به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

نهایی شدن مذاکرات ایران و چین برای احداث کارخانه کاغذ خوزستان

: : :

 

نهایی شدن مذاکرات ایران و چین برای احداث کارخانه کاغذ خوزستان

 

مذاکرات ایران و چین برای احداث کارخانه کاغذ خوزستان که با سرمایه ۷۳ درصدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و۲۷ درصدی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی انجام می‌شود، نهایی شد.

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، استان خوزستان تولیدکننده بیش از نیمی از شکر تولیدی کشور است،‌ که انحصاراً‌ از نیشکر به وجود می‌آید،‌ سال‌هاست که باگاس حاصل از تولید شکر،‌ در این شرکت تنها در ساخت mdf مصرف می‌شد،‌ در سال جاری اما شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برنامه ریزی برای احداث دو کارخانه تولید کاغذ با استفاده از ماده اولیه باگاس را در دست انجام قرار داد و حالا در روزهای پایانی سال قرار است کلنک احداث حداقل یکی از از این دو کارخانه بر زمین زده شود.

 

بر این اساس شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برنامه احداث دو کارخانه با ظرفیت هریک 175 هزار تن کاغذ را در دست انجام دارد،‌ هم اکنون مذاکرات ایران و چین برای ساخت این کارخانه نهایی شده و قرار است، ساخت این کارخانه مطابق با جدیدترین استانداردهای جهان انجام شود.

 

ظرفیت تولید این کارخانه ها هر یک سالانه 175 هزار تن برآورد شده است. که بر اساس ماده اولیه باگاس نیشکر به تولید کاغذ خواهند پرداخت.هزینه برآورد شده برای احداث این دو کارخانه نیز دوهزار میلیارد تومان است که تاکنون علاوه بر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) یک سرمایه گذار بلژیکی نیز برای سرمایه گذاری اظهار تمایل کرده است.

 

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) 73درصد اعتبار ریالی مورد نیاز این کارخانه را تامین می کند و بقیه اعتبار مورد نیاز نیز توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تامین خواهد شد. طرف قرارداد چینی نیز قرار است، تجهیزات مورد نیاز این کارخانه را تأمین کند.

 

البته صندوق توسعه ملی اعتبارات ارزی احداث این کارخانه‌ها را تصویب کرده و بر این اساس،‌ برای ساخت کارخانه کاغذ به میزان 200 میلیون یورو اعتبارات ارزی تصوب شده است.

 

دو کارخانه کاغذ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی احتمالاً در کشت و صنعت میرزا کوچک خان و توسعه نیشکر فارابی یا توسعه نیشکر سلمان فارسی راه‌اندازی می‌شوند‌، این دو کارخانه در مجموع 350 هزار تن کاغذ تولید خواهند کرد و توانایی جذب یک میلیون و 400 هزار تن باگاس حاصل از تولید نیشکر را دارا خواهند بود.

 

واحد میرزا کوچک خان در 75 کیلومتری اهواز و واحد فارابی و سلمان فارسی در 35 تا 40 کیلومتری جنوب اهواز قرار دارند. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ابتدای تأسیس در سال 69 بنا بود، 4 کارخانه تولید کاغذ را به‌ظرفیت مجموع 350 هزار تن در سال راه‌اندازی کند،‌ اما به‌دلیل عدم جذب سرمایه‌گذار تاکنون امکان آن نبود‌، اکنون پس از 23 سال این ظرفیت با بهره‌برداری از دو کارخانه با مجموع 350 هزار تن انجام می‌‌شود.

 

شاید در وهله نخست اهمیت احداث دو کارخانه کاغذ در جنوب کشور که با تکنولوژی ساخت بر اساس باگاس طراحی شوند‌، مهم و ضروری به نظر آید،‌ اما اهمیت این موضوع بسیار بیش از این‌هاست،‌ چرا که استان خوزستان با برخورداری از کارخانجات تولید نیشکر توانایی این را دارد که سهم بسزایی در تولید کاغذ مصرفی و مورد نیاز کشور داشته باشد‌ و حتی به قطب تولید این کالا در خاورمیانه تبدیل شود. خوزستان که به عنوان استانی نفت خیز در صنعت نفت گاز و پتروشیمی شناخته شده، دارای ظرفیت های بیشماری در صنعت کاغذ است که به خوبی به آن توجه نشده است.

 

این استان با وجود هفت کارخانه تولید نیشکر این ظرفیت را دارد که با استفاده از تولید حجم بالای تفاله نیشکر ( باگاس ) و بدون نیاز به قطع درخت، کاغذ تحریر با کیفیت تولید کند و می تواند علاوه بر تامین کاغذ مورد نیاز داخل ، ایران را به صادر کننده این محصول مهم نیز تبدیل کند. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران خصوصی و حتی دولتی نسبت به ظرفیت این استان توجه بیشتری داشته تا هر چه سریع‌تر تلاش‌های برای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولید داخلی کاغذ آغاز شود.

 

 

 

منبع: پاپنا

 

تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 بهمن 1392