به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

مجوز تأسیس چاپخانه در ارشاد فقط به خاطر ثواب

: : :

 

مجوز تأسیس چاپخانه در ارشاد فقط به خاطر ثواب

 

به گزارش بازار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس، جلسه هم‌اندیشی اعضای تعاونی چاپخانه‌داران تهران شب گذشته با حضور محسن بیگلری و امید کریمیان، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی نیکو سخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیر عامل تعاونی چاپخانه داران تهران، رضا رضایی یکی از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور و جمعی از اهالی چاپ در سالن اجتماعات تعاونی چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.

 

* رضایی: تاکنون در رشد صنعت چاپ کشور هیچ دولتی نقش نداشته است

 

در این مراسم رضا رضایی، رئیس هیأت داوران جشنواره مسابقات صنعت چاپ بیان داشت: تاکنون به صنعت چاپ نهایت کم‌لطفی صورت گرفته است و علت آن هم این است که عزیزانی که در این صنعت فعال هستند در حقیقت سرمایه‌دار نیستند و سرمایه‌گذار نبوده‌اند، کارگرانی بودند که ابزار کارشان را داشته‌اند.

 

وی اضافه کرد: اهالی صنعت چاپ همه عمرشان را صرف رشد این صنعت کرده‌اند و واقعاً در رشد صنعت چاپ کشور تا به امروز هیچ دولتی نقش نداشته و تنها تلاش بخش خصوصی بوده است.

 

رضایی ادامه داد: برخی از چاپخانه‌های شبه دولتی از دلارهای دولتی ارزان استفاده کرده و ضربات سنگینی هم دارند به صنعت چاپ می‌زنند، چراکه وقتی قیمت تمام شده آنها ارزان است و در خرید ماشین‌آلات صنعت چاپ هم رانت‌های خوبی داشتند طبیعتاً می‌توانند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.

 

* کار نخست فراکسیون چاپ، کسب آمار دقیق از میزان چاپ و نیاز کشور باشد

 

وی افزود: در حقیقت باید گفت شاید این چاپخانه‌های شبه دولتی یک انحصار خطرناکی را به وجود آورده‌اند اما این موضوع می‌تواند به صنعت چاپ ضربه وارد کند. در حالی که در دنیا رشد چاپ کتاب، رشد منفی دارد یعنی در کشور آلمان رشد کتاب، منهای 7 بوده است چون از شبکه مجازی استفاده می‌شود اما رشد بسته‌بندی در صادرات این کشور مثبت 10 بوده است.

 

این پیشکسوت صنعت چاپ گفت: امیدواریم فراکسیون چاپ تشکیل شود و اولین کارش، آمار دقیقی از میزان چاپ و نیاز کشور داشته و کسب کند.

 

وی اضافه کرد: برخی از مردم به راحتی نمی‌توانند مجوز تاکسی، دریافت کنند اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کسی یک آشنایی دارد، می‌گویند که ثواب دارد یک جواز چاپخانه‌ برای ثوابش صادر کنید.

 

* پشتوانه جدی توسعه پایدار، صنعت چاپ است

 

رضایی ادامه داد: امیدوارم فراکسیون صنعت چاپ بتواند تحول عظیمی را برای این صنعت ایجاد کند، چراکه پشتوانه جدی توسعه پایدار، صنعت چاپ است یعنی اگر صنعت چاپ یکماه تعطیل شود تمام صنایع می‌خوابند و امکان ندارند که فعالیت کنند.

 

وی با بیام اینکه صنعت چاپ به عنوان یک صنعت راهبردی شناخته نشده است، بیان کرد: امروز تولید کشور وابستگی مستقیم به صنعت چاپ دارد که باید این صنعت راهبردی حمایت شود.

 

* اداره اوقاف رقیب چاپخانه‌دار شده است!

 

رئیس هیأت داوران جشنواره مسابقات صنعت چاپ گفت: دنیا در حال پیشرفت است ولی اگر سرعت ما به اندازه آنها نباشد، این پیشرفت ما باز موجب عقب ماندگی می‌شود.

 

وی اضافه کرد: آقای خجسته نماینده مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده‌اند که در مجلس با چاپخانه‌های شبه دولتی برخورد جدی شود چراکه اداره اوقاف هم الان دارد چاپخانه می‌خرد. در صورتی که کار اوقاف باید به گونه‌ای باشد که به مردم خدمت کند و مردم را به وقف کردن سوق و تشویق کند اما اکنون این اداره رقیب چاپخانه‌دار شده است.

 

* سرشار: در گذشته وزارت ارشاد به کسانی که اصلاً صلاحیت نداشتند، مجوز چاپخانه‌ داد

 

در این مراسم سیداسدالله سرشار، عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: شما با صنفی طرف هستید که این موهای سفید را می‌بینید در کنارش ماشین‌های کار افتاده هم است.

 

وی اضافه کرد: در بیشتر چاپخانه‌های کشور، ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ قدیمی هنوز به عنوان یادگاری نگهداری می‌شود یعنی ماشین‌های چاپ پایی و دستی دیگر کارآیی ندارد ولی به عنوان یادگاری در چاپخانه‌ها نگهداری می‌شود.

 

سرشار ادامه داد: صنف چاپ با صنف طلافروش و فرش فروش و با اصناف دیگر بسیار متفاوت‌تر است یعنی بیشتر عزیزانی که در این نشست حضور دارند از بیماری آرتروز و کمردرد رنج می‌برند چراکه سال‌های سال، کارگری کرده‌اند برای چاپخانه‌داران گذشته که روح‌شان شاد. وقتی خودشان کارفرما شدند.

 

وی افزود: صنعت چاپ جزو مشاغلی است که سرمایه می‌خواهد من به شخصه امید نداشتم که چاپخانه‌دار شوم الان هم فکر نمی‌کنم کارگران چاپخانه‌ها بتوانند به سهولت چاپخانه‌دار شوند.

 

عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: متأسفانه برخی‌ها بی‌رویه به حوزه صنعت چاپ ورود یافتند یعنی در زمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کسانی که اصلاً صلاحیت نداشتند، مجوز چاپخانه‌ داد حتی به بعضی از کارمندان؛ وزارت ارشاد به برخی از کسانی که در چاپخانه‌ها به بازرسی می‌پرداختند، برای اینکه می‌خواستند تودیع‌شان کنند، به خاطر سوابق‌شان مجوز چاپخانه دادند که این مهم ضربه بزرگی به صنعت چاپ وارد کرد.

 

وی اضافه کرد: محال بود که در زمان شاه این اجازه داده شود که کارهای دولتی در بخش دولتی چاپ شود بلکه کار دولتی مختص، چاپخانه‌داران بود و تعداد اندکی از چاپخانه‌ها نظیر بانک ملی به چاپ کارهای خودشان می‌پرداختند و اکثر بخش دولتی کاریشان را به چاپخانه‌داران خصوصی می‌دادند.

 

* نمایندگان ملت باید درد ملت را بفهمند

 

سرشار ادامه داد: یک روزی یکی از بازرسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپخانه بنده آمد و موقعی که داشت خداحافظی کند بهم گفت: سرشار خدا را شکر؛ من از این جمله تعجب کردم و دلیل آن را پرسیدم که گفت: برای اینکه از سر لاله‌زار هر چاپخانه‌ای را بازرسی کردم چراغ آن خاموش و کارگران آن نشسته بودند آیا واقعاً باید وضع چاپخانه‌های ما اینگونه باشد؟

 

وی افزود: اهالی صنعت چاپ درگیری های بسیاری در اداره مالیات دارند، بنده چند روز پیش برای کاری به این اداره رفته بودم که خانمی را دیدم که برای آپارتمانش به آنجا آماده بود، کارمند بخش مربوطه به آن خانم گفت: شما بنشینید چراکه می‌خواهم کار شخص دیگری که در آن پول است، انجام دهم، این مهم زیبنده یک مسئول جمهوری اسلامی نیست ما انقلاب کردیم و خون شهدای ما نباید پایمال شود.

 

سرشار با بیان اینکه نمایندگان ملت باید درد ملت را بفهمند، بیان کرد: صنعت چاپ دارای مشکلات بسیاری است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، این صنعت به شکوفایی نخواهد رسید.

 

* زارع: نیاز صنعت چاپ به وام‌های کم‌بهره و بلند مدت

 

در ادامه این مراسم زارع یکی از پیشکسوتان صنعت چاپ، با اشاره به این مطلب که تمام مشکلات صنعت چاپ با کمک صنف چاپ و دولت حل و فصل خواهد شد، بیان داشت: اگر بانک‌ها با سود اندک بتوانند وام‌هایی را به اهالی صنعت چاپ ارائه کنند، بسیار مطلوب خواهد بود چراکه این مهم به پیشبرد اهداف صنعت چاپ کمک شایانی خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: معتقدم اگر مایحتاج صنف چاپ در تعاونی چاپخانه‌داران تهران اعم از مرکب و کاغذ تأ‌مین شود، قطعاً بازار هم تحت‌الشعاع این مهم قرار خواهد گرفت.

 

وی اضافه کرد: ارائه وام کم بهره به اهالی صنعت چاپ می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی آن داشته باشد تا زمانی که تعاونی چاپخانه‌داران هر کالایی را دارد بازار در سکوت است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما به محض اینکه اطلاع پیدا می‌کنند که کاغذ و مقوا و یا سایر کالاها در تعاونی به اتمام رسیده، دوباره قیمت‌ها دو برابر می‌شود که باید به این مقوله توجه بسیاری شود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 اسفند 1392