به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

اتحادیه‌ها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شده‌اند

: : :

 

اتحادیه‌ها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شده‌اند

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از خبرگزاری فارس، صنعت چاپ به عنوان یکی از مهمترین صنایع دنیا به شمار می‌رود اما متأسفانه در کشور ایران با توجه به اهمیت این صنعت در دنیا و به ویژه در کشورهای پیشرفته، به عنوان صنعتی ناشناخته شده در بین مردم و به ویژه مسئولان به شمار می‌رود.

 

متأسفانه تا اندازه‌ای مسئولان کشور ما با صنعت چاپ و بسته‌بندی ناآشنا هستند که زعفران ما به صورت فله‌ای به سایر کشورها نظیر اسپانیا، دبی وامارات صادر و با بسته‌بندی و محصول این کشورها به مردم دنیا عرضه می‌شود به گونه‌ای آنقدر این صنعت در اشاعه فرهنگ ایرانی _ اسلامی قابل اهمیت و مثمر ثمر است، که غربی‌ها بر روی آن مانور داده و تاکنون توانسته‌اند با استفاده از این صنعت بر فرهنگ اسلامی و شرقی تأثیر گذاشته و فرهنگ ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

 

به همین منظور به سراغ علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران رفته و درباره اهمیت صنعت چاپ در کشور، و دلایل غفلت مسئولان از آن و چگونگی تأسیس این اتحادیه، به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

 

* روایت علی نیکوسخن از نحوه تأسیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران


فارس: آقای نیکوسخن در وهله نخست از چگونگی تأسیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران سخن بگوئید؟

 

اکثر کسانی که بنیانگذار این اتحادیه بودند به رحمت خدا رفته‌اند اما طی مدارکی که در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران وجود دارد، این اتحادیه در سال 1320 راه‌اندازی شده است، اما آن چیزی که در دفاتر و طی سند در این اتحادیه موجود است، روایت تأسیس اتحادیه چاپخانه‌داران را در سال 20 مردادماه سال 1325 در ساعت 18 می‌کند.

 

در گذشته، اتحادیه‌ای وجود نداشته است یعنی تعداد چاپخانه‌داران در گذشته بسیار اندک بوده‌اند، به همین منظور تعدادی انگشت‌شماری از چاپخانه‌داران گرد هم آمده و این اتحادیه را تأسیس کرده‌اند تا در مسائل چاپ و صنف با یکدیگر در ارتباط بوده و متحد باشند. در آن زمان هر جلسه‌ای در یکی از چاپخانه‌ها برگزار می‌شد که نخستین جلسه هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مرکزی روز یکشنبه 20 مردادماه سال 1325 ساعت 6 بعدازظهر در محل کتابخانه شهاب با حضور آقایان طاهرزاده، تمدن، آرام، کمالی و عارف از اعضای هیأت مدیره و آقای صمیمی عضو علی‌البدل و آقای مظاهری بازرس این اتحادیه تشکیل شده است.

 

در آن زمان اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به عنوان اتحادیه‌های مرکزی راه‌اندازی می‌شود. مجدداً با تغییرات و پیشرفت‌هایی که در این اتحادیه صورت می‌گیرد، در سال 1343 این طرح تحت شماره 18 در وزارت کار و امور اجتماعی با عنوان سندیکای مرکزی صنعت چاپ نامگذاری و به ثبت می‌رسد تا نهایت در شهریور سال 1351 با شماره 39 در اداره‌کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار با عنوان اتحادیه صنف چاپخانه‌داران که اکنون وجود دارد ثبت می‌شود و ادامه پیدا می‌کند و اکنون مسیر خود را طی قانون ادامه می‌دهد. تاکنون حدود 65 سال از اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گذشته است.

 

* بی‌رغبتی نیروهای جوان برای حضور در این اتحادیه به دلیل حساس بودن کار چاپ


فارس: آقای نیکوسخن وقتی وارد اتحادیه می‌شویم اکثر کارمندان مسن هستند و تنها شاید با یک چهره جوان که آن هم در روابط عمومی کار می‌کند مواجه شویم، دلیل آن چیست؟

 

نیروهای جوان حال در مدتی که بنده وجود داشتم و دارم می‌بینم، همیشه اعلام کرده‌ایم که جوان‌ها بیایند در جوار قدیمی‌ها تجربه کسب کنند و جایگزین شوند و بنده هم جزو پیشنهاد دهندگانی هستم که گفته‌ام در هر دوره اتحادیه، اعضای هیأت مدیره این اتحادیه عوض شوند، حتی اگر هم دقت کنید شورای نگهبان 6 ساله است، سه سال که بگذرد سه نفر از اعضای آن عوض می‌شوند و سه نفر دیگر جایگزین می‌شوند.

 

در اتحادیه چاپخانه‌داران نیز پیشنهاد کردیم که نیروهای جوان استفاده و به کارگیری شوند، اما ناگفته نماند که اتحادیه صنعت چاپ کارش بسیار حساس است و همه کس قبول نمی‌کند که در این راستا به مسئولیت بپردازند و آنهایی هم که قبول می‌کنند چون شناخته ‌شده نیستند در صنف از آنها استقبال نمی‌شود، به طور مثال؛ در دوره گذشته که در سال 89 ثبت‌نام کرده و در خرداد 90 انتخابات داشته‌ایم، 16 نفر کاندید بوده‌اند که از این تعداد نزدیک به 7 نفر نیروهای جوان بوده‌اند و الباقی کمی مسن و یا پیشکسوت بوده‌اند که باید گفت؛ پیشکسوتان می‌توانند تجارب خود را به خوبی در اختیار جوانان قرار دهند؛ یعنی باید تجارب پیشکسوتان صنعت چاپ به جوانان ارائه شود تا آنها بتوانند کارها را به سهولت پیش ببرند.

 

متأسفانه عدم حضور جوانان در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به عدم حضور و مراجعه آنها در این اتحادیه و عدم شناخته شدن آنها در صنف مربوط می‌شود حتی برخی از اهالی صنعت چاپ نیز با کسانی که در گذشته در این اتحادیه حضور داشته و فعالیت می‌کنند بیشتر از یک فرد جوان ارتباط برقرار کرده و به او اعتماد دارند.

 

* جوانان تحصیل‌ کرده در حوزه چاپ، پادویی کردن را عیب می‌دادند


بنده معتقدم یک جوان باید پادویی افراد پیشکسوت را کرده و چون دارای مدرک لیسانس به بالا هستند نباید خود را باتجربه و مدیر تلقی کنند. اما برخی‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه اجتماعی نه هزینه مالی، علاقمند هستند که مدیر شوند، به همین منظور قطعاً نیز در جامعه موفق نخواهند شد.

 

حدود 31 سال است که در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران پادویی می‌کنم، حتی در تعاونی، انجمن صنفی و وزارت ارشاد در حال پادویی هستم و می‌توانم ادعا کنم که حدود 90 درصد اتحادیه‌های سراسر کشور را می‌شناسم، آن هم به دلیل رفت و آمدها و رایزنی‌هایی که با آنها داشته‌ام. حتی به یاد ندارم در تهران چاپخانه‌ای طی دو سال اخیر راه‌اندازی شده باشد و من از آن چاپخانه بی‌اطلاع باشم. من به اکثر چاپخانه‌ها سر زده و فعالیت‌های آنها را از نزدیک دیده‌ام و به تجربه‌هایی دست یافته‌ام و تجربه‌هایی نیز به آنها ارائه کرده‌ام که حاصل همه این کارها، مدیریتم در این اتحادیه است.

 

متأسفانه در دوره اخیر از دوستان جوانی که کمک گرفته‌ایم پاسخ خوبی را دریافت نکرده‌ایم، ضمن اینکه نمی‌خواهیم بگوییم همه هم تقصیر آنها است بلکه برخی از کوتاهی‌ها شاید از سوی بعضی از اعضای هیأت مدیره باشد که اجازه نداده‌اند جوان‌ها به این عرصه وارد شوند.

 

* اعلام آمادگی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برای حضور جوانان در این اتحادیه

 

حتی در هیأت مدیره جدید نیز تعدادی افراد جوان جذب اتحادیه چاپخانه‌داران تهران شدند، اما زمانی که به این اتحادیه آمدند، مورد استقبال واقع نشدند و آن اعضای قدیمی که بودند، بیشتر اعتماد و کارایی داشتند و در نتیجه دوباره آن افراد و اعضای هیأت مدیره چاپخانه‌داران تهران شدند. اکنون هم طی این مصاحبه اعلام می‌کنیم؛ کسانی که آمادگی دارند در این اتحادیه عضو و یا مشغول به کار شوند، می‌توانند با ما در تماس باشند.

 

بنده به دلیل حضور در کمیسیون‌های مختلف چاپ، آمادگی لازم را برای ارائه تجربیاتم به جوانان دارم اما آنها نیز باید برای دریافت این تجارب وقت صرف کنند، اما متأسفانه برخی از دوستان ما حتی برای کارها و منافع مادی‌شان که اتحادیه برای آنها وقت می‌گذارد، سخت‌شان است که در اتحادیه حضور یابند.

 

حدود چند ماه گذشته از طریق پیامک اعلام کردم که؛ تعدادی نماینده برای کمیسیون‌های حل اختلاف دارایی می‌خواهیم، هم‌اکنون مدارکی وجود دارد که بنده از سال 1362 عضو این کمیسیون بوده‌ام و تنها دو نفر از این موضوع استقبال کردند.

 

* خطرات چاپ از بمب اتم نیز بیشتر است

 

فارس: دلیل کم رغبتی جوانان چیست و چرا شما مدام می‌گویید این اتحادیه حساس است؟

 

صنعت چاپ غیر از صنوف دیگر است، یعنی این صنعت بیشتر با نوشتن سر و کار دارد، به نوعی امکان دارد مطلبی نوشته شود و مورد اعتراض همگان قرار گیرد، به گونه‌ای دیگر شاید چندین اتحادیه باشند که قبل از تأسیس باید حتماً از فیلتر وزارت اطلاعات بگذرند و مسائل امنیتی و اطلاعاتی آنها بسیار حائز اهمیت است که یکی از آنها اتحادیه‌های چاپ است.

 

خطرات چاپ از بمب اتم نیز بیشتر است، یعنی تمامی جریاناتی که در انقلاب راه افتاد، سرمنشأ همه آنها چاپ بوده است، در صورتی که مسائل چاپ در آن زمان بسیار کم‌رنگ‌تر از امروز بود. معتقدم هر کسی بخواهد در حوزه چاپ و اتحادیه قدم بگذارد باید از خیلی از علائق خود بگذرد تا بتواند مسیری را طی کند، چرا برخی‌ها که به اتحادیه و این صنف ورود می‌یابند دارای توقعاتی هستند که نمی‌شود آن را جمع و جور کرد، در صورتی که کار صنفی و کاری که در راه قربت‌الی‌الله باید کار عام‌النفعه و باید در آن خلوص وجود داشته باشد و وقت کافی و اطلاعات کافی در این راستا وجود داشته باشد و علاقه در آن نیز بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی اگر در کاری علاقه وجود نداشته باشد، هر قدمی که طرف مقابل برمی‌دارد قطعاً نتیجه مثبتی کسب نخواهد شد.

 

* صنعت چاپ مورد بی‌مهری مسئولان کشور قرار گرفته است!

 

فارس: آقای نیک‌سخن شما معتقدید که صنف شما شناخته‌ شده نیست، برای شناخته شدن باید چه کاری انجام داد؟

 

صنعت چاپ برای سایر صنوف تنها صنف و صنعتی است که همه به آن وابسته هستند یعنی از قبل از تولد و الی آخر همه افراد با آن مواجه هستند و روزانه با آن در ارتباط هستند به گونه‌ای که صنعت چاپ همانند اکسیژنی است که همه به او نیاز دارند و اگر یک روز این صنعت بخوابد، تمام کمیت کارخانه‌ها لنگ خواهد ماند، حتی اگر شما به بسته‌های قند، شکلات، بیسکویت و هر مواد غذایی نگاه کنید، می‌بینید که همه چیز به صنعت چاپ وابسته است یعنی بدون صنعت چاپ هیچ از آنها شناخته شده نیست و مردم نیز به آن اهمیت نمی‌دهند.

 

یک قسمت از آن مسئولان هستند که صدای صاحبان صنعت چاپ را نشنیده‌اند و هر چقدر گفته‌ایم در درجه اول این مسئولان هستند که باید به مقوله چاپ توجه داشته و آن را به شکوفایی برسانند اما متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. متأسفانه باید گفت؛ با توجه به اهمیت صنعت چاپ، هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت این صنعت را به رسمیت نشناخته است.

 

* اعمال دیدگاه‌های سلیقه‌ای در عدم شناخته شدن صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر

 

فارس: دلیل اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت چاپ را به رسمیت نمی‌شناسد، چیست؟

 

یکی از دیدگاه‌ها سلیقه‌ای است و برخی دیگر تفسیرهایی است که آنها از این صنعت دارند، حتی متولی بیش از یک وزارتخانه نیز در این مهم دخیل بوده است و موجب شده که هر کسی در این حوزه ساز خودش را می‌زند و ناهماهنگی میان ارگان‌های ذیربط مشاهده می‌شود و آن هم به دلیل عدم شناخته شدن و عدم به رسمیت شناختن این صنعت مربوط می‌شود و تا زمانی که این صنعت شناخته نشود، وضع به همین منوال است.

 

* مسئولان فرهنگی بدانند، کتاب و فرهنگ مکتوب بخش کوچکی از ظرفیت صنعت چاپ است

 

هر کجا که بحث از فرهنگ است، همه مسئولان تنها به کتاب اشاراتی دارند، اما باید گفت که کتاب، مطبوعات و فرهنگ مکتوب بخش کوچکی از ظرفیت صنعت چاپ است و طی مصاحبه‌های مختلف این مطلب را بیان کرده و در نامه جدیدی که به وزیر ارشاد نوشتم این موضوع را مطرح کردم، منتها ناهماهنگی بین نهادهای ذیربط باعث می‌شود که آنهایی که کار می‌کنند دیده نشوند.

 

بنده در دولت پایانی دهم حداقل سه دفعه با رئیس‌جمهور مکاتبه داشتم که مدارک آن نیز در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران موجود است، حتی با مجلس و وزارتخانه‌های صنعت و ارشاد نیز مکاتباتی صورت گرفته است، اما هیچ‌ کدام از آنها پاسخی ندادند و پاسخ‌ها به گونه‌ای بوده است که مسئولیت را از سر خودشان باز کنند و تنها زیر برگه‌ها نوشته می‌شد آقای فلان مساعدت شود که باید گفت مساعدت برای یک فرد است نه برای صنعتی که همه مملکت زیرمجموعه آن قرار دارد، اما متأسفانه، مسئولان ما موقعی متوجه اهمیت این موضوع می‌شوند که کار از کار بگذرد و تازه به فکر چاره بیفتند. ما به صورت غیرمحرمانه به مسئولان گفته‌ایم که صنعت چاپ نیازمند اهمیت است.

 

* اتحادیه‌ها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شده‌اند

 

حتی دو سال گذشته با چندین از اهالی صنعت چاپ با دوستان ارشادی صحبت‌هایی داشته‌ایم، اما متأسفانه اینجا هم دیدگاه‌هایی وجود دارد یعنی تا زمانی که مسئول سر کار است یک دیدی دارد اما وقتی عوض می‌شود دیدش هم کلاً عوض می‌شود که این هم خالی از اشکال نیست که اگر مسئولان وظیفه خود را به خوبی انجام دهند دیگر مشکلاتی را نخواهیم دید، اما متأسفانه اینها در صنعت چاپ انجام نشده است.

 

در این راستا بعد از انقلاب اسلامی حدود 30 مدیرکل چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر یافته است که اگر میانگین بگیریم هر کدام از آنها یک سال تا 14 ماه مسئولیت داشته‌اند که تعداد آنها نیز شاید وزیر و معاون تغییر یافته است، اما هر زمان وقتی مدیری آمده است به استثنای یکی دو سال گذشته از خودشان نوعی برنامه داشتند؛ یعنی اتحادیه‌ها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شده‌اند، در صورتی که برای پیشبرد اهداف این صنعت باید از صاحب‌نظران استفاده شود.

 

معتقدم مسئولان باید سخنان اهالی صنعت چاپ به ویژه پیشکسوتان صنعت را بشنوند و برای پیشبرد این صنعت و ارتقای آن گام‌های اساسی بردارند تا از این ورطه‌ای که هم‌اکنون برای این صنعت به وجود آمده آن را نجات دهند، چرا که اگر همچنان در همین راستا و در همین سطح بمانیم قطعاً نخواهیم توانست با سایر کشورهای جهان در حوزه صنعت چاپ رقابت کنیم و به صادرات بپردازیم.

 

* صنعت چاپ نیازمند وام‌های کم بهره و بازپرداخت طولانی مدت است

 

5 سال است که مدام تکرار می‌کنیم که صنعت چاپ با وام‌های بهره 27 درصدی نمی‌تواند بازسازی شود و نمی‌تواند گسترش یابد، چرا که وام‌ها باید کم‌بهره و طولانی‌مدت باشد یعنی این صنعت به سهولت برگشت سرمایه ندارد و برخلاف صنوف دیگر است، به گونه‌ای که با یکصد میلیون تومان می‌توان در صنایع خوراکی و سوپرمارکت سرمایه‌گذاری کرد و آنی آن سرمایه با سود بسیاری به سرمایه‌گذار برخواهد گشت، اما متأسفانه سرمایه صنعت چاپ، قفل است و ماشین‌آلات آن برای چاپخانه‌دار است و به دلیل آنکه هزینه‌های خرید دستگاه‌های چاپ و فروش آنها بسیار بالا است، تا پیدا شدن متقاضی زمان بسیاری صرف خواهد شد.

 

* تداخل چاپخانه‌های دولتی باعث رکود فعالیت چاپخانه‌های بخش خصوصی شده است

 

تداخل چاپخانه‌های دولتی در بخش خصوصی نیز به ضربه زدن این صنعت کمک کرده است؛ یعنی تداخل چاپخانه‌های دولتی و شبه‌دولتی باعث رکود فعالیت چاپخانه‌های بخش خصوصی شده است، به گونه‌ای که یک چاپخانه دولتی به راه‌اندازی دستگاهی می‌پردازد که جواب حدود یکصد چاپخانه غیردولتی را می‌دهد که این مهم باعث ایجاد تنش در بخش خصوصی شده است که دولت باید به این امر کمک بسیار کند تا بخش خصوصی نیز در حوزه صنعت چاپ گسترش یابد.

 

مسئولان به این نکته نیز توجه کنند که با شعار نمی‌توان کاری از پیش برد بلکه باید عملی وارد کار شوند، همچنین اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از سال 62 که بنده در آن حضور داشته‌ام، تا آنجایی که توانسته در حد مقدورات و توانایی خود پاسخگوی نیازهای اهالی چاپ بوده است.

 

این اتحادیه نیز صنفی است و اختیاراتی در قانون و مقررات دارد. هم‌اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه تأسیس را صادر می‌کند، اما باز هم باید این پروانه به اتحادیه آمده تا قانون مربوطه با نظام صنفی هماهنگ شود، اما تا دو سال پیش این کار انجام نمی‌شد چرا که مقابل همدیگر قرار می‌گرفته‌اند، اما اکنون کنار همدیگر حرکت می‌کنند.

 

* دولت تدابیری برای مشکلات مالی اتحادیه‌ها و چاپخانه‌داران بیاندیشد

 

مسئله مالی نیز باعث ایجاد برخی مشکلات برای اتحادیه چاپ شده است که دولت باید برای برپا نگه داشتن چاپخانه‌ها به حمایت از آنها بپردازد؛ یعنی باید وام‌هایی کم‌بهره دراختیار این اهالی قرار گیرد تا ماشین‌هایی که بالای یک میلیارد تومان برای آنها هزینه می‌شود، پرداخت اقساط آن نیز برای چاپخانه‌دار مایه دردسر نشود که باید گفت؛ برخی از چاپخانه‌ها یا واگذار شده و یا نیمه‌فعال و یا کلاً بسته شده‌اند که همه آنها به رکود اقتصادی جامعه و کاری مربوط می‌شود.

 

چاپ به جز بحث خوراک و پوشاک مردم، در همه چیز دخیل است اما همچنان مورد بی‌مهری قرار دارد، حتی به همین منظور پیشرفت کار نیز در چاپخانه‌ها اندک شده است، یعنی تکنولوژی پیشرفت کرده است و اکثر دستگاه‌ها دارای دستگاه چاپ دیجیتال هستند و اکثر چاپ‌ها توسط چاپگرها صورت می‌گیرد که همین موضوع به این صنعت ضربه زده است.

 

* دولت،‌صنعت چاپ را به وضعیت خودش رها کرده است!!

 

دولت صنعت چاپ را رها کرده است، اما در دولت جدید امیدوار هستیم تا کسب و کار رونق گیرد و امنیت شغلی ایجاد شود که امیدواریم سخنان رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید به سرانجام برسد.

 

* اگر چاپخانه‌ای فعال باشد قطعاً به سمت حواشی هم نخواهد گرفت

 

فارس: آیا عدم رشد صنعت چاپ در کشور به حواشی‌های آن مربوط نمی‌شود؟ به گونه‌‌ای دیگر این صنعت مافیایی عمل نمی‌کند؟

 

بحث حواشی مختص اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و سایر اتحادیه‌های چاپ نیست، بلکه شاید در اکثر سازمان‌ها و نهادها وجود داشته باشد اما در جاهایی نقطه ضعف آن کمرنگ و بیشتر است، اما بحث بنده این است که اگر حواشی هم در این صنعت وجود داشته باشد، در صورتی می‌توانید خوب عمل کنید که از توان مالی و اقتصادی خوبی نیز برخوردار باشیم تا بتوانیم اتحادیه و یا صنف خود را به روز کنیم، اما اگر چاپخانه‌ای فعال باشد قطعاً به سمت حواشی هم نخواهد گرفت. اما برخی اوقات بعضی از افراد منافعی دارند که با تعیین شخصی منافع‌شان به خطر می‌افتد، برای اینکه خودشان را ارضاء و جو را متشنج کنند مسائلی را مطرح می‌کنند که باید گفت این مسائل هم نمی‌تواند باعث شود که چاپخانه‌ها غیرفعال و باعث رکود شود.

 

تا زمانی که دولت از این صنعت حمایت نکند و مؤسسات و چاپخانه‌داران را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار ندهد، این مسائل وجود خواهد داشت و برخی‌ها با تخریب کردن دیگران و با باندبازی‌ها به تخریب یکدیگر خواهند پرداخت که این موضوع همه‌جایی بوده و به اتحادیه‌ها مربوط نمی‌شود.

 

* بنده زیاد تو خط مافیای چاپ نیستم

 

فارس: آقای نیکوسخن شما به مافیای صنعت چاپ تا چه اندازه اعتقاد دارید؟

 

یک عده به خاطر اینکه منافع‌شان به خطر می‌افتد به این کارها می‌پردازند البته بنده زیاد تو خط این مافیا نیستم و به این موضوع هم اعتقاد چندانی ندارم اما به هر اگر کسی ببیند که موقعیت کاریش در خطر است سعی می‌کند که بیشتر با کسانی که ارتباط خوبی آنها دارد را در اتحادیه‌اش بپذیرد و این مهم طبیعی است و این کارها همیشه انجام شده و باز هم می‌شود.

 

انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران چند ماه آینده برگزار می‌شود، ممکن است افرادی در این حین در اتحادیه و یا بیرون از آن ورود یافته و مسائل مختلفی در آن صورت گیرد که قابل پیش‌بینی نیست.

 

* باندبازی تنها در صنعت چاپ نیست بلکه همه جایی است!!

 

فارس: چه کاری انجام دهیم که در صنعت چاپ از باندبازی جلوگیری شود؟

 

بحث باندبازی یا حزب‌بازی و یا گروه‌بازی در همه جای کشور و به نوعی دنیا وجود دارد مگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی این کار صورت نمی‌گیرد و گروهی از یک نماینده حمایت نمی‌کنند. این مقوله در همه جا وجود دارد و تنها به حوزه و صنف چاپ مربوط نمی‌شود.

 

* یکی از مشکلات صنعت چاپ، چند متولی بودن آن است

 

فارس: آیا این باندبازی‌ها به عدم داشتن یک متولی مشخص، مربوط نمی‌شود؟

 

بله قطعاً همین طور است، یکی از مشکلات صنعت چاپ، چند متولی بودن آن است. الان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار علاقه‌مند است که برای اهالی صنعت چاپ و این صنعت خوب کار کند به گونه‌ای دیگر از زمان صفارهرندی به این طرف، مدیران ارشاد تلاش داشته‌اند که روابط در میان اهالی صنعت چاپ حسنه شده و این صنعت ارتقا یابد اما وقتی این وزارتخانه هم پولی ندارد که در این صنعت خرج کند، پس چگونه می‌تواند کاری برای بهبود صنعت چاپ انجام دهد پس همش می‌شود حرف در حالی که صنعت چاپ باید به یک متولی تحویل داده شود.

 

الان صنعت چاپ چندین متولی دارد که انگار اصلاً باز هم متولی ندارد. هم‌اکنون اهالی صنعت به جزء صنعت چاپ وضع مالی‌شان بهتر اهالی چاپ است در صورتی که ما حوزه فرهنگ را می‌چرخانیم و در تاریخ یک کشور تأثیرگذار هستیم.

 

* توزیع بودجه‌های مشکل‌دار در بین اتحادیه‌های چاپ توسط ارشاد!


فارس: شنیده شده که وزارت ارشاد بودجه‌هایی را به اتحادیه‌ها می‌دهد اما این بودجه‌ها صرف مسافرت‌های مدیران به خارج از کشور می‌شود؟

 

بنده معمولاً در محدوده کاری خودم اظهار نظر می‌کنم. ما بعد از مدت سی و چند ساله‌ای که در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بودیم اگر خدا قبول کند بعد از مکاتبات بسیاری که با وزارت ارشاد داشتیم؛ امسال طی دیداری که با وزیر ارشاد و معاونت فرهنگی داشتیم، نهایتاً کار به اینجا رسید که قرار شد برای بحث تحقیق، پژوهش و آموزش اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، 100 میلیون در اختیار این اتحادیه قرار گیرد اما به دلیل تغییر دولت، نهایتاً به این اتحادیه 30 میلیون تومان بابت آموزش ارائه می‌شود که تاکنون 15 میلیون تومان آن دریافت و الباقی هنوز از سوی دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، دریافت نشده است.

 

در گذشته وزارت ارشاد به ما پیشنهاد دریافت بودجه را می‌داد اما در نهایت متوجه شدیم که این بودجه‌ها مسئله‌دار است به همین منظور دریافت نکردیم چراکه آش نخورده و دهان سوخته می‌شد و به نوعی دیگر به اسم دیگری و به کام دیگری.

 

جایگاه اتحادیه چاپخانه‌داران و اعضای هیأت مدیره آن قدر بالا است که برود پشت درب اتاق مسئولی و منتظر باشد تا به او بودجه‌ای ارائه دهد و بعد هم آن مسئول او را بولد کند. در آن دوران برخی‌ها از این بودجه‌ها استفاده کردند اما الان راضی هستیم که از این بودجه‌ها استفاده نکردیم.

 

ما زمان آقای دری بسیاری از موضوعات را به این مسئول اعلام کردیم و این مسئول هم با توجه به مسئولیتی که داشتند اما این موضوع مهم را پیگیری نکردند.

 

* آموزش اهالی صنعت چاپ مستلزم داشتن بودجه‌ کافی است

 

فارس: در نشریات مختلف خوانده‌ایم که وزارت ارشاد برای شهرک چاپ، بودجه‌ای در اختیار شما قرار داده است، آیا این صحت دارد؟

 

خیر؛ اصلاً صحیح نیست چراکه به نظر شما آیا اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با 30 میلیون تومان می‌تواند شهرک چاپ بسازد!! با این بودجه هم حتی نمی‌توان شهربازی ساخت اینکه شهرک چاپ است.

 

فارس: آیا واقعاً‌ اتحادیه چاپخانه‌داران تهران این بودجه را در بخش آموزش استفاده کرده است؟ چه تعداد نیرو تحت آموزش قرار گرفته‌اند؟

 

چاپخانه‌داران از لحاظ اپراتور واقعاً در فشار هستند یعنی در سال‌های 88 و 89 یکسری کلاس‌های آموزش با همکاری برخی از دوستان برگزار شد. درباره آموزش اپراتوری با یک مؤسسه فرهنگی _ آموزشی (بخش آموزش مؤسسه بازدید) تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا بحث اپراتوری مورد توجه و آموزش قرار گیرد.

 

بحث اپراتوری را هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران انجام دادیم به همین منظور چند اتحادیه را در اختیار این کار قرار گرفتیم.

 

صنعت چاپ با دریافت 30 تا 50 میلیون تومان بودجه در بخش آموزش، آموزش آن جامع عمل نمی‌پوشد، چراکه در بحث آموزش اهالی صنعت چاپ به بودجه‌های بسیار نیازمند هستیم.

 

* روایت علی نیکوسخن از بررسی پرونده‌های شکایت در این اتحادیه

 

فارس: آیا می‌توانید طی آمار حقیقی، تعداد آموزش‌ دیدگان را بیان کنید؟

 

در دوره مدیریت کاربردی چاپخانه و زبان تخصصی در صنعت چاپ در سطح یک پایه و مقدماتی و پیشرفته، تاکنون بیش از 5 جلسه کلاس با عناوین مختلف برپا شده است.

 

کار اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، بیشتر کار صنفی است و این اتحادیه و کلیه اتحادیه‌هایی که مشمول قانون نظام صنفی ستند هر کدام دارای 5 کمیسیون نظیر فنی، آموزش، بازرسی، حل اختلاف و بررسی شکایات هستند که هر کمیسیون هم دارای 3 عضو است که اعضای آن از افراد سابقه‌دار چاپ و نشر و دارای روانه کسب معتبر به شمالر می‌روند که این افراد به مجمع امور صنفی معرفی و پس از تأیید به اتحادیه ارسال و سپس وارد کار می‌شوند.

 

اکنون 5 کمیسیون فعال در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران وجود دارد که هر کدام از آنها کار خودشان را انجام می‌دهند به عنوان مثال کمیسیون حل اختلاف و بعد از شکایات‌مان در سال 90 حدود 73 پرونده را بررسی کرده است و در سال 91 حدود 61 پروند و در سال 92 بیش از 70 پرونده را بررسی و مختومه اعلام کرده است.

 

در بین این حدود 210 پروند که در این 2 سال و اندی انجام شده، ممکن است که حداکثر 5 درصدش در اتحادیه چاپخانه‌داران حل نشده باشد و در مراجع قضایی رأی لازم صادر شده باشد.

 

فارس: بیشتر تخلفات چه بوده است؟

 

بیشتر تخلفات به مسائل چاپی مربوط می‌شود. یعنی افراد حقیقی و حقوقی از چاپخانه مورد نظرشان شکایاتی دارند و به این اتحادیه مراجعه کرده‌اند.

 

پرونده‌های مختلفی از سوی تعزیرات، قوه قضاییه، بازرسی اصناف و برخی دیگر نهادها و سازمان‌ها برای رسیدگی و بررسی به این اتحادیه ارسال می‌شود که امکان این که 10 درصد این پرونده‌ها برای خرید فروش اعم از ماشین‌آلات، کاغذ، مرکب، زینک، فیلم و غیره باشد، وجود دارد که همه این شکایات رایگان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

* شهادت می‌دهم، در سال 88 از ناحیه چاپخانه‌داران تهران هیچ تخلفی صورت نگرفته است

 

فارس: آیا در زمان فتنه 88 و آشوب‌های بعد از انتخابات، تخلفی از سوی چاپخانه‌های تهران رخ داده است؟

 

خیر؛ بنده در همین جا تأکید و دفاع می‌کنم و در اماکن هم دفاع کرده‌ام که تخلفی در سال 88، از ناحیه چاپخانه‌داران تهران رخ نداده است.

 

درباره انتخابات سال 88 باید گفت که طبق رویه‌ای که باید از ارگان‌ها و نهادهایی در کار صنفی و چاپ اشراف دارند؛ ما چاپخانه‌داری را ندیدیم که خلاف کند.

 

اداره اماکن از ما خواستند که به شیوه خودشان اطلاع‌رسانی کنیم و ما هم به همان شیوه اطلاع رسانی کردیم و همه چاپخانه‌داران هم طبق ضوابط و قوانین همان سال نسبت به انتخابات ریاست جمهوری اقدام و عمل کرده‌اند. و در آن دوران نیز هیچ تخلفی از سوی هیچ چاپخانه‌داری، مشاهده نشد.

 

* رفتنم از اتحادیه چاپخانه‌داران تنها در حد شایعه است

 

فارس: برخی‌ها معتقدند که شما برای مدیریت اتحادیه چاپخانه‌داران خوب نیستید؟

 

من با صنعت چاپ به خوبی آشنا هستم و بیشتر عمرم را نیز در این صنعت سپری کرده‌ام. شاید برخی‌ها این ایده را داشته باشند که بنده به درد مدیریت نمی‌خورم ما هم ادعایی نداریم اما باید دلیل شفاف و صحیح و در نهایت منطقی داشته باشند.

 

فارس: شنیده‌ها حاکی از آن است که به زودی شما در این سمت تغییر مدیریتی خواهید شد؟


خودتان می‌گویید شنیده‌ها! در جامعه از صبح تا شب از این نوع شنیدنی‌ها و شایعات فراوان است. بیش از یکسال است که این مطالب را افرادی وامانده و شکست خورده که وضع موجود باب میلشان نیست، نشخوار می‌کنند!.

 

* اگر زمان جدایی من از اتحادیه فرا برسد حتماً خواهم رفت

 

فارس: چرا هر ماه و هر هفته برای یک رئیس اتحادیه از جمله شما، پرونده سازی صورت می‌گیرد؟

 

اتحادیه‌ها عمرشان 4 ساله است و اگر قرار است برای هر مدیری یک پرونده درست کنند، به سختی امکا‌ن‌پذیر است، اما باید گفت که ما در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نه وارد بحث سیاسی می‌شویم و نه درباره این موضوعات به گفت‌وگو می‌پردازیم، تا زمانی که در این مسئولیت هستیم کار می‌کنیم و به این شایعات و جوسازیها هم پشیزی قائل نیستم، اگر هم زمان جدایی من از اتحادیه فرا برسد حتماً خواهم رفت و به هیچ کسی هم بدهکار نیستم.

 

مهر ماه سال 89 یک آقایی که به طریقی جزو یکی از دستگاه‌های مهم کشور بود و به دلیل اینکه به او نه گفته بودیم پیغام داد که برای شما پرونده درست خواهیم کرد. پرونده درست کرد و 8 ماه هم بر روی آن پرونده کار کرد و در زمان برگزاری انتخابات نتیجه اش را دید.

 

* روایت رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران از تولید کتاب‌های درسی کشور عراق در ایران

 

فارس: از شما چه درخواستی داشتند که شما در جواب نه گفته بودید؟

 

یک بحثی سال 85 _ 86 راجع به چاپ کتاب‌های درسی عراق در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مطرح شد. در آن قضیه یکی از افراد بیرون از اتحادیه، در این موضوع نقش داشت.

 

بنده هم خیلی شفاف گفتم که انجام این کار کمی مشکل دارد. وقتی طرف دید که نه می‌تواند تطمیع کند و نه تهدیدش به جایی می‌رسد، پیغام پرونده‌سازی داد که در نهایت موفق به اجرای خواسته‌اش نشد.

 

به هر حال دست بالای دست بسیار است، معتقدم انسان همیشه باید پشت قانون بایستد که مقابل قاضی نایستد! به همین دلیل در تمام کارهایم به قانون و رعایت آن بسیار پایبندم.

 

بنده از سال 1348 تاکنون رانندگی کرده‌ام و تاکنون نیز تصادف نکرده‌ام. چون سعی کرده ام که قانون را رعایت‌کنم. ولی اگر قرار است کسی ناحق، شخص دیگری را بزند آن فرد هم حرکتی می‌کند که جلوی ناحقی را بگیرد.

 

انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران در همان سال برگزار شد و حدود 400 نفر در این انتخابات حضور پیدا کردند و در نهایت با کسب 311 رأی، رأی اول را به دست آوردم.

 

الان هم که علیه اتحادیه چاپخانه‌داران جوسازی می‌کنند باید بگویم که اگر انتخابات این اتحادیه برگزار شود، و اینجانب کاندیدا باشم، موفقیت گذشته خود را خواهم داشت.

 

* عضویت یک هزار و 700 نفر در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

 

فارس: بودجه اتحادیه از کجا تأمین می‌شود؟

 

بودجه اتحادیه چاپخانه‌داران تهران براساس مقررات قانون نظام صنفی، از حق عضویتی که از اعضای این اتحادیه دریافت می‌کند، تأمین می‌شود.

 

حداقل عضویت 20 هزار تومان و حداکثر 280 هزار تومان در سال است که این موارد نیز به چاپخانه‌ها مربوط می‌شود که براساس چه تعدادی ماشین‌آلات و چه تجهیزاتی که دارند سالانه حق عضویت دریافت می‌شود.

 

فارس: اتحادیه چاپخانه‌داران تهران دارای چند عضو است؟

 

اتحادیه چاپخانه داران تهران در حال حاضر حدوداً دارای یک هزار و 700 عضو است که قریب به هزار واحد از این اعضا، دارای پروانه دائم هستند و مابقی، پرونده‌هایشان در دست اقدام است و یکسری از آنها نیز مربوط به دهه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که به دلیل عدم هماهنگی بین ارشاد و اتحادیه و عدم رعایت مقررات قانون نظام صنفی تاکنون موفق به دریافت پروانه دائم نشده‌اند.

 

* صنعت چاپ بیشتر از هر چیزی به آرامش نیازمند است

 

فارس: آقای نیکو سخن درباره «سازمان چاپ» بگویید؟

 

بنده اصلاً وارد این مقولات نمی‌شوم چراکه در جامعه ما شعار دادن خوب است اما ما همه ساله بحث کرده‌ایم که جایگاه صنعت چاپ باید حفظ شود و در بودجه دولت منظور شود و مسئولان این صنعت را به رسمیت بشناسند و حمایت کنند، اما متأسفانه این خواسته تاکنون صورت نگرفته است، اما امسال در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشریف آوردند و از این نمایشگاه بازدید کردند و قول‌هایی دادند، امیدواریم که این قول‌ها جامه عمل بپوشد. ولی باز فکر نمی‌کنم کاری برای صنعت چاپ توسط آنها صورت گیرد.

 

تجربه نشان داده است که در شعار دادن بسیار فعال‌تر از عمل‌کردن آن هستیم. الان وضعیت صنعت چاپ و کسب و کار به گونه‌ای است که آرامش بیشتر نیاز است تا چیز دیگری.

 

* صنعت چاپ توانمند است و این توانمندی مستلزم حمایت است

 

فارس: وضعیت صنعت چاپ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

کل وضعیت صنوف، حالت مساعدی ندارد چاپ، یک پله بالاتر است آن هم به دلیل حساسیت‌های لازم و قفل سرمایه‌ها و فعالیت آن نیز با فعالیت بقیه صنوف متفاوت است، اما تعریف آن چنانی ندارد. باید گفت که صنعت چاپ توانمند است و این توانمندی مستلزم حمایت است. چراکه اگر حمایت نشود به مرور زمان پژمرده و کمرنگ خواهد شد.

 

فارس: از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری فارس گذاشتید سپاسگزاریم.

 

من هم از خبرگزاری گزاری به دلیل توجه به مسائل فرهنگی علل الخصوص صنعت چاپ، تشکر می‌کنم.

 

 

 

منبع: خبرگزاري فارس

 

تاریخ انتشار: يكشنبه, 17 فروردين 1393