به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

صحافی کتاب با پوست انسان!!!

: : :

 

صحافی کتاب با پوست انسان

 

آزمایش های علمی نشان داد که جنس جلد یکی از کتابهای قرن هفدهمی دانشگاه هارواد که تا کنون تصور می‌شد با پوست انسان صحافی شده ،درواقع از پوست گوسفند است.

 

به گزارش بازار چاپ به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، این کتاب که به مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد تعلق دارد تا مدتها، به خاطر کتیبه روی جلد آن که مربوط به انسانی است که زنده زنده پوستش کنده شده، در رده کتاب‌های صحافی شده با پوست انسان قرار داشت. (صحافی کردن با پوست انسان، یکی از قدیمی ترین روش های محدود صحافی در برخی کشورها بوده است. در دوران گذشته از این کار برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره افراد استفاده می کردند. برخی از افراد خودشان وصیت می کردند تا از پوستشان برای صحافی کتاب‌ها استفاده شود و برخی دیگر برده ها یا کفاری بودند که به زنده زنده سلاخی شدن محکوم می شدند. زنده سلاخی شدن یک روش شکنجه بسیار قدیمی است که هزاران سال پیش در خاورمیانه، آفریقا و امریکا به کار گرفته می شد. برخی از فرهنگ ها معتقدند پوست انسان خاصیت جادویی دارد.)

 

کارن بک، متصدی کتاب‌های کمیاب کتابخانه حقوق دانشگاه هارواد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: پس از تجزیه و تحلیل 9 نمونه از مواد به کار رفته در صحافی جلد و پشت این کتاب حقوق اسپانیایی که باید در فاصله سال‌های 1605-1606 چاپ شده باشد، مشخص شد این کتاب با پوست گوسفند صحافی شده است.

 

بک در وبلاگ دانشکده حقوق دانشگاه هارواد نوشت: دانشمندان دانشگاه هارواد که این آزمایش را انجام داده‌اند، از تکنیکی برای شناسایی پروتئین ها با نام انگشت نگاری جرمی (peptide mass fingerprinting)، برای تمایز جرم نمونه با منابع دیگر مانند گاو، آهو، بز و انسان استفاده کردند.

 

بر اساس یافته های این دانشمندان، چسب به کار رفته در صحافی این کتاب از جنس کلاژن خوک و گاو است.

 

متصدیان موزه، متخصصان پوست شناس، و دیگر کسانی که کتاب را مطالعه کرده بودند، همگی معتقد بودند که این کتاب از جنس پوست انسان است. چرا که در انتهای آن کتیبه ای آورده شده بود با این مضمون:

 

"پوشش این کتاب همه چیزی است که از دوست عزیزم جوناس رایت به یادگار مانده، وی توسط شخصی به نام واووما در چهارمین روز اوت سال 1632 زنده زنده سلاخی شد. پادشاه میمباسا این کتاب را به من اهدا کرده است. این کتاب از اموال فرمانده جوناس بیچاره است که مقداری از پوست وی در آن برای صحافی به کار رفته. روحش قرین آرامش"

 

"بک" همچنین نوشت : "این کتاب در سال 1964 به دانشکده حقوق دانشگاه هارواد اهدا شده است و شاید از آنجا که نوشته پشت کتاب متعلق به سال 1632 و چاپ کتاب در سال 1605-1606 بوده، در این فاصله از پوست های دیگری هم در صحافی آن به کار رفته باشد. "بک" این سوال را مطرح می کند که اگر جوناس بیچاره اسم یک گوسفند بوده و این حرفها برخاسته از تصورات خوفناک یک انسان است، چه لزومی داشته که شخصی برای آن چنین کتیبه ای بنویسد؟ "

 

این کتاب -با جلد پوست گوسفدی اش- به صورت دیجیتالی در آمده و اواخر سال جاری از طریق سیستم کتابخانه آنلاین دانشگاه هاروارد قابل دسترسی خواهد بود. بر اساس آنچه در وبلاگ کتابخانه دانشگاه هاروارد آمده، صحافی با پوست انسان یا (به انگلیسی anthropodermic bibliopegy)، حداقل تا قرن شانزدهم تا حدودی رواج داشته و مجرمانی که به گناه خود اعتراف می کردند به این طریق مجازات می شدند و گاهی مواقع خانواده فرد محکوم یا عشاقش ، برای زنده نگه داشتن یاد وی از این پوست برای صحافی کتاب ها استفاده می کردند.

 

به گفته هدر کول، متصدی کتابخانه دانشگاه هافتون، دانشگاه هاروارد، دو کتاب دیگر به این سبک دارد که تصور می شود با پوست انسان صحافی شده است. از جمله "مراقبه روح" اثر نویسنده فرانسوی آرسن هوسی که در قرن نوزده منتشر شده و "دگردیسی اوید"، که در قرن شانزدهم به چاپ رسید.

 

کول درباره کتاب هوسی نیز گفته است: "در روی جلد این کتاب خلل و فرج های زیادی دیده می شود". وی افزود: در گذشته کتاب‌ها معمولا با چرم گوساله یا گوسفند صحافی می شدند که کاملا متفاوت با چرم های دیگری است که امروزه برای صحافی از آنها استفاده می شود. علاوه براین، خانم دکتری که از دوستان نویسنده بوده پشت این کتاب نوشته: "کتابی درباره روح انسان که در پوست انسان پوشیده شده است". و جلد کتاب نیز از پوست یک بیمار زن روانی است که با سکته مغزی فوت کرده و البته مشخص نیست چرا این زن به این شکل محاکمه شده است.

 

 

 

منبع: پاپنا

 

تاریخ انتشار: پنجشنبه, 11 ارديبهشت 1393