به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

حرکت چراغ خاموش فونت در هویت بصری برند

: : :

 

حرکت چراغ خاموش فونت در هویت بصری برند

 

بازار چاپ : هویت بصری اول ویژگی هر برندی‌ست که مخاطبان با آن مواجه می‌شوند. طراحی فونت نیز جزیی از همان هویت بصری است که برخی از برندهای ایرانی نسبت به آن بی توجه هستند. موضوع مهمی که چندی‌ست برند ایرانسل بر آن متمرکز و نسبت به تغییر فونت قدیمی خود اقدام کرده است. بازار چاپ به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره این رویکرد گفتگویی با رضا بختیاری فرد طراح فونت جدید برند ایرانسل داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

بختیاری فرد طراح فونت جدید ایرانسل گفت: نوشتار؛ از آن دسته بخش‌های مهمی‌ست که در تمامی مراحل معرفی برند آن را همراهی می‌کند. مراحلی که برند در آنها با مخاطبانش ارتباط برقرار خواهد کرد. بنابراین برندها با نوشتار که جزیی از هویت بصری‌شان است، با مخاطبانشان حرف می‌زنند. هویتی که شخصیت برند را نشان می‌دهد. هویتی که اگر برند با بهره برداری از فونت‌های برندهای دیگر برای خود شکل دهد، جلوه‌ی خوبی ندارد. فونت موضوع پراهمیتی‌ست که برندهای ایرانی توجه خاصی به آن نمی‌کنند و اکثرا از یک فونت استفاده می‌کند. چنین عملکردی توسط برندها بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیتشان صورت گرفته است. شاید بتوان گفت: فونت در هویت بصری چراغ خاموش عمل می‌کند و به مانند هوایی‌ست که دیده نشده اما نبودش فاجعه آور است.

 

حرکت چراغ خاموش فونت در هویت بصری برند

 

فونت جوان ایرانسل

 

بختیاری فرد در ادامه افزود: ایرانسل در بهمن ماه سال گذشته، هم‌زمان با بازطراحی و تغییر هویت بصری جدیدش، فونت جدیدی در دستور کار قرار داده و طراحی کرده است. این تغییر آهسته و غیرملموس بود و این نکته از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود. فونت قبلی ایرانسل با چالش‌های مختلفی روبرو بود. چالش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد. فونت قبلی این شرکت (یاقوت) نقاط ضعفی داشت که مهم‌ترینِ آن‌ها ناهماهنگی‌اش با شخصیت ایرانسل بود. با توجه به این نیاز سنجی که ایرانسل به‌عنوان برندی با روحیه‌ی جوان و پیشرو و همچنین با داشتن مخاطبانی جوان نیاز به هویت بصری و نوشتاری ویژه‌ای هم‌سو با شخصیت خود داشت؛ از طرفی فونت یاقوت توانایی برطرف کردن نیازهایی مثل خوانایی و جلب توجه در رسانه‌های محیطی نظیر بیلبوردها و وبسایت‌ها را نداشت، انحصاری نبودن فونت نیز مشکل بزرگ دیگری بود که باعث می‌شد هر برندی، در هر حوزه‌ی کاری مرتبط یا نامرتبط، بتواند از این فونت استفاده کند؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد نوشتار و حجم بالای آن در رسانه‌های تبلیغاتی، طراحی فونتی اختصاصی می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک برند بگذارد. همچنین فونت قبلی دو ضخامت داشت و ایرانسل برای استفاده از آن‌ها در رسانه‌های مختلف حق انتخاب زیادی نداشت.

 

حرکت چراغ خاموش فونت در هویت بصری برند

 

اما فونت جدید در ۶ وزن اکسترالایت، لایت و بولد و... طراحی شده است. وزن‌هایی که برخی از آنها به دلیل ضخامت استاندارد در رسانه‌های تبلیغاتی مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

 

فونت جدید ایرانسل فونتی جوان و پر انرژی است که با توجه به شخصیت برند ایرانسل و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است. فرم‌های کاراکترها بسیار ساده و آشناست. تلاش بر این بوده که هم در فرم، و هم در تقسیم ضخامت‌ها تعادلی میان ساختار هندسی و ارگانیک برقرار شود. تناسبات این فونت طوری تعیین شده تا خوانایی کامل و با کیفیتی را ارائه کرده و در عین حال مدرن و امروزی باشد. دندانه‌های بلند و واضح، چشم‌های بزرگ و فضای سفید سخاوتمندانه‌ی درون حروف و میان کلمه‌ها، خوانایی فونت را در هر شرایطی تضمین می‌کند. با توجه به استفاده‌ی زیاد ایرانسل از اعداد و علائم، مانند ستاره، مربع و... و اهمیت آن‌ها، این کاراکترها با وسواس بسیار زیاد و بررسی‌های مکرر طراحی شد تا به‌طور کامل با حروف هم‌آهنگ باشند. همچنین به دلیل فراوانی استفاده‌ی اصطلاحات انگلیسی در نوشته‌ها (مانند 4G، TD-LTE و...)، سازگاری نوشتار فارسی و انگلیسی ضرورت داشت.

 

در طراحی فونت ایرانسل توجه ویژه‌ای به کاربرد این فونت شده است. به‌طوری‌که هم مناسب فضای چاپی و هم فضای دیجیتال باشد. هم در اقلامی که دارای نوشته‌های بلند و طولانی است، مانند کاتالوگ و بروشور، وظیفه‌ی خود را درست انجام دهد و هم در تبلیغات محیطی، مانند بیلبوردها. حروف ترکیبی و حروف جایگزینِ طراحی شده برای این فونت، امکانات تایپوگرافیک زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد تا طرح‌هایی زیبا، کاربردی و اثرگذار تولید کند.

 

حرکت چراغ خاموش فونت در هویت بصری برند

 

بختیاری فرد گفت: ایرانسل به مرور از فونت جدیدش بهره برداری می‌کند. در واقع وسعت فعالیت این برند آنقدر زیاد است که بکارگیری سراسری آن زمان بر خواهد بود. مطمئنا تغییر فونت در بازخورد بهتر مخاطبان نسبت به برند ایرانسل تاثیرگذار خواهد بود. در واقع وقتی مخاطبان متوجه این تغییر و لحن ویژه‌ی برند ایرانسل شوند، ارتباط بهتری را برقرار خواهند کرد. در پایان باید بگویم: طراحی فونت پیچیده و زمان بر است و معمولا طراحان باید برای اجرای آن صبورانه زمان بگذارند اما نتیجه آن لذت بخش و اثرگذاری‌اش بلند مدت خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که برخی از برندهای خارجی هنگام ورود به ایران طراحی فونت خود را به شرکتهای خارج از ایران می‌سپارند و اقدامی در جهت بومی‌سازی نمی‌کنند. این شیوه نیز آسیب زا و اثرات منفی برای برندها بجا خواهد گذاشت. بومی سازی باعث ارتباط بهتر مخاطبان ایرانی با برندهای خارجی خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، امید امامیان نیز در مسیر طراحی فونت من را یاری کرده است.

 

 

منبع: ام بی ای نیوز

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

گروه تلگرامي بازار چاپ