به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

پیشنهادی برای تغییر در استراتژی بسته بندی

: : :

 

پیشنهادی برای تغییر در استراتژی بسته بندی

 

چنان که در مقالات پیشین اشاره کردم، طراحی و تصمیم گیری در خصوص استراتژی بسته بندی و تاکید مشخص روی آن در کمپین های تبلیغاتی، موجب ایجاد درک بهتری از ویژگی های محصول شما در مقایسه با رقیب(ان) دارد. از آنجا که استراتژی بسته بندی با عوامل درونی مصرف کننده و متغیرهای بیرونی در ارتباط است، ارزیابی مجدد و در صورت نیاز تغییر در آن نقش انکار ناپذیری در بهبود جایگاه برند نزد مصرف کننده خواهد داشت.

 

طی سال های اخیر که تمایل به مصرف گرایی مدرن یا مصرف کالاهای بسته بندی شده بدل به یک سبک زندگی عمومی و قابل قبول در زندگی ایرانیان شده است، توجه مصرف کننده به دو موضوع خاص نیز در صدر دغدغه های وی قرار گرفته است. این موضوع را حداقل در دو تحقیق مجزا که در کاشان و اصفهان داشتم به خوبی مشاهده کردم. بر این اساس الگوی خرید مصرف کنندگان را کم و بیش نزدیک به هم و دارای اولویت های یکسان (با چند درصدی کم و زیاد) پیدا کردم. بر این اساس می توان اظهار داشت که:

 

اول - مصرف کننده می خواهد تا حد ممکن منابع مالی را صرف خرید و به دست آوردن "ارزش" کند.

دوم – مصرف کننده به دنبال سرنوشت بسته بندی پس از مصرف می باشد. جایی که اصولا تولید کنندگان ایرانی کمتر به سراغش می روند.

 

با گسترش اطلاعات و آموزش های محیط زیستی، اکنون مصرف کنندگان دغدغه هایی فراتر از مصرف دارند. موضوع بدست آوردن ارزش بیشتر بابت خرید، تنها به حجم بیشتر کالا بر نمی گردد. مصرف کننده از مجموع کالا و بسته بندی آن بدنبال چیزی فراتر از مصرف می گردد. شاید این بخاطر ضعف عملکرد برخی طراحی های بسته بندی است که مصرف کننده را دچار مشکل می کند.

 

از دیدگاه من موضوع اول و دوم می توانند با هم مرتبط باشند. به این مفهوم که محصولاتی اکنون دارای شانس بیشتر برای فروخته شدن هستند که بسته بندی هایی "موثر" داشته باشند. علاوه بر آن بسته بندی باید معیارهای زیست محیطی را کاملا رعایت کرده باشد و صرف استفاده از لوگوهای زیاد و عمدتا بی مفهوم کمتر، شرکتی می تواند خریدار را قانع کند.

 

بسته بندی دوباره پر شونده (Refillable)


یک مطالعه در سال 2009 نشان می دهد که در کشور آلمان استفاده و ترویج بسته بندی های مجدد پر شونده برای صنعت، محیط زیست و مصرف کننده مزایای فراوانی به همراه داشته و شدیدا مورد استقبال همگان قرار گرفته است. عمده کاربرد این سیاست در صنایع غذایی و نوشیدنی است که بزرگترین بازارهای بسته بندی به حساب می آیند.

 

با بازیافت هر بسته بندی مجموعا در 2 مرحله انرژی صرف خواهد شد. یکی زمان تولید بسته بندی و دیگری در زمان بازیافت آن. در حالی که ترویج و مقبولیت سیاست بسته بندی های مجددا پر شونده به 1 مرحله صرف انرژی در زمان تولید بسته بیشتر نیاز ندارد.

 

خودتان قضاوت کنید


یکی از مهمترین جنبه های استفاده از بسته بندی های چند بار مصرف در مقایسه با بسته بندی های یکبار مصرف، کاهش عظیم در حجم مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بسته می باشد. ترویج این سیاست موجب کاهش حجم عظیمی از پلاستیک در طبیعت خواهد شد. در یک مثال عینی که در مورد آب معدنی می باشد، استفاده از بسته های شیشه ای می تواند کار 40 بطری PET را به عهده بگیرد. همچنین استفاده از بطری های PET مجددا پر شونده می تواند تا 13 بار (پیش از رفتن به بازیافت) جایگزین بطری یکبار مصرف شود که هر دو مورد ارقام چشمگیری هستند.

 

این سیاست در شرایطی که شرکت های بسیاری در تولید آب معدنی و نوشیدنیهای میوه ای برای بازار ایران فعالیت می کنند و این محصولات را به بخشی از سبد خرید اکثر ایرانیان تبدیل شده است، می تواند موجب کاهش سرشاری در هزینه های خانوار و تولید کننده بدل شود و تا حد زیادی بنگاه تولیدی را در عمل به مسئولیت های اجتماعی خود در قبال آیندگان و نیز محیط زیست یاری کند. در نوشته های آتی بیشتر به جنبه های مختلف این سیاست و مزایای آن در شرایط کنونی بازار ایران خواهم پرداخت.

 

 

 

 

نويسنده: سپهر سرمست

منبع: ويوان نيوز