به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

تشریح 10 راهکار برای ارتقاء و حل مشکلات صنعت چاپ

: : :

 

تشریح 10 راهکار برای ارتقاء و حل مشکلات صنعت چاپ

 

بنیانگذار انجمن در حال تاسیس علوم و فناوری چاپ ایران گفت: به دلیل اینکه دست اندرکاران و متولیان صنعت چاپ، توانمندی ها، ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه و بالفعل این صنعت را بطور جامع و براساس اصول علمی، صنعتی و اقتصادی به مجموعه دولت و نظام معرفی نکرده اند جایگاه حقیقی آن نیز به درستی تبیین نشده است.

 

بیطرفان ضمن اشاره به جایگاه صنعت چاپ در کشور اظهار داشت: متاسفانه امروزه جایگاه صنعت چاپ، جایگاه حقیقی، واقعی و در خور شأن آن نیست. مهم تر از آن این است که صنعت چاپ برای مسئولان، دولتمردان وحتی کارشناسان علمی کشور شناخته شده نیست و قطعا به جایگاه واقعی آن، واقف نیستند.

 

دبیر کمیسیون تعیین تعرفه اتحادیه چاپخانه داران تهران تاکید کرد: صنعت چاپ یکی از صنایعی است که شاخصه های یک صنعت پیشرو را در اختیار دارد و در واقع یک صنعت استراتژیک اقتصادی است که تا امروز از نظر دولتمردان و سیاستگذاران و برنامه ریزان امر تولید مغفول مانده است ومتاسفانه برای آن اولویتی قائل نیستند.

 

بیطرفان در این خصوص افزود: با توجه به قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه و واقعیاتی همانند گردش مالی سالیانه 800 میلیارد دلاری در جهان، برخورداری از جایگاه اقتصادی دوم تا پنجم در کشورهای بزرگ و صنعتی، تکنولوژی بسیار بالا در حوزه علوم و فناوری، شاکله قدرتمند و بسیار مستحکم، ارزش افزوده بالا، زودبازدهی و چالاکی، انعطاف‌پذیری بالا و اشتغال‌زایی مطلوب، صنعت چاپ کشور حائز بسیاری از شاخصه‌های یک صنعت استراتژیک اقتصادی می‌باشد و می‌طلبد که نسبت به جایگاه و نگاه به صنعت چاپ در کشور، بازنگری و مهندسی مجدد صورت پذیرد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به جایگاه حقیقی این صنعت و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده است، به‌رسمیت‌شناختن صنعت چاپ کشور به‌عنوان یک صنعت استراتژیک اقتصادی ضرورتی انکار‌ناپذیر است؛ چرا‌که مهیانمودن زیرساخت‌های لازم و اختصاص منابع مورد نیاز این صنعت، نه‌تنها بر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این صنعت استراتژیک خواهد افزود بلکه به الگوی رشد متوازن، درازمدت، پایدار، پویا و درون‌زای اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد و ما شاهد تحولی جدی در همه حوزه ها و صنایع تولیدی کشور خواهیم بود.

 

بنیان گذار انجمن در حال تاسیس علوم وفناوری چاپ ایران در ادامه این گفتگو راهکارها و راهبرد های دهگانه ی پیشنهادی خود را که در راستای احیای جایگاه حقیقی صنعت چاپ و به منظور ایفای نقش موثرتر صنعت استراتژیک اقتصادی چاپ در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی می باشد را اینگونه برشمرد:

 

راهکار و راهبرد اول:

از آن‌جایی که از یک‌سو، صنعت استراتژیک اقتصادی چاپ در توسعه همه‌جانبه صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حضوری مؤثر داشته و قابلیت‌ها، توانمندی ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای در افزایش تولید ملی، توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی پایدار دارد، و از سوی دیگر برخی از طرح‌ها و پیشنهادات و مطالبات این صنعت فراوزارتخانه‌ای است و نیاز به تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر دارد؛ لذا پیشنهاد می‌گردد از سوی متولی این صنعت، تمهیدات و مقدمات مقتضی جهت بررسی و تصویب لوایح، طرح‌ها و پیشنهادهای حوزه صنعت چاپ در هیأت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی فراهم گردد. چراکه این مهم، یکی از اساسی‌ترین حلقه‌های مفقوده این صنعت فراگیر و استراتژیک است.

 

راهکار و راهبرد دوم:

صنعت استراتژیک چاپ به‌منظور عملی‌ساختن قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی، بالقوه و بالفعل خود و رسیدن به جایگاه اصلی‌اش، نیازمند تشکیلاتی مستقل و با اختیارات کافی در حوزه دولت است که از قابلیت‌ها و توانمندی‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در سطح کلان ملی برخوردار باشد.

 

لذا پیشنهاد می‌گردد در گام نخست، چارت سازمانی و تشکیلاتی دفتر امور چاپ به یک معاونت و یا حداقل یک سازمان مستقل در وزارتخانه ارتقاء یابد و در گام بعدی، در سطح صنفی نیز نسبت به تجمیع اتحادیه های مختلف اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

راهکار و راهبرد سوم:

سالیان مدیدی است که در خصوص متولی صنعت چاپ، فی‌مابین وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران تشکل‌های صنفی و کارشناسان این صنعت، اختلاف‌نظرهای عمیقی وجود دارد.

 

لذا در این‌خصوص پیشنهاد می‌گردد کارگروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان وزراتین فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان تشکل های صنفی، کارشناسان خبره، بی‌طرف و آشنا به صنعت چاپ تشکیل شود و با در نظر گرفتن مصالح و اعتلای کشور، شرایط و نیازهای امروز صنعت چاپ، برای همیشه متولی کارآمد و حقیقی صنعت چاپ را تعیین نمایند؛ چراکه این مهم، می‌تواند نقطه پایانی بر دودلی، بلاتکلیفی و سردرگمی های این صنعت باشد.

 

البته ناگفته نماند خانواده بزرگ صنعت چاپ صرفاً به‌دنبال تغییر متولی نیست و در مجموع، نام وزارتخانه و این‌که کدام وزارتخانه متولی آن باشد از اهمیت خاصی برخوردار نیست بلکه صنعت چاپ نیازمند یک متولی کارآمد و توانمند است و این مهم که این صنعت در وظایف و مأموریت‌های محوله به آن وزارتخانه، از اولویت و جایگاه درخور شأنی برخوردار باشد تا از این رهگذر، بتواند بر نیازهای علمی و عملی، کاربردی و صنعتی، اداری و اقتصادی‌اش فائق آید.

 

راهکار و راهبرد چهارم:

دفتر امور چاپ و مجموعه این صنعت بسیار مهم، تأثیرگذار و استراتژیک، در حال‌حاضر با بودجه سالیانه‌ای معادل خرید یک دستگاه چاپ افست و یا هزینه تأسیس یک چاپخانه کوچک، اداره می‌شود!

 

لذا پیشنهاد می‌گردد در راستای منویات مقام معظم رهبری و به‌منظور تحقق حمایت اصولی از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، نسبت به اختصاص ردیف بودجه مستقل و قابل توجه به این صنعت استراتژیک ولی مغفول‌مانده، اقدامات مقتضی صورت پذیرد.

 

راهکار و راهبرد پنجم:

صنعت چاپ از لحاظ فن‌آوری، یکی از صنایع بسیار «های‌تک» بوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. متأسفانه از دهه‌های گذشته تاکنون، اهتمام به امور زیربنایی و استراتژیک صنعت پیشرو اقتصادی چاپ همانند مسائل علمی، پژوهشی، تکنولوژیک، انتقال دانش فنی و بومی‌سازی آن در داخل کشور به فراموشی سپرده شده است و از این رهگذر خسارات جبران‌ناپذیری بر این صنعت تحمیل شده است.

 

البته جای بسیار خوشبختی است که اخیراً با مشارکت و حضور اساتید عالی‌مرتبه و پژوهش‌گران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مطرح، در حال تأسیس انجمن علمی علوم و فن‌آوری چاپ ایران هستیم. این انجمن درصدد است در راستای سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج‌ساله کشور و به‌منظور گسترش، پیشبرد و ارتقاء علمی صنعت چاپ و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبودبخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی آن، گام‌های عملی و مؤثری بردارد.

 

لذا پیشنهاد می‌گردد نسبت به در صدر قرارگرفتن مسائل علمی و پژوهشی صنعت چاپ و فراهم‌نمودن مقدمات حضور و فعالیت همه‌جانبه و تأثیرگذار این انجمن از سوی وزارتین علوم، تحقیقات و فن‌آوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی تمهیدات مقتضی اندیشیده شود.

 

راهکار و راهبرد ششم:

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، صنعتی و در حال توسعه، صنعت استراتژیک چاپ، از جایگاه رفیعی در سندهای چشم‌انداز، ملی، توسعه‌ای و راهبردی میان‌مدت و بلند‌مدت‌شان برخوردار است، تا جایی‌که چندین صفحه از این سندها، به‌طور مستقل به صنعت چاپ اختصاص یافته است.

 

در این‌راستا پیشنهاد می‌گردد دولت‌مردان و برنامه‌نویسان کشور برای تدوین سند ملی و راهبردی میان‌مدت و بلند‌مدت صنعت چاپ دست‌به‌کار شوند و بخش‌هایی را در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و در کل، در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلند‌مدت کلان و ملی، به صنعت استراتژیک چاپ اختصاص دهند.

 

راهکار و راهبرد هفتم:

بیش از یک‌ دهه از صدور ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به‌همراه استثنائات آن می‌گذرد ولی نه‌تنها اجرای این اصل در حوزه صنعت چاپ مسکوت مانده است بلکه هر‌از‌گاهی اخبار و گزارشاتی در خصوص تأسیس چاپخانه‌های جدید در مجموعه‌های وابسته به دولت و یا توسعه و خریداری ماشین‌آلات و تجهیزات جدید منتشر می‌گردد.

 

لذا پیشنهاد می‌گردد در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در حوزه صنعت چاپ، نسبت به توقف این روند و واگذاری ماشین‌آلات و تجهیزات چاپخانه‌های دولتی از طریق برگزاری مزایده‌های عمومی به بدنه صنعت، اقدامات مقتضی صورت پذیرد.

 

راهکار و راهبرد هشتم:

همان‌طور که مستحضرید به‌منظور ارتقای روابط همه‌جانبه به‌ویژه روابط اقتصادی دو‌جانبه فی‌مابین کشورهای همجوار، منطقه و همین‌طور آسیای‌میانه با کشورمان، کمیسیون‌های اقتصادی فعالی وجود دارند ولی متأسفانه در راستای صادرات غیرنفتی و صدور خدمات مهندسی، از ظرفیت‌های بالقوه و مناسب صنعت چاپ کشور برای حضور در بازارهای عمدتاً بدون زیرساخت و بکر، گسترده و دارای ارزی‌آوری بالا، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌ای نشده است.

 

لذا پیشنهاد می‌گردد در خصوص حضور صنعت چاپ کشور در کمیسیون‌های اقتصادی ایران با کشورهای مورد اشاره، تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این صنعت توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای خود را به منصه‌ظهور رسانده و اقتصاد ملی کشورمان را از درآمدهای سرشار آن بهره‌مند گرداند.

 

راهکار و راهبرد نهم:

دو دهه‌ای است که کشور به‌سمت ایجاد مناطق ویژه و آزاد صنعتی و اقتصادی، گام‌های بلند و متعددی را برداشته است. ایجاد مناطق ویژه صنعتی، قطعاً تسهیلات شایانی را در راستای کاهش هزینه‌های تولید، مواد اولیه، رفع موانع اداری و بوروکراسی‌های دست‌و‌پا‌گیر و در مجموع تسهیل امر واردات و صادرات محصولات و سفارشات پدید می‌آورد و از همه مهم‌تر، بر رقابت‌پذیر‌شدن تولیدات و محصولات صادراتی کشورمان در بازارهای بین‌المللی، علی‌الخصوص کشورهای همجوار و توسعه صادرات غیرنفتی و درآمدزایی ارزی تأثیرات فراوانی دارد.

 

از آن‌جایی که صنعت چاپ کشور از قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای جهت صدور انواع محصولات چاپی برخوردار است، پیشنهاد می‌گردد از فرصت طلایی پیش‌آمده، نهایت استفاده را برده و با ایجاد مناطق ویژه و آزاد چاپی و در عین‌حال مبتنی‌بر قوانین کشور و موازین شرعی، شرایط لازم برای حضور مؤثر و گسترده صنعت چاپ در بازارهای صادراتی و اخذ سفارشات آنان فراهم گردد.

 

راهکار و راهبرد دهم:

توجه و اهتمام ویژه به مؤلفه بازسازی، به‌سازی و نوسازی صنایع، علی‌الخصوص صنایع استراتژیک اقتصادی، از اوجب واجبات است و اساتید و کارشناسان خبره بر تأثیرگذاری این مؤلفه، بر افزایش بهره‌وری، کیفیت محصول، صرفه اقتصادی و رقابت‌پذیری صنایع تأکید مضاعفی دارند.

 

لذا با توجه به این مهم، پیشنهاد می‌گردد موضوع بازسازی، به‌سازی و نوسازی این صنعت در اولویت قرار گیرد و تمهیدات لازم جهت اختصاص منابع و حتی‌المقدور ارزان‌قیمت در دستور کار قرار گیرد.

 

در پایان بیطرفان تاکید نمود: چنانچه دولتمردان، برنامه ریزان، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان به توسعه اقتصادی کشور به‌طور عملی می‌اندیشند، حقیقتاً صنعت چاپ یکی از زیرساخت‌های آن‌ است؛ اگر توسعه صنعتی و کشاورزی مد نظرشان هست، صنعت چاپ جزو لاینفک آن است؛ اگر توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جزو اولویت‌هایشان است، صنعت چاپ لازمه آن است؛ اگر توسعه صادرات غیرنفتی، صنایع‌دستی و توریسم، محصولات کشاورزی و حتی محصولات پتروشیمی لازمه پیشرفت کشور هست، صنعت چاپ از واقعیات انکار‌ناپذیر آن است.

 

 

منبع: اخبار چاپ

تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 آذر 1391