به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته تدوین شد

: : :

 

احمد علمشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این دستورالعمل به استناد بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مصوب سال 1365 مجلس شوراي اسلامي تصویب شده است.

 

دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته تدوین شد

 

وی افزود: کمیسیون رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌‌ها با هدف نظارت، بررسی، تحقیق و رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته با ترکیب علی اسماعیلی، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رییس، احمد علمشاهی، مدير كل دفتر امور چاپ به عنوان دبير، محمد احمدزاده، مدیر کل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی، عباس انجم‌شعاع، رييس مركز حراست و یکی از فعالان و متخصصان عرصه چاپ به عنوان اعضا فعالیت خواهد کرد.

 

علمشاهی با بیان این‌که دبیرخانه کمیسیون در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، عنوان کرد: پرونده‌ها و تحقيقات مربوط به تخلفات چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته و انجام ساير امور ارجاعي از سوي كميسيون را بررسی می‌کند.

 

وی از صادر شدن حکم اعضای کمیسیون توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و یادآور شد: قرار است جلسات کمیسیون با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت پیدا ‌کند و در صورت غیبت پی در پی بیش از سه جلسه عضو، فرد دیگری به پیشنهاد رييس كميسيون برای صدور حکم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شود.

 

علمشاهی با بیان این‌که برای بهبود برنامه‌ها و دستورالعمل‌های کمیسیون از حضور کارشناسان صنعت نیز استفاده خواهد شد، گفت: دبير كميسيون مي‌تواند با تاييد رييس كميسيون برای تسهيل و تسريع در روند رسيدگي و نظارت از كارشناسان، متخصصان و فعالان صنفي به عنوان مطلع برای حضور در جلسه دعوت کند.

 

به گفته وی، این کمیسیون مي‌تواند در چارچوب پرونده مورد رسیدگی، هرگونه تحقیق و بررسی کارشناسانه برای احراز وقوع تخلف را به عمل آورده و از مراجع قانونی از جمله اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي صنفي، نيروي انتظامي استعلامات لازم را دریافت کند.

 

علمشاهی با بیان این‌که امکان دعوت مدیر واحد چاپی در صورت وجود شاکی به این کمیسیون وجود دارد، اظهار کرد: با حضور فرد در کمیسیون، اظهارات وی در صورت‌جلسه ثبت و لوایح دفاعیه و تصویر مدارک ارایه شده در پرونده ضبط و برای بررسی‌های آتی ارایه خواهد شد.

 

وی همچنین از فعالیت كميته‌هاي تحقيق و بررسي این کمیسیون نیز خبر داد و گفت: این کمیته‌ها با هدف تكميل تحقيقات و پرونده‌هاي مطروحه، همچنين برقراري و تسهيل ارتباط با كميته‌هاي استاني، اعلام نظر و انجام ساير امور ارجاع شده از سوي كميسيون تشكيل می‌شوند.

 

به گفته علمشاهی، مدير كل دفتر امور چاپ به عنوان رییس، يك نفر از متخصصان و فعالان عرصه چاپ، معاون دفتر چاپ، معاون دفتر حقوقي و مالكيت معنوی و معاون مركز حراست به عنوان اعضای کمیته هستند.

 

وی همچنین از تشکیل كميته تحقيق و بررسي استانی خبر داد و گفت:‌ این کمیته نیز با هدف تسهيل رسيدگي به تخلفات چاپخانه‌ها و نظارت بر عملكرد آن‌ها در اداره‌های كل استان‌ها تشكيل مي‌شود.

 

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وظيفه كميته‌هاي تحقيق و بررسي مستقر در استان‌ها توضیح داد: تشكيل پرونده، تحقيق از مطلعان يا استعلام رسمي از مراجع ذيصلاح، دعوت از متخلفان و ثبت اظهاراتشان، انجام مكاتبات اداري لازم، تكميل سوابق، ثبت و ضبط سوابق تخلفاتي از طريق پلمپ كالاهاي غير مجاز چاپي يا انتقال به محل مورد نظر تا تعيين تكليف نهايي توسط كميسيون، جلوگيري از فعاليت و پلمپ دستگاه‌هاي بدون مجوز يا پروانه فعاليت تا تعيين تكليف نهايي توسط كميسيون، انجام ساير امور ارجاعي از سوي كميسيون و اعلام گزارش و پيشنهاد به كميسيون برخی از فعالیت آن‌ها به شمار می‌آید.

 

علمشاهی همچنین درباره تخلف قابل طرح در كميته‌هاي تحقيق و نظارت و کمیسیون گفت: چاپ تصاویر، علایم، اسامی و متن‌های خلاف موازين قانوني، نظم عمومي، اخلاق حسنه و عفت عمومی، استفاده از تصاویر و عنوان پیشوایان مذهبی و مقامات عالی رتبه کشوری روی کارهای چاپی مربوط به محصولات و نمونه‌های چاپي و استفاده از علایم، تصاویر و متن‌های گروه‌ها و فرق ضالّه، شیطان‌پرستی، شرکت‌های صهیونیستی و سایر علایم و تصاویر ممنوع‌شده توسط مراجع ذیصلاح برخی از این نمونه‌ها به شمار می‌آیند.

 

وی درباره گستره فعالیتی این کمیسیون نیز گفت: کمیسیون می‌تواند با توجه به شدت و اهمیت تخلف و یا عوامل مؤثر در وقوع تخلف و دفعات تکرار، اقدامات مختلفی مانند توبیخ کتبی مدير چاپخانه با درج در پرونده، جلوگيري از فعاليت از طريق پلمپ دستگاه يا دستگاه‌های چاپ تا شش ماه، جلوگيري از فعاليت از طريق پلمپ کامل چاپخانه تا شش ماه، جلوگیری از فعاليت چاپخانه از طريق محرومیت چاپخانه از چاپ بعضی محصولات چاپی تاحداكثر به مدت یک سال، همچنین تعطيل موقت چاپخانه از 6 ماه تا دو سال را انجام دهد.

 

علشماهی با بیان این‌که تاکنون برای رسیدگی به تخلفات چاپخانه‌ها مکانیزم شفاف و روشنی وجود نداشته است، اظهار کرد: این دستورالعمل می‌تواند به عنوان میثاقی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چاپخانه‌ها برای اجرای صحیح قوانین محسوب شود.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

تاریخ انتشار: شنبه, 01 تیر 1392