به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

اختصاص ردیف بودجه‌ برای صنعت چاپ یک ضرورت است

: : :

 

اختصاص ردیف بودجه‌ برای صنعت چاپ یک ضرورت است

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از خبرگزاری شبستان، «احمدرضا اعتماد مظاهری» مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به رونق اقتصاد صنعت چاپ بیان کرد: صنعت چاپ، صنعتی است که فعالان اقتصادی در آن حرکت می‌کنند و همچون تمام صنایع از لحاظ اقتصادی نیاز به بقا دارند. صنعت چاپ و نشر که به نوعی فعالیت فرهنگی محسوب می‌شود و محصول فرهنگی تولید می‌کند، باید جنبه‌های اقتصادی‌اش در نظر گرفته شود وگرنه این صنعت رو به افول می‌رود.

 

وی با اشاره به پیشنهاد تعاونی چاپخانه‌داران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص بودجه‌ای مستقل به صنعت چاپ، گفت: در جشنواره صنعت چاپ سال جاری به آقای جنتی، وزیر ارشاد پیشنهاد کردیم که ردیف بودجه‌ای مجزا برای صنعت چاپ و بسته بندی در نظر گرفته شده و دنبال آن را گرفت، چون تا زمانی که برنامه بودجه‌ای کامل برای ترمیم و اصلاح کاروان سخت افزاری صنعت چاپ در کنار مسائل آموزشی و غیره، در نظر گرفته نشود نمی‌توانیم رشد زیادی را شاهد باشیم و خود افراد به دنبال کارهای خود می‌روند.

 

* اختصاص ردیف بودجه‌ای برای صنعت چاپ و بسته بندی


مظاهری خاطرنشان کرد: متولی ما یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال حاضر این بودجه را در اختیار ندارد تا بتواند این صنعت با این وسعت را اداره کند، چراکه بودجه‌ای که وزارت ارشاد برای چاپ تخصیص می‌دهد، در مقایسه با بودجه بخش‌هایی چون نشر، مطبوعات و سینما، بسیار کم و حقیر است و تنها به برگزاری چند برنامه و مناسبت می‌رسد. در واقع صنعت چاپ و بسته بندی از لحاظ بودجه‌ای، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت تاثیر سایر حوزه‌ها است و بودجه‌اش شاید از 3 درصد بودجه این وزارتخانه کمتر باشد.

 

وی اضافه کرد: در این میان مباحث آموزشی، ارتقای تجهیزات صنعت چاپ، سرمایه‌گذاری و وجوه ارائه شده برای تخصیص تسهیلات بانکی و مسائل آموزشی، نادیده گرفته می‌شود. الان سالیان دراز است که وزارت ارشاد لااقل برای بخش چاپ نتوانسته بودجه‌ای که در خور این صنعت باشد، فراهم کند و تا زمانی که بر روی این موضوع کار نشود و نتواند از طریق پیگیری، این بودجه را به صورت جداگانه برای این صنعت فراهم آورد، ضعف‌ها و مسائل اقتصادی این صنعت نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

رئیس شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به اینکه باید برای پیشرفت اقتصادی صنعت چاپ تدبیر سرمایه‌ای اندیشیده شود، توضیح داد: یک بخش صنعتی مثل چاپ، در صورتی می‌تواند درآمد ایجاد کند که سرمایه‌گذاری‌ها، منطقی و به روز باشند، اما الان اکثر چاپخانه‌های ما از سرمایه‌گذاری روز دنیا عقب هستند به این دلیل که ماشین آلات‌شان به روز نیست، چراکه این ماشی‌ها بسیار گران هستند و تهیه و فراهم کردن اینها به صورتی که خود سرمایه‌گذار اگر بخواهد رأسا این سرمایه‌ را بگذارد، سنگین است. بنابراین حتما باید در این خصوص سرمایه‌ای باشد و تسهیلات در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد تا بتوانند از نظر سخت‌افزاری خودشان را به روز کنند، چه برای جلوگیری از توزیع محصولات وارداتی و چه برای فعالیت‌های صادراتی.

 

وی خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند صنعت چاپ و بسته بندی را در منطقه مطرح کند و در نتیجه اولاً محصولات چاپی از بیرون کشور تامین نمی‌شود و دوم اینکه در قدم بعدی، بحث صادرات محصولات چاپی پر رنگ خواهد شد.

 

* ایران نقش مهمی در فضای صادرات چاپی منطقه ندارد


اعتماد مظاهری با بیان اینکه هم اکنون فضای صادراتی خوبی در کشورهای همسایه شمال کشور موجود است، افزود: با وجود این فضای صادراتی خوب برای کشور ایران، کشورهای چین و ترکیه در حال استفاده از آن هستند و ایران تقریباً نقش مهمی را در این کشورها ندارد و بنابراین باید روی این حوزه نیز سرمایه‌گذاری شود.

 

وی تاکید کرد: بارها به مسئولان تاکید کردیم که اولاً در مورد جلوگیری از خارج شدن ارز و واردات کالا و دوماً در خصوص افزوده شدن مبلغی بر روی کالاها به خاطر ارزش افزوده چاپ و بسته بندی، راهکاری داشته باشند.

 

* جذب سرمایه‌گذار منوط به پایه‌ریزی سیاست‌های صحیح است


مظاهری در پاسخ به اینکه چگونه سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران جذب این صنعت شوند، به شبستان گفت: اگر سیاستگذاری‌های کلان برای جذب سرمایه، سیاست‌های درستی باشد به شکلی که الگوهای موفقی ایجاد شود، سرمایه‌گذار را جذب خواهد کرد، اما اگر سرمایه‌گذاری ببیند که بقیه سرمایه‌گذاران در این حوزه وضعیت مطلوبی ندارند، میل به سرمایه‌گذاری نیز کاهش پیدا می‌کند؛ درست مثل وضعیت کنونی صنعت چاپ و بسته‌بندی.

 

وی تاکید کرد: باید مشوق‌هایی که در صنایع مختلف وجود دارد، به صنعت چاپ نیز تعلق گیرد، اما اکنون به این دلیل که تولیت این صنعت به صورت نصفه و نیمه در دستان وزارت ارشاد و صنعت است و در واقع هیچ متولی ندارد، جذب سرمایه‌گذاری به صورت اتفاقی پیش می‌رود و برنامه‌ریزی شده، نیست.

 

مظاهری درباره وظایف وزارت ارشاد و وزارت صنعت در قبال صنعت چاپ نیز بیان کرد: در حال حاضر متولی اصلی صنعت چاپ آن گونه که در قانون آمده، وزارت ارشاد است در حالی که در این وزارتخانه مسائل چاپ و بسته بندی، تحت شعاع حوزه های دیگر فرهنگی است. صنعت چاپ و بسته بندی، جزء صنایعی است که ارزش افزوده ایجاد می‌کند و اگر وزارت ارشاد مسائل مربوط به آن را به صورت جدی پیگیری کند و توجه بیشتری به آن داشته باشد، این صنعت هم جایگاه پیدا می‌کند. در وزارت صنعت و معدن نیز طی دو سال گذشته، کمیسیونی به نام «تلفیق» به راه افتاد ولی فعلاً نتیجه و آثاری از آن بروز نکرده است.

 

وی تاکید کرد: در وجه کلان باید برنامه‌ریزی استراتژیک برای صنعت چاپ صورت بگیرد و همچنین بودجه‌ای درخور این صنعت در نظر گرفته شود تا سند چشم انداز عملی صنعت چاپ و بسته بندی ترسیم و به کار گرفته شود.

 

رئیس شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران در ادامه در پاسخ به این سوال شبستان که در قبال مسائل صنعت چاپ، وظیفه اهالی چاپ چیست، گفت: فعالان این حوزه باید پیگیر قضایای حوزه چاپ و بسته بندی باشند و در حیطه مسائل اقتصادی نیز باید به دنبال روش‌های حقوقی و کانال‌هایی باشند که از طریق مجلس شورای اسلامی، قوانین این صنعت مورد اجرا قرار بگیرد.

 

* مشکلات صنعت چاپ؛ عدم ثبات مدیریتی و تعدد تشکل‌های چاپ


وی عدم ثبات مدیریتی در حوزه دفتر امور چاپ وزارت ارشاد را یکی از مشکلات این حوزه دانست و افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نفرات بسیاری به سمت مدیریت دفتر امور چاپ منصوب شدند و به همین دلیل وقتی ثبات مدیریی وجود نداشته باشد، برنامه ریزی درازمدتی نیز وجود نخواهد داشت.

 

مظاهری عنوان کرد: تعدد تشکل‌های حوزه صنعت چاپ که پایگاه مردمی ندارند نیز سبب بروز مشکلاتی در این صنعت شده است که اگر در این زمینه با توجه به ظرفیت‌ها، ارزشگذاری و اولویت گذاری شود و اتحادیه واحدی تشکیل شود، تصمیم گیری واحدی در این حوزه صورت خواهد گرفت و این مستلزم همت اهالی صنعت چاپ است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری شبستان

 

تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 بهمن 1392