به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

سرانه مصرف کاغذ بیش از سرانه مصرف نان

: : :

 

سرانه مصرف کاغذ بیش از سرانه مصرف نان

 

به گفته یکی از واردکننده‌های کاغذ در تبریز در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ در همه کشور‌های دنیا بیش از سرانه مصرف «نان» است.

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، سید غلامحسین حسینی شفیق درباره سطح کیفیت کاغذ تولید داخلی و تولید سایر کشورها طی گفتگویی به خبرنگار ما گفت :

 

*برخی معتقدند کاغذ کارخانه‌های مازندران برای تولید کتاب مناسب نیستند و تنها برای دفتر یادداشت و کاغذ ساندویچ کاربرد دارند، شما کیفیت این کاغذها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

این ارزیابی کم لطفی افراد را نسبت به کاغذ استان مازندران می رساند. اکنون کاغذهای داخلی برای چاپ کتاب در عرصه رقابت جهانی قرار ندارند و بیشتر برای چاپ روزنامه استفاده می‌شوند.

 

البته این کاغذهای ایرانی از جمله کاغذهای درجه یک در چاپ روزنامه به شمار می‌آیند و نسبت به کاغذهای روزنامه‌ای‌ تولید کشورهای چین، کره و هند، کیفیت بیشتری دارند.

 

اکنون کارخانه‌های تولید کاغذ ایران در تلاشند تا کیفیت کاغذ خود را افزایش دهند اما به دلیل در اختیار نداشتن تکنولوژی‌های روز دنیا، تاکنون موفق به تولید تنها کاغذهای مصرفی روزنامه‌ها شده‌اند.

 

*افق فعالیت این کارخانه‌های داخلی را تا کجا می‌بینید؟

 

برای رقابت با کارخانه‌های بزرگ دنیا و تولید کاغذ با بهترین کیفیت نیاز به ژرف‌اندیشی و تکنولوژی‌های گسترده است. البته در ایران نیز جنگل‌های زیادی برای تولید چوب و کاغذ وجود ندارد.

 

در دهه‌های 50 و 60 کتاب با کاغذ کاهی تولید می‌شد و فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی و استفاده از امکانات موجود در ایران بود در حالی که اکنون انتظارات بالا رفته و کتاب با کاغذ سفید چاپ می‌شود. البته کاغذ کاهی هم از هوا تاثیر می‌گیرد و میزان ماندگاری‌اش کاهش می‌یابد.

 

کاغذ تولید استان مازندران جاذبه ندارد


اینک کاغذ تولید استان مازندران مشکلی ندارد اما جاذبه‌ای هم برای مخاطب ندارد. رسالت کتاب در تولید و اشاعه علم و اندیشه به هر طریقی است اما سرمایه‌گذاران نسبت به استفاده از کاغذ کاهی در چاپ و نشر کتاب خطر پذیری نمی‌کنند زیرا تولید کتاب با کاغذ کاهی میان افراد و مخاطبان از اقبال چندانی برخوردار نیست.

 

الان برخی کتاب‌ها مصورند و از کیفیت بالای رنگ‌آمیزی برخوردارند که این جلوه‌ها و نقش و نگارها را نمی‌توان روی کاغذ کاهی ایجاد کرد.

 

تولید کتاب در مقابل جنگل ارزش چندانی ندارد!!

 

به اعتقاد من تولید کتاب در مقابل جنگل ارزش چندانی ندارد، زیرا اکنون رسانه‌ها دیداری و شنیداری توانسته‌اند تا حدی جایگزین کتاب شوند.

 

در حقیقت در عصر حاضر کتاب موقعیتی استراتژیکی دارد و ما نباید جنگل‌ها را که اثر مستقیم بر جان مردم دارند، از بین ببریم تا با آن کتاب چاپ کرده و در انبارها ذخیره کنیم. جنگل در دنیای امروز از جایگاه ویژه و انکار ناپذیری برخوردار است.

 

همچنین کاغذ از موقعیت استراتژیکی و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است چون روی کاغذ هر چیزی را می‌توان نوشت و آن را در جامعه بسط و گسترش داد.

 

سرانه مصرف کاغذ بیش از سرانه مصرف نان است

 

در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ در همه کشور‌های دنیا بیش از سرانه مصرف «نان» است. این موضوع بیانگر این است که کاغذ همواره نزد مردم از جایگاه ویژه‌ای برخودار است.

 

*با توجه به نزدیک شدن به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و شروع فعالیت جدی ناشران و چاپخانه‌داران برای عرضه کتاب‌های جدید، بازار کاغذ در ایران را چه طور می‌بینید؟

 

اکنون رکودی بر بازار کاغذ و نیز سایر مشاغل سایه افکنده است که این سایه با افزایش انگیزه‌های بیرونی و درونی باید برداشته شود. تاکنون دولتی‌ها برای خروج از این معضل تلاش‌هایی کرده‌اند که نتیجه آن به همکاری اذهان عمومی نیاز دارد.

 

نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تاثیر ویژه‌ای بر قیمت و مصرف کاغذ ندارند. در حقیقت روند کلی باید میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محصولات مکتوب نهادینه شود.

 

 

 

منبع:‌ پاپنا

 

تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 بهمن 1392