به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

نگاهی به روند احداث اولین شهرک چاپ ایران و چاپخانه ها در شهر اولین ها

: : :

 

نگاهی به روند احداث اولین شهرک چاپ ایران و چاپخانه ها در شهر اولین ها

 

شهر تبریز در طول تاریخ معاصر ایران به شهر اولین‌ها معروف شده است. یکی از اولین‌های این شهر را می‌توان احداث نخستین شهرک چاپ و نشر ایران دانست. پروژه احداث این شهرک سال گذشته کلید خورد اما در همان ابتدای کار متوقف شد. بخشی از این پرونده به چالش‌های پیش‌روی شهرک چاپ تبریز می‌پردازد.

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ،به دنبال مصاحبه‌هایی که با چاپخانه‌داران استان آذربایجان شرقی داشتیم، دریافتیم که مسوولان و مجریان شهرک چاپ و نشر مدنی در اطراف شهر تبریز پس از ارایه فراخوان و دریافت مبالغی از ثبت‌نام‌کنندگان در همان مرحله نخست باقی مانده است.

 

به گفته بهنام بالار، مسوول چاپخانه بهنام، زمین‌های مناسب برای راه‌اندازی چاپخانه در فاز یک این شهرک است که می‌گویند زمین‌های آن به سایر اصناف فروخته شده است و چاپخانه‌داران می‌توانند در فاز دو این شهرک مستقر شوند. اتحادیه چاپخانه‌داران تبریز برای خرید این زمین‌ها قول داده تا آن‌ها را با 10 درصد تخفیف در اختیار چاپخانه‌داران قرار دهد. البته تهمیدات و تسهیلاتی برای چاپخانه‌داران در نظر گرفته‌اند که به نظرم اگر شرایط به همین گونه باشد، تحقق آن‌ها حالا حالا به طول بی‌انجامد.

 

همه امکانات صنعت چاپ کشور در دست قمی‌هاست

 

داود جدیری امیری، يكي دیگر از چاپخانه‌داران شهر تبریز درباره این شهرک گفت: اینک بسیاری از تسهیلات و امکانات در حوزه صنعت چاپ به چاپخانه‌داران قمی سپرده شده است و چاپخانه‌داران تبریزی هم که از فعالان این حوزه‌اند، رو به ورشکستگی‌اند. حدود 30 واحد از چاپخانه‌های شهر برای فروش گذاشته شده‌اند و اتحادیه‌ چاپخانه‌داران هم از فروش آن‌ها مطلع است. مسوولان باید برای رونق چرخه صنعت چاپ در این منطقه، اقدام به احداث هر چه سریع‌تر این شهرک کنند.

 

مسوول چاپخانه ادب درباره روند فعالیت چاپخانه‌داران در شهر تبریز عنوان کرد: چندی پیش اقدام به خرید کاغذ و مقوا کردیم، اکنون بهای این دو کالای مصرفی چاپخانه‌ها در بازار کاهش یافته است. اگر به چاپ اقدام کنیم ضرر خواهیم کرد و اگر چاپ نکنیم از همکاران‌مان عقب می‌افتیم.

 

خبرنگار این خبرگزاری برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روند احداث نخستین شهرک چاپ تبریز با مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تبریز به گفت‌وگو پرداخت و این مقام مسوول اعلام کرد: اگر شرایط احداث و ارایه تسهیلات به چاپخانه‌داران مطلوب باشد، شهرک چاپ و نشر مدنی در سال 1393 افتتاح می‌شود.

 

احمد غلامعلی‌زاده مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تبریز گفت: حدود سه، چهار سال قبل کارگروهی متشکل از اعضای تعاونی و اتحادیه چاپخانه‌داران شهر تبریز را موظف به مطالعه و تحقیق درباره احداث شهرک چاپ و نشر کردیم. بر پایه تحقیقات این افراد سال گذشته موفق به گشایش پروژه ایجاد شهرک چاپ و نشر در منطقه‌ای در ارتفاعات اطراف تبریز شدیم. این پروژه طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی و بانکی عامل در سال پایانی دولت دهم کلید خورد.

 

وی درباره زمین‌های این شهرک توضیح داد: در این شهرک دو نوع زمین وجود دارد که فاز دوم آن برای ایجاد شهرک مستقل و مجتمع چاپخانه‌داران مناسب‌تر است. با توجه به برنامه‌های فرهنگی که سال‌ها به دنبال آن بودیم، شهرک مدنی از جایگاه و دسترسی ویژه ای برخوردار بود. اکنون رایزنی‌ها درباره تاسیس این محل صنعتی به پایان رسیده و با توجه به این‌که چاپخانه‌داران از جمله فعالان فرهنگی به شمار می‌آیند. بنابراین، سرمایه‌دار محسوب نمی‌شوند و خرید و احداث کارگاه‌های چاپ زمان‌بر است.

 

غلامعلی‌زاده با بیان این‌که اکنون با مسوولان شهرک چاپ و نشر تبریز در حال رایزنی هستیم تا فرصت ثبت‌نام برای چاپخانه‌دارانی که قبلا برای ثبت نام اقدام نکرده‌اند را فراهم آوریم، با این شرایط خواهیم توانست اقداماتی به سود چاپخانه‌داران انجام دهیم، اظهار کرد: شهرک مدنی نسبت به سایر شهرک‌های چاپ و نشر استان‌های ایران از ویژگی‌های خاصی همچون ارتفاع، دسترسی آسان و همسایگی به کلانشهر تبریز برخوردار است. اگر چنین شهرک‌هایی در مکان‌های مرتفع احداث نشوند بوی مواد چاپی برای کارکنان آن بسیار آزاردهنده خواهد بود.

 

به گفته وی اگر دولت در سال 1393 برای تکمیل این طرح، بودجه اختصاص دهد و نیز شرکت‌های صنعتی هم در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند در نیمه نخست سال آینده شاهد گشایش شهرک مدنی خواهیم بود. با تاسیس این پروژه، استان آذربایجان شرقی نخستین استانی خواهد بود که چاپخانه‌داران آن در واحدی صنعتی به طور تجمع در آن مشغول به کارند.

 

مشکل تهیه زینک لیتوگرافان حل می‌شود

 

همچنین در سلسله گفت‌وگوهایی که با اهالی صنعت چاپ استان آذربایجان شرقی داشتیم، محمد رشتبر، مدیر لیتوگرافی بابک معضل لیتوگرافان را چک‌های برگشتی‌ توصیف کرد و گفت: در روزهای اخیر بازار کاغذ روند نزولی را تجربه می‌کند و فرصت خوبی را برای فعالان این حوزه فراهم آورده است اما لیتوگرافان در بازار زینک و فیلم این جریان را حس نکرده‌اند زیرا آنان بر اساس مصرف خود اقدام به خرید مواد مصرفی این صنعت می‌کنند. در حال حاضر با کمبود سفارش مشکل نداریم و می‌توانیم زمان کار را محدود کنیم اما با بازگشت چک‌ها چه کار می‌توانیم انجام دهیم و از چه راهی می‌توانیم این چک‌ها را به پول نزدیکتر کنیم.

 

در پی انتشار این مصاحبه، غلامرضا شجاع، مديرعامل تعاوني ليتوگرافان تهران اعلام کرد: باتوجه به كشوري بودن حوزه فعاليت اين تعاوني، آمادگي اين را داريم كه مواد اوليه ليتوگرافي را 30 تا 40 درصد زير قيمت بازار تهران به ليتوگرافان در سراسر کشور عرضه كنيم.

 

وي ادامه داد: با انعقاد قرارداد با تعاوني چاپخانه‌داران و ليتوگرافان آذربايجان شرقي زينک را 40 درصد پايين‌تر از قيمت بازار تهران عرضه خواهیم کرد و در صورت عدم انعقاد قرارداد، لیتوگرافان می‌توانند خود به عضویت تعاونی اتحادیه لیتوگرافان تهران درآیند و ما آمادگی ارایه زینک با 30 درصد تخفیف به آنان را داریم.

 

انتظار برای معجزه‌ای در بازار کاغذ

 

همچنین حیدر خانزاد ، مدیر کاغذفروشی «تبریز کاغذ» در استان آذربایجان شرقی شرایط بازار کاغذ را نزولی توصیف کرد و گفت: اکنون همه منتظر معجزه‌ای‌اند تا بهای کاغذ بیش از این کاهش یابد این در حالی است که در این روزها روند کاهش بهای کاغذ قدری بی‌منطق شده است و باید مسوولان بکوشند با مدیریتی جدی بازار کاغذ را به ثبات برسانند.

 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، واردات کاغذ سبب کاهش بهای آن نشده است بلکه افرادی که پیش از این کاغذ را با بهای افزون‌تر خریداری کرده‌اند و اینک چک‌هایشان در حال برگشت خوردن است، کاغذ را با بهایی ارزان‌تر از خرید خود به فروش می‌رسانند تا بتوانند چک‌های خود را بگشایند. اکنون فزونی کاغذ سبب کاهش بهای آن شده است.

 

مدیر کاغذفروشی «تبریز کاغذ» اظهار کرد: در شرایط فعلی هم پول و هم کاغذ کافی در بازار موجود است اما آنچه که سبب نابه‌سامانی این بازار شده، جای خالی مدیریت و رسیدگی جدی و قاطع است. سا‌ل‌ها قبل، پیش از افزایش بهای کاغذ تعزیرات حکومتی به شدت بر عملکرد کاغذفروشان توجه می‌کردند اکنون نیز ضرورت دارد تعزیرات حکومتی برای بار دیگر وارد عمل شوند.

 

البته در این گفت‌وگوها پای به درد و دل چاپخانه‌داران آذربایجانی هم نشستیم!

 

به گفته مسوول چاپخانه شریفی بستان‌آباد عکاس شهر بستان‌آباد هم تابلوی پذیرش سفارش‌های چاپی را بر سر در مغازه خود نصب کرده است و به ارایه خدمات چاپی مشغول است.

 

کریم راشدی بستان‌آباد درباره احیای صنعت چاپ این منطقه در مقابل دست‌درازی کارکنان سایر اصناف گفت: با نمایاندن تبلیغات سایر اصناف با هدف پذیرش سفارش‌های چاپی، شکایت خود را به سازمان شهرداری، اتحادیه چاپخانه‌داران و اتحادیه صنفی برده‌ایم اما تاکنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آنان صورت نگرفته است. در شهرهای کوچک که درآمد صاحبان مشاغل محدود است، باید برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شود تا علاوه بر اشتغال‌زایی شاهد توسعه صنایعی مانند چاپ باشیم.

 

جایگاه کتاب در شهر تبریز

 

جدیری امیری درباره انتشار کتاب گفت: شهر تبریز شهر اهالی قلم و ادب است و سالانه کتاب‌های زیادی را به رشته تحریر درمی‌آورند و ما نیز آن‌ها را به چاپ می‌رسانیم اما صاحبان نشر و قلم در این حوزه بودجه‌ای را به کتاب تخصیص نمی‌دهند. بنابراین، حدود 10 سال پیش کتاب‌هایی برای نشر فروزش چاپ کردیم که تاکنون موفق به تسویه حساب با ناشر آن نشده‌ایم.

 

این در حالی است که در شهر تبریز، علاوه بر اجرای جشنواره‌های مختلف، جایزه ادبی و کتاب سال تبریز هم برگزار می‌شود و سالانه آثار فراوانی از اهالی قلم به این شهر سرازیر می‌شود.

 

در روزهای پایانی سال 1392 منتخبان سومین دوره جایزه ادبی تبریز مشخص خواهند شد و نیز مهلت فراخوان کتاب سال تبریز در روزهای آینده به پایان می‌رسد.

 

 

 

منبع: پاپنا

 

تاریخ انتشار: يكشنبه, 04 اسفند 1392