به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

روز پرکار اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

: : :

 

روز پرکار اتحادیه چاپخانه‌داران تهران

 

روز گذشته (یکشنبه 25/12/92) اتحادیه چاپخانه‌داران تهران روز پر کاری را پشت سر گذاشت. در این روز اتحادیه طی دو جلسه مجزا میزبان سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

 

در نخستین نشست روز گذشته که در تالار اجتماعات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و از ساعت 12 آغاز شد، امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به اتفاق هیات همراه میهمان این اتحادیه بود.

 

در اولین نشست دیروز علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران، اعضای هیات مدیره این اتحادیه، علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی، رضا رضایی و مسعود فرشی فرید مشاوران ارشد اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و محمدرضا وصفی مدیرکل مجامع فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تعدادی دیگر حضور داشتند.

 

در این نشست موضوعاتی از قبیل تشکیل فراکسیون صنعت چاپ، بسته‌بندی و نشر در مجلس شورای اسلامی، لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان چاپ کشور، بررسی مشکلات و موانع توسعه صنعت چاپ ایران و... مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

امیر خجسته درباره چرایی برگزاری این نشست گفت: در این جلسه ابتدا مسئولان و رؤسای اتحادیه‌ها به بیان توانمندی‌های این صنف، انتظارات و مشکلات متعدد اعم از قانون‌گذاری تا اجرا پرداختند. بنده نیز مطرح کردم که اجرای راهبردی پیشرفت صنعت چاپ و تقسیم نقشه راه نیازمند ورود گروه‌ها، تشکل‌ها، مسئولان و نمایندگان برای ارتقا و شکل‌گیری است. به همین منظور در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قانون در کشور تصمیم گرفته شد که فراکسیون مربوطه تشکیل شود و با توجه به اینکه صنعت چاپ صنعت مادر و از پراشتغال‌زاترین صنایع در کشور به شمار می‌رود، نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از متخصصان این صنوف به تصویب قوانین جدیدی برای تسهیل و بهره‌مندی بیشتر این صنف از خدمات و امکانات دولتی بپردازند.

 

وی ادامه داد: همچنین به صورت جدی و با حساسیت بیشتر تلاش خواهیم کرد، در حوزه چاپ و بسته بندی نه تنها قوانین مصوب اجرا بلکه اهتمام بیشتری بر بحث و گسترش زیرساخت‌های این صنعت داشته باشیم. همچنین به صورت ملی با پیشنهاد متخصصان و پیشکسوتان صنعت چاپ جلسات آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها و پیشنهادات کارشناسی را تشکیل خواهیم داد تا با کمک وزارت ارشاد و همراهی جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم به ارتقای صنعت چاپ کمک کنیم.

 

خجسته در پاسخ به پرسش تسنیم، مبنی بر اینکه آیا از اتحادیه نیز در فراکسیون اعضایی وجود دارند، یا خیر؟ گفت: فراکسیون عضو رسمی از اتحادیه ندارد، تاکنون 40 نماینده از فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف آن را امضا کرده‌اند که در کنار این اعضا کارشناسانی از صنعت چاپ به عنوان اعضای غیررسمی حضور دارند. مقدمات تشکیل فراکسیون انجام شده است،‌ بالای 40 عضو دارد که از این میان 5 عضو از اعضای هیأت رئیسه مجلس هستند، از اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع و سایر کمیسیون‌ها نیز عضو هستند،‌ که ابتدای سال آتی در اولین فرصت تشکیل فراکسیون در مجلس رأی‌ گیری شده و تشکیل جلسه خواهند داد.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه فراکسیون چه مطالباتی از صنعت چاپ را پیگیری می‌کند،‌ گفت:‌ قرار شده است،‌ دوستان ما در اتحادیه مشکلات را بررسی کرده و به آسیب‌شناسی بپردازند،‌ علاوه بر حمایت هر جا که لازم باشد ما وارد خواهیم شد،‌ اعم از برطرف کردن خلاء قانونی،‌تنظیم مصوبه،‌ نظارت بر اجرای قانون و ... ؛‌ به صورت کلی برای اینکه جایگاه صنعت چاپ مشخص شود و قدرتمند ظهور کند، هر طرحی که کارشناسی شده باشد را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

 

خجسته تصریح کرد:‌ مبنا بر این شد که ابتدا فراکسیون تشکیل شود، حتی پیشنهاد شد که تشکیل فراکسیون نیازمند دبیرخانه است و بنظر می‌آید اتحادیه می‌تواند مکانی برای تشکیل دبیرخانه فراکسیون چاپ باشد،‌ نمایندگان مجلس به کمک متخصصان اقدامات قانونی را برای تشکیل سازمان چاپ، راهکارها و غیره بررسی و اعلام نظر خواهد کرد.

 

گفتنی است از جمله برنامه‌های این جلسه برگزاری نشست خبری امیر خجسته با خبرنگاران رسانه‌های عمومی بود. در این نشست خجسته و محمدرضا وصفی که میهمان افتخاری این جلسه بود، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند.

 

اما در عصر روز گذشته هم تالار اجتماعات تعاونی چاپخانه‌داران تهران میزبان تعداد کثیری از فعالان صنعت چاپ تهران و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

 

این نشست در ساعت 17:30 روز یکشنبه 25 اسفند ماه در تالار اجتماعات تعاونی چاپخانه‌داران تهران و با حضور علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران، هیات مدیره اتحادیه و تعاونی و جمعی از فعالان صنعت چاپ تهران با حضور محسن بیگلری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و جلیل کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم احمدرضا اعتماد مظاهری ضمن خوش‌آمدگویی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های تعاونی چاپخانه‌داران پرداخته و در مقام مقایسه فعالیت‌های انجام شده طی سال‌های اخیر با ادوار گذشته، بیان کرد: خوشبختانه موفق شدیم در دوره مدیریتی جدید فعالیت‌های ثمربخش و قابل تأملی را در حوزه‌های مختلف صنعت چاپ انجام دهیم.

 

فروش بیش از 8 میلیارد تومان در سال جاری و سود حاصل از آن، سرمایه‌گذاری‌های متعدد اعضا در موضوع واردات مواد اولیه و ملزومات چاپ مورد نیاز اعضا، افزایش ارزش سهام و... بخشی از این موارد است. نتیجه این عملکرد موجب شده تا تعاونی چاپخانه‌داران در سال جاری به عنوان یکی از تعاونی‌های برتر کشور شناخته شود. لازم به ذکر است در این رقابت موسسات بزرگی مانند تعاونی‌های مسکن نیز حضور داشتند. این موفقیت نشان‌دهنده اهتمام ویژه تمام تصمیم‌گیران و فعالان اتحادیه چاپخانه‌داران تهران است.

 

در ادامه محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون صنعت چاپ پرداخته و اظهار داشت: متأسفانه صنعت چاپ امروزه با مشکلات و موارد متعددی مواجه شده است. نگرش ممیزی و نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم بهره‌مندی این صنعت از تمام ظرفیت‌های موجود داخلی، مسائل متعددی را فراروی این صنعت قرار داده است.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که بیش از 80 درصد از فعالیت‌های صنعت چاپ در بخش بسته‌بندی متمرکز شده است، می‌توان با استفاده از توانمندی‌های مجلس شورای اسلامی در بخش قانون‌گذاری شرایط مناسبی را برای این بخش از صنعت چاپ رقم زد. نمی‌توان انتظار داشت که با مشکلات فعلی فعالان صنعت چاپ بتوانند از قابلیت‌های خود بهره‌برداری جامعی داشته باشند.

 

بیگلری در ادامه عنوان کرد: به نظرم باید بخش‌های نظارتی در موضوع بسته‌بندی را کاهش داده و امکان استفاده و فعالیت بهینه در این حوزه را برای فعالان صنعت چاپ موجب شد. بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمادگی دارم تا با تمام توان و امکانات در خدمت اهالی فرهیخته و فرهنگی صنعت چاپ باشم. چرا که این بخش از صنعت خادمان فرهنگی و گمنام کشور محسوب می‌شوند. این حمایت‌ها تا برگزاری نشست اهالی صنعت چاپ با رئیس جمهور هم می‌تواند ادامه پیدا کند.

 

سخنران دیگر این نشست جلیل کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی بود. وی با اشاره به مشکلات متعدد و بی‌شمار نمایندگان بیان کرد: زمانی که نمایندگان برای حل و فصل برخی از مشکلات موجود در حوزه‌های انتخابیه با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو هستند، نمی‌توانند نسبت به موضوعات کلان کشور تصمیم‌گیری صحیح و مناسبی داشته باشند.

 

وی صنعت چاپ را صنعتی مادر دانسته و تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های موجود در صنعت چاپ و بسته‌بندی و نقش بی‌رقیب این صنعت در توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد ارزش افزوده، باید حمایت‌های مناسب و درخور توجهی از این صنعت به عمل آید.

 

کریمیان هم‌دلی و همراهی فعالان صنعت چاپ در رفع مشکلات را یکی از ستون‌های اصلی موفقیت این صنعت ارزیابی کرده و گفت: به طور قطع با همراهی و هم‌دلی تمامی فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی و همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توان نسبت به آینده این صنعت در کشور امیدهای فراوانی داشت.

 

در ادامه علی نیکوسخن پشت تریبون این نشست قرار گرفته و از اجرایی شدن راه‌اندازی شهرک صنعتی چاپ و بسته‌بندی تهران در اتحادیه و تعاونی چاپخانه‌داران خبر داد. وی گفت: موفق شدیم تا مقدمات در اختیار گرفتن قطعه زمین مناسبی را به انجام رسانده و مراحل آماده‌سازی آن جهت ارائه به چاپخانه‌داران را آغاز کنیم.

 

نیکوسخن افزود: برگزاری دوره‌های آموزش اپراتوری ماشین‌آلات صنعت چاپ، برگزاری نشست کمیسیون‌های مختلف اتحادیه، اعزام نماینده اتحادیه در هیات چاپ نشر ایران به افغانستان، هماهنگی‌های لازم به منظور راه‌اندازی شهرک چاپ و... از جمله اقداماتی است که در سال جاری در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران انجام شده است.

 

رضا رضایی دیگر سخنران این مراسم بود. رئیس هیات داوران مسابقات ملی صنعت چاپ کشور گفت: از گذشته به صنعت چاپ نهایت کم‌لطفی صورت گرفته است و علت آن هم این است که عزیزانی که در این صنعت فعال هستند در حقیقت سرمایه‌دار نیستند و سرمایه‌گذار نبوده‌اند، کارگرانی بودند که ابزار کارشان را داشته‌اند.

 

وی اضافه کرد: اهالی صنعت چاپ همه عمرشان را صرف رشد این صنعت کرده‌اند و واقعاً در رشد صنعت چاپ کشور تا به امروز هیچ دولتی نقش نداشته و تنها تلاش بخش خصوصی بوده است.

 

رضایی ادامه داد: برخی از چاپخانه‌های شبه دولتی از دلارهای دولتی ارزان استفاده کرده و ضربات سنگینی هم دارند به صنعت چاپ می‌زنند، چراکه وقتی قیمت تمام شده آنها ارزان است و در خرید ماشین‌آلات صنعت چاپ هم رانت‌های خوبی داشتند طبیعتاً می‌توانند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.

 

وی افزود: در حقیقت باید گفت شاید این چاپخانه‌های شبه دولتی یک انحصار خطرناکی را به وجود آورده‌اند اما این موضوع می‌تواند به صنعت چاپ ضربه وارد کند. در حالی که در دنیا رشد چاپ کتاب، رشد منفی دارد یعنی در کشور آلمان رشد کتاب، منهای 7 بوده است چون از شبکه مجازی استفاده می‌شود اما رشد بسته‌بندی در صادرات این کشور مثبت 10 بوده است.

 

این پیشکسوت صنعت چاپ گفت: امیدواریم فراکسیون چاپ تشکیل شود و اولین کارش، آمار دقیقی از میزان چاپ و نیاز کشور داشته و کسب کند.

 

وی اضافه کرد: برخی از مردم به راحتی نمی‌توانند مجوز تاکسی، دریافت کنند اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کسی یک آشنایی دارد، می‌گویند که ثواب دارد یک جواز چاپخانه‌ برای ثوابش صادر کنید.

 

در ادامه این مراسم سیداسدالله سرشار، پیشکسوت صنعت چاپ پایتخت و عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به ایراد سخنانی در خصوص مشکلات و مسائل موجود در صنعت چاپ پرداخته و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صنفی طرف هستند عمر خود را صرف پیشبرد اهداف و برنامه‌های این صنعت کرده‌اند.

 

وی با اشاره به شرایط ماشین‌آلات مستقر در چاپخانه‌های کشور تصریح کرد: در بیشتر چاپخانه‌های کشور، ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ قدیمی به عنوان یادگاری نگهداری می‌شود یعنی ماشین‌های چاپ مکانیکی دیگر کارآیی ندارد ولی به عنوان یادگاری در چاپخانه‌ها نگهداری می‌شود.

 

سرشار صنف چاپ را متفاوت از دیگر اصناف داشته و ادامه داد: صنف چاپ با صنف طلافروش و فرش فروش و با اصناف دیگر بسیار متفاوت‌تر است یعنی بیشتر عزیزانی که در این نشست حضور دارند از بیماری آرتروز و کمردرد رنج می‌برند چراکه سال‌های سال، کارگری کرده‌اند برای چاپخانه‌داران گذشته که روح‌شان شاد. وقتی خودشان کارفرما شدند.

 

عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: متأسفانه برخی‌ها بی‌رویه به حوزه صنعت چاپ ورود یافتند یعنی در زمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کسانی که اصلاً صلاحیت نداشتند، مجوز چاپخانه‌ داد حتی به بعضی از کارمندان؛ وزارت ارشاد به برخی از کسانی که در چاپخانه‌ها به بازرسی می‌پرداختند، برای اینکه می‌خواستند تودیع‌شان کنند، به خاطر سوابق‌شان مجوز چاپخانه دادند که این مهم ضربه بزرگی به صنعت چاپ وارد کرد.

 

وی اضافه کرد: محال بود که در زمان شاه این اجازه داده شود که کارهای دولتی در بخش دولتی چاپ شود بلکه کار دولتی مختص، چاپخانه‌داران بود و تعداد اندکی از چاپخانه‌ها نظیر بانک ملی به چاپ کارهای خودشان می‌پرداختند و اکثر بخش دولتی کاریشان را به چاپخانه‌داران خصوصی می‌دادند.

 

سرشار ادامه داد: یک روزی یکی از بازرسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپخانه بنده آمد و موقعی که داشت خداحافظی کند بهم گفت: سرشار خدا را شکر؛ من از این جمله تعجب کردم و دلیل آن را پرسیدم که گفت: برای اینکه از سر لاله‌زار هر چاپخانه‌ای را بازرسی کردم چراغ آن خاموش و کارگران آن نشسته بودند آیا واقعاً باید وضع چاپخانه‌های ما اینگونه باشد؟

 

وی افزود: اهالی صنعت چاپ درگیری های بسیاری در اداره مالیات دارند، بنده چند روز پیش برای کاری به این اداره رفته بودم که خانمی را دیدم که برای آپارتمانش به آنجا آماده بود، کارمند بخش مربوطه به آن خانم گفت: شما بنشینید چراکه می‌خواهم کار شخص دیگری که در آن پول است، انجام دهم، این مهم زیبنده یک مسئول جمهوری اسلامی نیست ما انقلاب کردیم و خون شهدای ما نباید پایمال شود.

 

 

 

منبع: اخبار چاپ

 

سرشار با بیان اینکه نمایندگان ملت باید درد ملت را بفهمند، بیان کرد: صنعت چاپ دارای مشکلات بسیاری است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، این صنعت به شکوفایی نخواهد رسید.

تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 اسفند 1392