به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

برنامه ریزی منحصر بفرد برای کاشت درخت اوکالیپتوس

: : :

 

برنامه ریزی منحصر بفرد برای کاشت درخت اوکالیپتوس

 

بازار کاغذ در ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد/ برنامه ریزی منحصر بفرد برای کاشت درخت اوکالیپتوس


قائم مقام اجرایی شرکت تولید کننده کاغذ «دابل آ» با بیان اینکه ایرانی‌ها از قدیم، کاغذ را به عنوان عاملی برای انتقال فرهنگشان به نسل‌های مختلف، مورد استفاده قرار داده‌اند گفت: به همین دلیل است که اعتقاد داریم که بازار کاغذ ایران بسیار قوی و دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

 

به گزارش بازار چاپ ، کاغذ دابل آ (Double A) یا همان کاغذ فتوکپی یکی از پرکاربردین کاغذها در جهان و از شناخته‌شده‌ترین کاغذها در بازار کاغذ ایران است. از مزایای این نوع کاغذ جمع نشدن در هنگام استفاده در دستگاه کپی، وضوح بالا در زمان چاپ محصول نهایی و سطح صاف و نرم آن است. «دابل آ» در حال حاضر بخش عظیمی از بازار کاغذ مصرفی ایران را که عمدتاً وارداتی است، تسخیر کرده است. این کاغذ در چاپ انواع کتاب، مجله و سررسید به کار می‌رود و در ایران هم، ادارات، موسسات آموزشی، شرکتهای دولتی و خصوصی، آموزش پرورش، ارگانها و نهادهای خصوصی و غیرخصوصی، از مشتریان ثابت آن هستند. کاغذ «دابل آ» در سایزهای A3 و A4 و A5 قابل ارائه است که البته در ایران نوع A4 آن بیشتر معروف است. در بازدید از نمایشگاه کاغذ دوبی 2014 در اسفند 92 فرصتی دست داد تا با قائم مقام اجرایی شرکت تولید کننده این نوع کاغذ در غرفه «دابل آ» مصاحبه‌ای انجام دهیم. «تراویت لیتاوورن» در این گفتگو از کم و کیف تولید کاغذ «دابل آ» در تایلند و صادرات آن به نقاط مختلف جهان سخن گفته است. او با اشاره به مصرف بالای این نوع کاغذ در ایران، برنامه‌های این برَند را برای توسعه ارتباط با مشتری‌های ثابت خود تشریح کرده است. مشروح این مصاحبه در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

 

* کمپانی Double A چه سالی راه‌اندازی شده و محصولاتش را چه مواردی تشکیل می‌دهد و حوزه صادرات و در واقع مصرف آنها، کدام مناطق جهان است؟


اجازه بدهید ابتدا خودم و این برند را معرفی کنم. من «تیراویت لیتوورن» قائم مقام شرکت تایلندی Double A هستم و این کمپانی، یک برند بین‌المللی تولید کاغذ است. نام ثبت شده شرکت ما Double A 1991 است اما در سال 2000 بود که ما این برند را به جهان معرفی کردیم و می‌خواستیم اعلام کنیم که این محصول، یک کاغذ باکیفیتی متفاوت از دیگر کاغذها عرضه کرده‌ایم و به همین دلیل بود که چنین نامی را برای آن انتخاب کردیم. ما اعتقاد داریم که مصرف کنندگان محصولات ما، تفاوت کاغذ خوب و نه کاغذ بد بلکه کاغذ معمولی را کاملاً از هم تشخیص می‌دهند و به همین دلیل هم معتقدیم که باید محصولی باکیفیت به آنها ارائه کنیم. ما با تحقیقاتی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که سه فاکتور مهم وجود دارد که ما باید در هر سه آنها رشد کنیم؛ اولی صافی سطح کاغذ است، دومی در مورد ساختار خود کاغذ و سومی در خصوص کارایی خودِ کاغذ در دستگاه کپی است. بعد از این مرحله، ما تحقیقات زیادی در مورد بافتِ کاغذی که آن را تولید می‌کنیم، انجام دادیم؛ اینکه چه نوع فایبری باید در آن به کار برود؟ هر سه این فاکتورها در پیامی که باید به مصرف کننده منتقل می‌شد، جمع شد و آن پیام این بود: وقتی کاغذ Double A را درون ماشین کپی می‌گذارید، هیچ گاه نه کاغذ در آن جمع می‌شود و نه ماشین دچار اشکالی خواهد شد. چرا که اساساً صاف بودن سطح این کاغذ باعث می‌شود که به سهولت در میان چرخ‌های دستگاه کپی قرار گیرد و چون پُرز کمتری دارد، دستگاه هم تونر و جوهر کمتری مصرف می‌کند. در واقع آزمایشات ما نشان داده است که دستگاه‌هایی که این نوع کاغذ در درون آنها قرار می‌گیرد، جوهر کمتری مصرف می‌کنند. فوت کوزه‌گری این داستان هم از درخت‌هایی ناشی می‌شود که تنها در کمپانی ما و با هدف تولید این نوع کاغذ، پرورش پیدا می‌کنند.

 

* مگر این درخت‌ها چه ویژگی دارند که تنها از آنها می‌شود این نوع کاغذ را تولید کرد؟

 

اصل این درخت‌ها که از نوع اوکالیپتوس است و در کوئیزلند استرالیا هستند اما این درخت‌ها برای هدفی که ما به دنبالش بوده‌ایم و آن تولید کاغذ Double A است، به همین سادگی به تایلند منتقل نشده‌اند. ما روی دو فاکتور در این خصوص کار کرده‌ایم؛ یکی اینکه سعی کرده‌ایم تعداد فیبرهای آن را با توجه به سطح و گراماژ کاغذی که به دنبال آن بوده‌ایم، افزایش دهیم طوری که در هر گرم از این کاغذ 30 میلیون فیبر وجود دارد. علاوه بر این ما سعی کردیم ژِن این درخت را طوری تغییر دهیم که بتواند در آب و هوای جایی مثل تایلند به خوبی کوئیزلند رشد کند. در شرایط عادی 7 تا 10 سال طول می‌کشد این درخت‌ها به رشد مناسب دست یابند اما با اصلاح ژنتیکی که روی آنها انجام دادیم، این درخت‌ها تا 3 و نهایتاً 4 سال به حدی از رشد می‌رسند که می‌شود آنها را برای تولید این نوع کاغذ، مورد استفاده قرار داد. شما الان می‌توانید از طریق بررسی ساختار DNA این درخت، Double A را تشخیص دهید.

 

* احتمالاً برای تولید انبوه این نوع کاغذ، شما جنگل وسیعی از این گونه درخت را زیر کشت دارید. همینطور است؟

 

همانطور که شما هم احتمالاً می‌دانید تایلند مزرعه‌های شالیزار زیادی برای تولید برنج دارد. ما در فاصله‌ای که بین این مزارع وجود دارد، درخت‌هایمان را می‌کاریم. در واقع خود کشاورزان این درخت‌ها را می‌کارند به عبارت دیگر ما به آنها دستمزد می‌دهیم که این درخت‌ها را بکارند و بعد هم درخت‌ها را از آنها می‌خریم و این درآمد اضافه‌ای است برای آنها. بر اساس برآوردها کم و بیش حدود یک میلیون کشاورز در تایلند مشغول شالیکاری هستند که آنها برای ما این درخت‌ها را هم می‌کارند.

 

* کمی درباره ظرفیت و میزان تولید کاغذ Double A صحبت کنید.

 

ما سالیانه 600 هزار تُن پالپ (خمیر اولیه برای تولید کاغذ) و 800 هزار تُن هم کاغذ تولید می‌کنیم.

 

* چه مقدار از این کاغذ در تایلند مصرف می‌شود و چه مقدار را شما صادر می‌کنید؟

 

ما حجم بزرگی از این میزان تولید Double A را صادر می‌کنیم. مصرف کلی کاغذ دستگاه‌های کپی در تمام دنیا چیزی حدود 50 میلیون تُن در سال است که البته میزان این مصرف در نقاط مختلف جهان متفاوت است؛ به عنوان مثال در کشوری مثل آمریکا سالیانه 6 تا 8 میلیون تُن از این نوع کاغذ مصرف می‌شود، فرانسه 500 هزار تن، انگلیس 500 هزار تن و آلمان 500 هزار تن است.

 

* آیا شما به ایران هم صادرات دارید؟


ما به ایران هم صادرات داریم و خوشبختانه برند ما در کشور شما، شناخته شده است. اجازه بدهید حجم صادراتمان را به ایران نگویم اما می‌توانم این را بگویم که حجم بزرگی از بازار کاغذ ایران را شامل می‌شود. البته مشکل بزرگ ما در این خصوص، مسئله تحریم‌های ایران بوده است. ما سعی کرده‌ایم ارتباطات خود را با مشتریهایمان در اقصی نقاط جهان از جمله ایران توسعه دهیم. ما به دنبال این نیستیم که مثلاً 80 درصد از بازار کاغذ یک کشور را به محصولات خودمان اختصاص دهیم، ما به دنبال لایه‌ای از بازار کاغذ هستیم که محصولات با کیفیت خوب را می‌پسندند که این می‌تواند 10 تا 30 درصد از یک بازار بزرگ باشد.

 

* چرا کلمه «Double A» را به عنوان نام این برند انتخاب کرده‌اید؟

 

سوال بسیار خوبی است. دو داستان در این زمینه هست که من آنها را می‌گویم و مایلم شما هر کدام را دوست داشتید به عنوان پاسخ سوالتان انتخاب کنید؛ داستان اول این است که نام شرکت اصلی که Double A روی آن بنیان گذاشته شد، Advance Agro بود و چون حرف اول هر دوی آنها A بود، نام این شرکت Double A گذاشته شد. داستان دوم این است که بنیانگذار شرکت یک مهندس است، او معتقد است که ما در تمام دوران زندگی در حال آزمون دادن هستیم؛ چه در دوره کودکی چه در مدرسه چه در دانشگاه و چه حتی بعدها، همیشه هم رتبه‌ای در قبال این امتحان‌ها به ما می‌دهند، درجه خوب هم همیشه A است. او نام این برند را Double A گذاشت تا بگوید رتبه این کاغذ از A هم بالاتر است و در واقع دو تا A است نه فقط یک A. حالا شما ممکن است بپرسید اگر اینطور است، چرا سه تا Aنیست؟ که آن وقت من جواب می‌دهم در این صورت دیگر مسئله از جدیت می‌افتد و خنده‌دار می‌شود؛ چیزی که ما اهل آن نیستیم!

 

* آیا شما فقط از درخت‌هایی که به آنها اشاره کردید، این نوع کاغذ را تولید می‌کنید یا مواد اولیه را هم ممکن است از کشورهای دیگر وارد کنید؟

 

ما چرخه تولید کاغذ هم از کاغذهای بازیافتی داریم اما نه آن کاغذهایی که از سطح خیابان جمع‌آوری می‌شود. کاغذهای بازیافتی ما عموماً آن دسته از کاغذهایی است که تنها برش خورده‌اند و هنوز به مصرف نهایی نرسیده‌اند.

 

* آیا غیر از این نوع کاغذ که آنطور که گفتید بیشتر در دستگاه‌های کپی قابل استفاده است، کاغذ دیگری هم تولید می‌کنید؟ مثل کاغذ کرافت یا کاغذ الوان؟

 

ما این نوع کاغذ را یعنی کاغذ Double A را در همه انواع آن از جمله رنگی تولید می‌کنیم. منظورم این است که کاغذ نهایی همان Double A است اما ممکن است این کاغذ رنگی هم باشد.

 

* تا چه حد با بازار کاغذ ایران و ظرفیت آن آشنا هستید؟

 

قبل از پاسخ به این سوال، باید این نکته را یادآور شوم که فرهنگ ایران، فرهنگ بسیار بزرگ و با قدمت تاریخی زیادی است. سطح آموزش در ایران بسیار بالا رفته و همواره مشاهده کرده‌ایم که ایرانی‌ها از قدیم، کاغذ را به عنوان عاملی برای انتقال فرهنگشان به نسل‌های مختلف، مورد استفاده قرار داده‌اند و به همین دلیل است که اعتقاد داریم که بازار کاغذ ایران بسیار قوی و دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

 

* آیا برنامه‌ای هم برای توسعه حوزه نفوذ این محصول در بازار ایران دارید؟

 

تمرکز اصلی ما روی مصرف کننده است و برای ما تفاوتی ندارد این مصرف کننده ایرانی باشد یا مالِ جای دیگری، ما سعی می‌کنیم ارتباط خودمان را با این مصرف کننده بیشتر کنیم و او را آموزش بدهیم که محصولی که مصرف می‌کند، باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد. این مسیر اصلی بوده است که ما برای توسعه هر کدام از بازارهایمان چه در ایران باشد و چه در کشورهای دیگر، پیموده‌ایم.

 

* ما شاهد توسعه دم‌افزون فضای مجازی و رونق روزنامه‌ها و کتاب‌های دیجیتال و آنلاین هستیم. آیا خطری از این بابت Double A را تهدید نمی‌کند؟

 

این نگرانی کاملاً وجود دارد ولی به این معنا نیست که ما باید کارمان را متوقف کنیم و یا نمی‌توانیم آن را توسعه دهیم. قطعاً مجله‌ها و روزنامه‌ها از این تهدید، بیشتر آسیب می‌بینند و اتفاقاً به همین خاطر است که ما کاغذ نوع کپی را که در دفاتر و اداره‌جات استفاده می‌شود، تولید می‌کنیم نه کاغذ روزنامه و یا کتاب. اگر به بازار کلی مصرف این نوع از کاغذ (Double A) مثلاً در آمریکا یا اروپا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سالیانه حدود 1 تا 2 درصد کاهش پیدا می‌کند اما در همین بازار ما پتانسیل بسیار بزرگی را می‌بینیم که برندمان را توسعه دهیم؛ منظورم از این پتانسیل، مشتری‌هایی است که از این به بعد به دنبال کیفیت خوب هستند و نه لزوماً حجم زیاد کاغذ و به همین خاطر می‌روند دنبال کالایی که متفاوت باشد.

 

 

 

منبع: خبرگزاري مهر

 

تاریخ انتشار: يكشنبه, 17 فروردين 1393