به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

شایعات درباره تعدیل گسترده نیرو در خبرگزاری کتاب و توضیحات سردبیر آن

: : :

 

شایعات درباره تعدیل گسترده نیرو در خبرگزاری کتاب و توضیحات سردبیر آن

 

به گزارش بازار چاپ و به نقل از مهر، در چند ماه اخیر و در پی تغییرات در مدیریت موسسه خانه کتاب، اداره خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هم دستخوش تغییر شد و 19 اسفند 92 احمد علمشاهی سردبیر ایبنا جای خود را به محمدرضا اسدزاده داد و این در حالی بود که ارزیابی‌های مختلفی درباره عملکرد علمشاهی در مدت کوتاه سه ماه مسئولیتش در میان کادر تحریریه این رسانه وجود داشت؛ برخی از آنها او را مبدع ایده‌هایی نو و کاربردی در این رسانه می‌دانستند و معتقد بودند در صورتی که فرصت بیشتری به او داده می‌شد، تحولاتی اساسی در نحوه اطلاع‌رسانی این خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب به وجود می‌آمد.

 

در این میان برخی هم مثل مدیرعامل موسسه خانه کتاب - که حکم سردبیر این خبرگزاری نهایتاً توسط او امضا و ابلاغ می‌شود - ناراضی از عملکرد سردبیر سابق، معتقد بودند که فعالیت در «ایبنا» در دوره‌های گذشته به پیمانکاران واگذار شده و به همین خاطر است که «فعالیت آن سیستماتیک و مدیریتی نیست».

 

پس از تغییر سردبیر ایبنا (همزمان با آن سیدفرید قاسمی هم به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی این خبرگزاری منصوب شد) به نظر می‌رسید راه برای تحقق وعده‌های مدیرعامل موسسه خانه کتاب مهیا شده باشد که البته این مسئله، بی حاشیه‌ هم نبوده است چرا که اعتراض برخی از اعضای کادر تحریریه ایبنا را به دنبال داشته است.

 

در روزهای اخیر تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تماس‌هایی با خبرنگاران مهر، از تعدیل گسترده نیرو در این رسانه خبر دادند و حتی اعلام کردند: این تصمیم که به گفته آنها از سوی سردبیر جدید این خبرگزاری اتخاذ شده است، در آخرین روز کاری سال 1392 و به صورت ایمیلی ابلاغ و به آنها اعلام شده که خبرگزاری کتاب ایران در سال جدید، تصمیمی برای ادامه همکاری با آنها ندارد.

 

آنها که مدعی هستند این اتفاق برای بیش از نیمی از خبرنگاران شاغل در خبرگزاری کتاب ایران افتاده است، به اینکه این تصمیم به گفته آنها بدون هیچ استدلال و پایه منطقی اتخاذ و عملی شده است، اعتراض داشته و دارند. همچنین بنا بر شنیده‌ها تعدادی از این خبرنگاران روز گذشته (شنبه 16 فروردین) با حضور در دفتر سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتراض خود را به این رویه اعلام کرده‌اند.

 

اما سردبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) روایتی متفاوت از این اتفاقات دارد. محمدرضا اسدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به سوال در خصوص دلیل این تصمیم و میزان صحت و سُقم این ادعاها، ابتدا با اشاره به همین امر اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، گفت: رسالت «ایبنا» در سال فرهنگ و تاکیدات مکرر رهبر انقلاب درباره توجه ویژه به امرکتاب و کتابخوانی، تحول در فضای اطلاع‌رسانی است که بدون تردید با نقشه جدید و البته ابتکار و خلاقیت محقق خواهد شد.

 

سردبیر خبرگزاری کتاب ایران ضمن تقدیر از زحمات تمام مدیران قبلی این خبرگزاری، تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر، نگاه حاکم بر «ایبنا» یک نگاه اداری بوده است و نه نگاه رسانه‌ای و تخصصی و همین امر بیشترین ضربه را به ساختار و تولیدات این مجموعه و متعاقب آن جایگاه رسانه‌ای این خبرگزاری در کشور زده است.

 

اسدزاده با انتقاد از کمبود نیروی تخصصی در این خبرگزاری گفت: وقتی یک موسسه خبری آنلاین، با داشتن بیش از 40 خبرنگار ثابت و چندین نیروی غیرمستقر و امکانات فنی مناسب و حقوق متوسط بالاتر از برخی خبرگزاری‌های کشور، روزانه کمتر از 20 «خبر تولیدی مرتبط با حوزه کتاب» تولید و منتشر کند که آن هم بعضا هرگز در رسانه‌های دیگر منعکس نمی‌شود، چگونه می‌توان توقع تحول داشت؟!

 

وی با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت های موجود در خبرگزاری افزود: این امر البته علاوه بر نگاه اداری حاکم بر این رسانه به غیرتخصصی بودن برخی خبرنگاران حاضر در این مجموعه نیز بازمی‌گردد که بعضاً سالهاست در این رسانه فعال هستند اما کار شاخصی انجام نداده‌اند.

 

اسد زاده تاکید کرد: نمی‌توان در حوزه فرهنگ با تعارف و بخشنامه کار کرد همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها اشاره فرمودند حوزه فرهنگ، حوزه دستوری نیست و برای همین قصد تغییراتی در فرم، ساختار و البته تحریریه این خبرگزاری را داریم.

 

وی اضافه کرد: من اجازه ندارم سالیانه حدود صدها میلیون تومان پول بیت‌المال را برای مجموعه‌ای هزینه کنم که در دو سال گذشته رتبه 2200 را در بین سایت‌های ایرانی در رنکینگ جهانی داشته و هیچ تغییری در این رنکینگ و بازدید روزانه حاصل نشده است حال آنکه از لحاظ بازتاب خبری و رسانه‌ای و جریان‌سازی در حوزه کتاب و نشر نیز این خبرگزاری نتوانسته هرگز جایگاهی که مد نظر مدیران و دلسوزان فرهنگی کشور بوده به دست بیاورد.

اسدزاده با اشاره به نظرات مثبت اهل فن و پیشکسوتان حوزه فرهنگ در خصوص تسریع در تغییرات، گفت: همه بزرگان فرهنگی کشور و اهل قلم در تماس‌هایی با مدیران ارشاد و بنده حقیر، خواستار توجه ویژه و فوری به خبرگزاری شده‌اند که این مهم مستلزم تغییراتی است. ضمن آنکه اصلی‌ترین سرمایه هر رسانه‌ای نیروی انسانی و ایده‌های خلاقانه‌ای است که آن رسانه به منصه ظهور می‌رساند که به نظر می‌رسد در سال جدید باید با تزریق ایده‌های نو، یک خانه تکانی اساسی در خبرگزاری انجام شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از نیروهای خوب حاضر در مجموعه و برخی تغییرات کاربردی، خبرگزاری کتاب ایران به جایگاهی شایسته در حوزه اطلاع رسانی در کشور دست یابد.

 

اسدزاده در خصوص تغییرات جدید در منوی خبرگزاری هم گفت: در گام اول تقسیمات گروه‌ها و منوی خبرگزاری را از 18 گروه و عنوان به 8 گروه تقلیل دادیم لذا گروه‌ها در هم ادغام شدند که موجب کوچک سازی و بهینه سازی سیستم تحریریه می‌شود مانند ادغام برخی بخش‌های گروه بین‌الملل و یا ادغام دو گروه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و یا ادغام گروهی به نام ورزش در گروه جامعه، همچنین گروه‌هایی مانند کتابخانه‌ها و صنعت نشر در گروه مدیریت کتاب ادغام شده است.

 

وی در پایان از رسانه‌ها خواست با نقد فعالیت‌های ایبنا، به بهبود فضای اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب یاری رسانند.

 

 

 

منبع: خبرگزاري مهر

 

تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 فروردين 1393