به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

صنعت چاپ نیازمند یک متولی مشخص و مقتدر در بدنه دولت است

: : :

 

صنعت چاپ نیازمند یک متولی مشخص و مقتدر در بدنه دولت است

 

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ به نمایندگی از تشکل های بخش خصوصی این صنعت به ایراد سخنانی پرداخت. وی در این سخنرانی خطاب به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولتمردان تدبیر امید یادآور شد: صنعت چاپ ایران نیازمند یک متولی مشخص و مقتدر در بدنه دولت است.

 

نیکوسخن در بخش دیگر از این سخنرانی متذکر شد: در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صنعت چاپ در زمره 5 صنعت برتر از جنبه های مختلف اشتغالزایی، ارزش بازار سرمایه، گردش مالی و تولید ناخالص ملی محسوب می شود و ارزش گردش مالی جهانی آن رقمی بالغ بر 865 میلیارد دلار برآورد می گردد، متأسفانه در کشور ما جایگاهی فرعی و حاشیه ای به آن داده شده است. حال آنکه به نظر می رسد حداقل باید یک معاونت برای این صنعت فراگیر در نظر گرفته شود. طبیعتاً عزیزانی که تاکنون مسئولیت چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشته اند، تمام تلاش خود را مبذول کرده اند تا از این صنعت حمایت کنند، اما به دلیل جایگاه و ظرفیت سازمانی، این امکان تاکنون فراهم نشده است.

 

متن سخنرانی نماینده تشکل های بخش خصوصی صنعت چاپ ایران در چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ به شرح زیر است:

بنام الله، خالق هنر و زیبایی ها

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه خود خواند و ازصحنه رود

صــحــنــه پـیـوســـتـه بـجـاسـت خـرم آن نـغمه که مردم بسپـارند به یاد

 

با درود به روان پاک شهدا و امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) و سلام و درود به خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز و با آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و با سلام و خیر مقدم به حضور میهمانان و مدعوین گرامی به ویژه جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای دکتر صالحی معاونت محترم امور فرهنگی و سلام ویژه حضور پیشکسوتان، کارشناسان و فعالان ایثارگر هنرصنعت بزرگ چاپ؛ سالروز ملی صنعت چاپ را تبریک عرض می کنم.

 

چند سالی است که در شهریور ماه (به مناسبت روز ملی صنعت چاپ)، علیرغم همه محدودیت ها و کمبودهای موجود، فرصتی برای تبادل نظر و تشریک مساعی در حوزه های گوناگون فراصنعت چاپ فراهم شده است که ضمن تجلیل از گروهی از پیشکسوتان، فعالان این صنعت نیز بتوانند از این رهگذر خواست ها و داشته های خود را به اطلاع مسئولان و متولیان امر برسانند.

 

اما سال جاری از جهات مختلف واجد ویژگی های منحصربفردی است. مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به حق سال 1393 را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند. این انتخاب هوشمندانه تکالیف فراوانی را فراروی مسئولان امر در بخش ها و حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی قرار می دهد که در این میان صنعت چاپ، به عنوان نقطه تلاقی اقتصاد، صنعت، فرهنگ و هنر، حائز اهمیت و اعتبار و جایگاه ویژه ای است.

 

میهمانان گرامی و مسئولان محترم؛

صنعت چاپ زیربنای اصلی فرهنگ و هنر است؛ و ما امسال در حالی چهاردهمین سالروز ملی صنعت چاپ را برگزار می نماییم، که این صنعت علیرغم توانمندی های فراوان، هنوز با انبوهی از مشکلات و کاستی ها دست و پنجه نرم می کند. اعمال سلیقه ای برخی از کارگزاران درخصوص مالیات بردرآمد، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شهرداری، چند برابر شدن هزینه ها با اجرای هدفمندی یارانه ها، رکود کاری و کمبود شدید نقدینگی و فرسودگی دستگاه ها بخشی از مشکلات است که عدم توجه دستگاه های مسئول در پوشش و جبران این هزینه ها و نقیصه ها، بار معضلات چاپ را سنگین تر کرده است. کماکان دولت، چاپ را به مثابه یک صنعت به رسمیت نمی شناسد و همین امر موجبات عدم توسعه و نزول بهره وری مناسب را نزد فعالان این صنعت پدید آورده است. در این مجال نمی توان و نباید بحر بیکران مشکلات را طرح کرد و باعث تکدر خاطر عزیزان شد. اما بنا بر وظیفه و رسالت صنفی، خود را ناگزیر می دانم به ذکر برخی از مشکلات عمده این صنعت بپردازم.

 

خانم ها و آقایان؛

شاید نخستین مشکل فعالان حوزه چاپ در ایران را بتوان سردرگمی این صنعت بین صنعت و فرهنگ دانست. ایثارگران صنعت چاپ از یک سو هیچ امتیازی از حمایت های صنعتی دریافت نمی کنند و از سوی دیگر از حداقل حمایت های فرهنگی نیز بی بهره اند. به عنوان نمونه می توان به مسئله معافیت مالیاتی کلیه فعالیت های فرهنگی موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد. خوشبختانه در سال جاری و در سایه تدابیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی، همکاران ناشر کشور توانستند از این امتیاز برخوردار شوند. اما چاپخانه داران همچنان در پیچ و خم های کلامی و انشائی گرفتارند و با جابجایی یک ویرگول و اعمال سلیقه برخی از متولیان امور مالیاتی، تاکنون نتوانسته اند از این امتیاز بهره مند شوند. آیا این امکان نباید برای خادمان اصلی فرهنگ کشور فراهم آید؟ به خاطر داشته باشیم که فرهنگ و نشر بدون صنعت چاپ معنا و هویت خویش را از کف می دهد. چرا که چاپ، ستون اصلی خیمه فرهنگ است. پس چه بهتر است که مسئولان تدارکی ببینند و براساس قانون، چاپخانه داران را هم که در فرآیند تولید کتاب نقش اساسی دارند، مشمول این قانون کنند.

 

جناب آقای وزیر؛

از دیگر مشکلاتی که طی سالهای متمادی نَفَس فعالان صنعت چاپ کشور را به شماره انداخته و تعدادی از آنان را در آستانه غیرفعال شدن قرار داده است، موضوع چاپخانه های دولتی و شبه دولتی است. این چاپخانه ها علاوه بر اینکه سفارشات واحدهای تابعه را انجام می دهند، به رقابت غیرمنصفانه با بخش خصوصی می پردازند. از محل بیت المال هزینه می کنند و با ورود به بازار کار، بخش خصوصی را از گردونه رقابت و ادامه حیات محروم می کنند.

 

از آنجا که یکی از شعارهای اصلی دولت «تدبیر و امید» ایجاد رونق در فضای کسب و کار بود، امید می رفت اقدامات مؤثرتری در این حوزه به انجام برسد. اکنون پس از گذشت یک سال هنوز شاهد عملکردِ درخور توجه در این عرصه نیستیم. بار دیگر بر لزوم تدبیر عاجل و جامع در این زمینه تأکید کرده و امیدواریم متولیان امر در بدنه دولت، به این مشکل عنایت ویژه ای مبذول داشته و برای تحقق پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تلاش نمایند.

 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی؛

 

متأسفانه مؤسسات و نهادهای مالی و اعتباری کم ترین توجه و اهتمامی نسبت به صنعت چاپ کشور نداشته و ندارند. اعطای تسهیلات بانکی با بهره های تا 30 درصد به هیچ وجه برای واحدهای صنعتی ـ از جمله واحدهای صنعت چاپ ـ توجیه اقتصادی نداشته و نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند. به یاد داشته باشیم اعطای این نوع وام ها و تسهیلات موجب بالا رفتن رقم بدهی های معوقه بانکی خواهد شد. رویکردی اینچنین تحت هیچ شرایطی نمی تواند از تولید و توسعه صنعتی حمایت کند. اعطای تسهیلات با بهره پایین یکی از ضروریات حمایت از صنایع، به ویژه صنعت چاپ می باشد.

 

مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

 

شاید یکی از مهم ترین مشکلات صنعت چاپ را بتوان در غیبت یک متولی مشخص و مقتدر در بدنه دولت عنوان کرد. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته صنعت چاپ در زمره 5 صنعت برتر از جنبه های مختلف اشتغالزایی، ارزش بازار سرمایه، گردش مالی و تولید ناخالص ملی محسوب می شود و ارزش گردش مالی جهانی آن رقمی بالغ بر 865 میلیارد دلار برآورد می گردد، متأسفانه در کشور ما جایگاهی فرعی و حاشیه ای به آن داده شده است. حال آنکه به نظر می رسد حداقل باید یک معاونت برای این صنعت فراگیر در نظر گرفته شود. طبیعتاً عزیزانی که تاکنون مسئولیت چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشته اند، تمام تلاش خود را مبذول کرده اند تا از این صنعت حمایت کنند، اما به دلیل جایگاه و ظرفیت سازمانی، این امکان تاکنون فراهم نشده است. البته باید از اقدام مدیرکل محترم چاپ و نشر و تلاش ایشان جهت کاهش واردات محصولات چاپی از طریق تغییر تعرفه های گمرکی نام برد. اقدامی که در صورت به ثمر رسیدن می تواند زمینه ساز تحولات قابل اعتنایی در صنعت چاپ کشور گردد.

 

از دیگر سوی، صنعت چاپ ایران سرگردان و حیران میان وزارتین فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت است. این نابسامانی باید مرتفع شود. به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتواند در حوزه های صنعتی ورود کرده و از صنعت چاپ حمایت های شایان توجهی بنماید. بخش سخت افزاری و صنعتی چاپ باید به دستگاه های صنعتی کشور منتقل گردد تا حمایت هایی که سایر صنایع از آن بهره مند می گردند، صنعت چاپ کشور نیز از آن بهره مند شود.

 

√ صادرات محصولات چاپی و حضور فعالان و صنعت گران ایرانی در عرصه های بین المللی یکی از ظرفیت های بالقوه ای است که در صنعت چاپ کشور وجود دارد. بطور مشخص، عرضه محصولات چاپی به کشورهای اسلامی، حوزه خاورمیانه، کشورهای CIS و جنبش غیرمتعهدها از جمله مواردی است که در صورت رفع مشکلات ساختاری، صنعت چاپ می تواند در توسعه و بهره وری بالاتر صنایع و صادرات کشور ایفاگر نقش مهم و قابل اتکائی باشد.

 

میهمانان گرامی و مسئولان محترم؛

 

√ در پایان لازم می دانم از زحمات و تلاش های بی وقفه و شبانه روزی کلیه دست اندرکاران، کارشناسان، دانش آموختگان، پیشکسوتان، نوآوران و کارآفرینان صنعت چاپ کشور صمیمانه تشکر و قدردانی نموده و از خداوند متعال برای یکایک شان توفیق و سربلندی را مسئلت نمایم.

 

و به مصداق حدیث «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق» لازم است از اعضای محترم کمیسیون های فرهنگی، صنایع و معادن و اقتصادی، به ویژه جناب آقای امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده محترم مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشم. ایشان با مساعی بسیار و تلاش فراوان از سال گذشته پیگیر ایجاد و راه اندازی فراکسیون چاپ در مجلس شورای اسلامی بودند. اقدامی بسیار ارزنده که می تواند زمینه ساز رشد و تعالی روز افزون این صنعت باشد.

 

امید است خداوند متعال به ایشان و سایر نمایندگان محترم و تمامی خدمت گذاران، توفیق خدمت گذاری و انجام تکلیف در میهن اسلامی را همچون گذشته عنایت فرماید.

 

ضمناً با توجه به ضیق وقت، گزارشی تحلیلی از وضعیت صنعت چاپ ایران تهیه گردیده که جهت استحضار و بررسی به مقام محترم وزارت تقدیم خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: اخبار چاپ

تاریخ انتشار: جمعه, 14 آذر 1393