به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

رابطه صنعت چاپ با توسعه کتابخوانی از نگاه رئیس اتحادیه لیتوگرافان

: : :

 

rabeteye_sanate_chap_ba_toseae_ketabkhani_az_negahe_raise_etehadieye_litigraphan

 

رئیس اتحادیه لیتوگرافان نبود فرهنگ کتابخوانی را ناشی از نبود فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان کرد و رواج آن را نیازمند یک برنامه دقیق برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی دانست. به گفته این پیشکسوت چاپ شاید به نظر نیاید اما لیتوگرافی با رواج کتابخوانی ارتباط مستقیم دارد.

 

به گزراش بازار چاپ،احمد ابوالحسنی به مناسبت هفته کتاب درباره رابطه صنعت چاپ با توسعه کتابخوانی توضیح داد: رونق صنعت چاپ در بعضی بخش‌ها مانند چاپ ارتباطی با خواندن کتاب ندارد اما در حوزه لیتوگرافی بسیار تأثیرگذار است. به هر حال کتابخوانی یک فرهنگ است و برای رواج این فرهنگ باید فرهنگ‌سازی انجام گیرد. مشکل اینجاست که احساس می‌کنیم نیاز به کتاب خواندن و گرفتن اطلاعات را رسانه‌ها برطرف کرده‌اند.

 

وی افزود: شما امروز کتاب‌های دانشگاهی به‌ویژه کتاب‌های رشته‌های خاص مثل پزشکی را که در گذشته مدت زمان زیادی طول می‌کشید تا به دست دانشجویان برسد به راحتی و با امکانات دانلود اینترنتی دریافت می‌کنید. کتابی که امروز در امریکا منتشر می‌شود در ایران هم قابل دسترسی است و اینها همه ظاهراً میزان آماری مطالعه را کاهش می‌دهد.

 

این پیشکسوت صنعت چاپ توضیح داد: برای رواج کتابخوانی باید کار فرهنگی صورت گیرد؛ یعنی همان نکته‌ای که کمتر انجام نگرفته است. شما اگر به کشورهای دیگر سفر کنید می‌بینید همه‌جا در مترو، اتوبوس، قطار و حتی تاکسی، امکان مطالعه کتاب‌های رایگان اما بروز و با کیفیت وجود دارد؛ موضوعی که ما در جامعه خودمان آن را نداریم. مگر در جامعه آنها اینترنت و شبکه‌های موبایلی نیست که به کتاب سرگرم می‌شوند؟ یا مگر در صنعت چاپ آنها، فقط کتاب حرف آخر را می‌زند؟ نه آنها در صنعت بسته‌بندی هم پیشرو هستند.

 

وی گفت: اما اهمیت کتابخوانی سبب شده با ریزبینی برای زمان‌های خالی‌شان برنامه‌ریزی کنند؛ حتی برای تمام زمان‌های بیکاری بچه‌هایشان. در حالی که بچه‌های ما اوقات فراغتشان را فقط صرف بازی با گوشی‌های همراه و تبلت می‌کنند.

 

مدیر لیتوگرافی آبرنگ درباره ارتباط لیتوگرافی با کتابخوانی اضافه کرد: شاید به نظر نیاید اما لیتوگرافی با رواج کتابخوانی ارتباط مستقیم دارد. فونداسیون هر کتابی در لیتوگرافی ریخته می‌شود و اگر بخش لیتوگرافی نبود کتابی هم نبود. اهمیت لیتوگرافی تا آنجاست که بسیاری از چاپخانه‌ها برای سهولت و سرعت کار خود در کنار چاپخانه‌شان، لیتوگرافی تأسیس کرده‌اند تا به کارشان سرعت بخشند.

 

رئیس اتحادیه لیتوگرافان افزود: از سوی دیگر تغییر و تحولات بخش لیتوگرافی با سایر بخش‌ها قابل مقایسه نیست. چنانچه ما به‌طور سالیانه منتظر تغییرات اساسی در این بخشیم. تحولات آن‌قدر سریع است که دستگاه‌هایی که سال گذشته استفاده می‌شده است، به‌طور کامل از رده خارج شده و تکنولوژی جدیدی جایگزین آن شده است. همین موضوع بخش لیتوگرافی را از یک سو به روز می‌کند و از سویی برای جوانان جذاب است.

 

ابوالحسنی درباره نقش چاپ دیجیتال در عرصه کتاب گفت: باید با علم روز و تکنولوژی دنیا پیش برویم. باید به سرعت کار با دستگاه‌های جدید را به جوانان آموزش دهیم تا صنعت کتاب نیز به‌روز شود. چاپ دیجیتال امروزه امکانات و قابلیت‌های خوبی به ما می‌دهد که برای استفاده از آن آموزش حرف آخر را می‌زند. این‌که ما حتی اگر از یک اثر پنج نسخه با کیفیت خوب و هزینه اندک بخواهیم چاپ دیجیتال به ما ارائه می‌دهد. این امکان یک قابلیت است که باید از آن استفاده کنیم و با گسترش آموزش کار با دستگاه‌های دیجیتال، نسل جدید سر ذوق می‌آید.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: papna.ir

تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1393