به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

توليد نانو کاغذ از تفاله نيشکر براي اولين بار در جهان

: : :

 

tolide_nano_kaghaz_az_tofalehye_neyshekar_baraye_avalin_bar_dar_jahan

 

این نانو کاغذ که خواص مقاومتی و کششی مطلوبی دارد در صنایع الکترونیک ، بسته بندی وصنایع غذایی کاربرد دارد و تا 7 ماه آینده وارد مرحله تولید نیمه صنعتی خواهد شد .

 

به گزارش بازار چاپ، محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری پژوهشگران کشور نروژ، موفق به ساخت نانوکاغذی از تفاله نیشکر شدند.

 

این نانو کاغذ که خواص مقاومتی و کششی مطلوبی دارد در صنایع الکترونیک ، بسته بندی وصنایع غذایی کاربرد دارد و تا 7 ماه آینده وارد مرحله تولید نیمه صنعتی خواهد شد.

 

دکتر سید رحمان جعفری پطرودی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و محقق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اعلام این که این نانو کاغذ با همکاری پژوهشگرانی از کشور نروژ تولید شده است، تصریح کرد: خواص مقاومتی و کششی این نانو کاغذ حاصل از تفاله نیشکر (باگاس) بسیار مطلوب تر از نانوکاغذهای حاصل از چوب درختان است.

 

وی ادامه داد : نانوالیاف های ساخته شده ضخامتی کمتر از 40 نانومتر دارند و از سطح ویژه و مقاومت مکانیکی بسیار زیادی برخوردارند. نانوکاغذ تولید شده از این نانوالیاف، مشابه و در برخی موارد بهتر از کاغذ تهیه شده از منابع سلولزی چوبی نظیر چوب پهن برگان است.

 

وی با اشاره به فرآیند تولید این نانو کاغذ گفت : در این روش ما نانوالیاف سلولزی طبیعی حاصل از تفاله نیشکر را با روش فیلتراسیون در خلا به نانو کاغذ تبدیل کردیم که این نانو کاغذ در مقایسه با کاغذ های معمولی از مقاومت بالایی برخوردار است.هم چنین از نظر خصوصیات ظاهری نیز تفاوت هایی با کاغذ معمولی دارد.

 

به طور نمونه ،کاغذمعمولی مات است یعنی اگر یک طرف کاغذ چیزی نوشته شود متن نوشته شده، از طرف دیگر کاغذ مشخص نیست، در حالی که نانو کاغذ تولید شده، کاملا شفاف است اما مورد استفاده آن برای صنایع کاغذ سازی ونوشتن نیست بلکه این نانو کاغذ نوعی کامپوزیت است که از آن می توان در صنایع الکترونیک ، چند سازه ها بسته بندی و.... استفاده کرد.

 

وی با بیان این که فرآیند تولید این نانو کاغذ بر گرفته از طبیعت است، گفت: به طور طبیعی، یک گیاه از رشته های ریزی به نام سلولز تشکیل شده که به لحاظ ذاتی نانویی است یعنی از رشته های ریزی درحد نانو تشکیل می شود. که در اثر تنیده شدن این رشته ها ساختاری مانند چوب ایجاد می شود. ما نیز در این روش، از ساختار چوب به ساختار اولیه یا همان رشته های اولیه دست پیدا کردیم.نتایج آزمایش های ما نشان داده است که اگر درصد بسیار کمی از این رشته های ریز را در کامپوزیت به کار ببریم مقاومت این کامپوزیت ها چندین برابر افزایش پیدا می کند.

 

براین اساس ما در جریان این تحقیقات موفق به تولید چندین نوع نانو کاغذ از جمله نانو کاغذ جهت دار ، نانو کاغذ مخصوص بسته بندی و نانو کاغذ های شفاف شدیم که درباره نانو کاغذ شفاف که حصول نهایی ماست و به نوعی می توان از آن به عنوان بایو پلاستیک ( پلاستیک طبیعی و زیست سازگار ) یاد کرد.

 

وی ادامه داد : همچنین قابلیت تقویت کنندگی نانوالیاف سلولزی حاصل از تفاله نیشکر در تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج این طرح نیز سبب کاهش هزینه های تولید، بهبود کیفیت و افزایش ارزش افزوده و بهره وری این صنعت خواهد شد.

 

وی تصریح کرد : در این طرح برای تولید نانو کاغذ از منابعی استفاده شده است که به تخریب جنگل نیازی ندارد تفاله نیشکر در جنوب کشور به وفور یافت می شود به نحوی که در سال 5/1 تا 4 میلیون تن در کشور تفاله نیشکر تولید می شود که یا سوزانده و یا در زمین دفن می شود در حالی که می توان از آن نانو کاغذ هایی تولید کرد که ارزش افزوده بالایی دارد .

 

وی ادامه داد : در حال حاضرمذاکراتی با ستاد نانو انجام شده است تا این طرح را ظرف 7ماه آینده درمرحله تولید نیمه صنعتی اجرایی کنیم ضمن آن که یکی ازکارخانه های داخلی نیز برای تولید این نانو کاغذ اعلام آمادگی کرده است .

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: papna.ir

تاریخ انتشار: پنجشنبه, 23 بهمن 1393