به بازار چاپ خوش آمدید | ورود اعضا | ثبت نام رایگان
بنر
بنر
بنر

نمایش بر اساس استان

عضو بازار چاپ شوید
ثبت نام رایگان
عضو هستید؟ورود اعضا

خبرنامه

مركز پشتيباني بازار چاپ

همراه پشتیبانی بازار چاپ

سامانه پيامك تماس نيازمندي هاي بازار چاپ
کانال تلگرام بازار چاپ

تعرفه آگهی

1 ماهه - 80,000 تومان
3 ماهه - 204,000 تومان
6 ماهه - 360,000 تومان
1 ماهه - 40,000 تومان
3 ماهه - 102,000 تومان
6 ماهه - 180,000 تومان

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین
بانك متن لوح تقدير
بانك قاب و حاشيه لوح تقدير
بانك آرم و لوگو
بانك نقوش اسليمي و تذهيب
بانك وكتورهاي كاربردي
بانك آموزش نرم افزار كورل
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
::

رشد بسته بندی بیشتر به طراحی ظاهری بر می گردد تا رعایت استاندارد

: : :

 

رشد بسته بندی بیشتر به طراحی ظاهری بر می گردد تا رعایت استانداردهای کلی تر

 

صنعت چاپ و بسته بندی در ایران با رشد چشمگیری مواجه بوده اما بیشتر تمرکز روی دیزاین و مولفه های جذب مشتری قرار گرفته و رعایت استانداردهای بهداشتی و سلامتی چندان مورد توجه صاحبان صنایع قرار نمی گیرد.

 

بابک شیرخانی مدیر مسول و صاحب امتیاز ماهنامه چاپ و بسته بندی در گفتگویی، ضمن اعلام این مطلب به پرسش هایی در این رابطه پاسخ داد، که آنچه در ذیل می خوانید حاصل این گفتگو است:

 

آیا به نظر شما بسته بندی در ایران استاندارد و منطبق با اصول علمی این رشته انجام می شود؟

البته این موضوعی است که در مورد آن به کلی نمی توان اظهار نظر کرد، در واقع بسته بندی را در ایران باید در گریدهای مختلف در نظر گرفت. به عنوان نمونه در رابطه با بسته بندی شیرینی و شکلات و شوینده ها شاهد رشد چشمگیری در این صنعت بودیم ولی در برخی دیگر مثل خشکبار با فاجعه مواجه هستیم. یا حتی در بسته بندی زعفران طراحان ما مجهز به مکانیزم تحقیقات بازار نیستند تا بر همان مبنا و فرهنگ و سلیقه و نیاز مشتری در حوزه بسته بندی فعالیت کنند.

 

راهکاری که شما برای ارتقا ء صنعت بسته بتدی پیشنهاد دارید چیست؟

شاید یکی از مهمترین مسائل توجه به فرهنگ و نگرش منطقه جغرافیایی است که قرار است کالایی در آن توزیع شود، شرکت های بزرگ مثل ( تتروچک ) با انجام چنین تحقیقاتی موفقیت هایی را در بازاریابی محصولات به دست آورده اند. مثلاً جامعه هندوستان نسبت به تهیه شیر فله ای تمایل دارد و با تحقیقات زیر ساختی فرهنگی به این موضوع پرداخته شده است. همچنین در کشور ایتالیا مردم بخاطر شرایط اقتصادی تمایل به خرید کالاها در بسته بندی های کوچک دارند تا به این طریق هم در مصرف صرفه جویی شود و هم هر شخص با توجه به نیاز و توان اقتصادی اش خرید کند. همه اینها به نوعی تحقیقات بازار را شامل می شود که باعث تعیین شکل و نوع بسته بندی کالاها می شود.

 

البته موارد دیگری از تحقیق در این زمینه را می توان در کاربرد رنگ ها و شکل کلمات در لوگوی در بسته بندی عنوان کرد که در فرهنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی دارد البته خوشبختانه در زمینه دیزاین و طراحی رنگ ها در صنعت بسته بندی خلاقیت ایرانی تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای داشته ولی نیازمند اقدامات سیستماتیک و منطقی تری در این زمینه هستیم.

 

موانع و مشکلاتی که در صنایع جاپ و بسته بندی در حال حاضر وجود دارد چیست؟

شاید مهمترین عاملی که باید به آن اشاره داشت وارداتی بودن صنایع و تکنولوژی های مورد نیاز این رشته است، در زمینه طراحی نیز باید قابلیت ها و توانایی دستگاه های چاپ و بسته بندی در نظر گرفته شود، در برخی موارد طراح اقدام به طراحی بسته بندی را می نماید که تکنولوژی موجود در کشور و دستگاه ها قادر به ارائه آن نیستند و همه مواد اولیه بکار رفته در این کار پرت می شود و یا با کپی برداری از اشکال مختلف نوعی کار غیر استاندارد صورت می گیرد، مثل اینکه بسته بندی شکلات برای مواد غذایی به کار می رود و اساس کار با مشکل مواجه می شود.

 

اما شاید به عنوان کلیدی ترین موضوع بتوان به اصل رعایت استانداردهای بهداشتی و در صنایع بسته بندی اشاره کرد توجه به جلوگیری از تداخل مواد و تاثیر ناخواسته آن از جمله مهمترین عوامل محسوب می شود، کاربرد pvc در صنایع بسته بندی شکلات بخاطر تاثیری که بر مواد داخلی بسته بندی دارد از لحاظ استانداردهای سلامت و بهداشت در نظر گرفته نمی شود و همچنین بسته بندی هایی که در قوطی های فلزی عرضه می شود، از این جمله هستند و یا اینکه از مقواهایی که از مواد بازیافتی است به عنوان جعبه شیرینی استفاده می شود که از لحاظ استاندارد بهداشت این کار اصلاً پذیرفته نیست.

 

در واقع باید گفت، صنعت بسته بندی در ایران فارغ از سیاه نمایی هایی که بعضاً در مورد آن می شود، با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده اما این پیشرفت بیشتر متمرکز روی دیزاین و طراحی ظاهری و جذب مخاطب صورت گرفته و در واقع نکات زیربنایی که همان رعایت استانداردها و اصول بهداشتی و سلامت کالا است در این صنعت از اولویت برخوردار نیست در حالی که در کشورهایی که صنعت بسته بندی محصولاتشان در جهان حرفی برای گفتن دارد، رعایت مولفه هایی نظیر این موارد در درجه اول اهمیت قرار دارد و تاثیر مستقیمی در صادرات کالا بر جای می گذارد.

 

 

 

 

 

منبع: ام بی ای نیوز

تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 دی 1391